Hej.
Har ett switchat aggregat (Coutant Modular ML 300) som har 3 utgångar. 1st 2-7V 40A, och 2st 12V-19V 10A.
Nu har jag hittat en dator som kräver 12V och 20A.
Kan man parallelkoppla de båda utgångarna och få lika stor belastning på de bägge utgångarna, eller kan man skapa nån enkel lastbalanserare, så inte det blir ostabilt, för belastar man för mkt så sjunker spänningen?
När jag belastar aggregaten med 55W (5,6A) halogenlampa, så håller sig spänningen väldigt stabilt.
/Johan
Parallelkomppling av Switchat aggregat
Re: Parallelkomppling av Switchat aggregat
Om du är osäker får du väl börja prova med en mindre last, men jag kan inte se varför den ena utgången skulle bli kraftigt snebelastad, skiljer dom så mycket i utspänning?
Hmm. började rycka inifrån aggregatet, när jag kopplade ihop dem.Måste nog hitta 2 dioder och koppla in på utgångarna?
Mät späningen över utgångarna, börja med obelastat, ta sedan samma last på en utgång i taget, skiljer spänningen mycket?
De blev inställda bägge på ca 12.00V. Kopplade ihop --polerna och mätte O,00-0,01V mellan polerna innan jag kopplade ihop pluspolerna, men när jag gjorde det, så började det lukta bränt och närheten av utgångarna. Såg inga brända resistorer, kretskort eller andra komponenter, men där fanns tvistad metaltrådar i luften, som kan haft damm....
Min lilla väldigt dåliga kunskaper om hur detta aggregat verkligen fungerar men även andra, så kan jag bara gissa och min tanke är att på något sätt finns en nära nollresistans på utgångarna vid motsatt spänning, så man måste nog koppla in dioder på utgången?
Min lilla väldigt dåliga kunskaper om hur detta aggregat verkligen fungerar men även andra, så kan jag bara gissa och min tanke är att på något sätt finns en nära nollresistans på utgångarna vid motsatt spänning, så man måste nog koppla in dioder på utgången?
Utimpedansen kan vara låg, men hos en ideal spänningskälla blir impedansen ner till jord som du tänker på oändligt hög.
Mät strömmen mellan ingångarna där du har en varierbar last i mellan, t.ex en potentiometer, själv tror jag inte att det går någon större ström där om någon i huvudtaget.
Mät strömmen mellan ingångarna där du har en varierbar last i mellan, t.ex en potentiometer, själv tror jag inte att det går någon större ström där om någon i huvudtaget.
Förstår inte riktigt...men menar du att om man kopplar ett 10V aggregat på t ex ett 12V batteri, så går ingen ström bak in i aggregatet?
För laddare är det givetvis så, men för ett spänningsaggregat? Näväl, hittade ett par 1N1614 dioder i mitt "elektroskrotförråd", (Bra att samla skrot
) så kostar inget att koppla in dem på utgången...
För laddare är det givetvis så, men för ett spänningsaggregat? Näväl, hittade ett par 1N1614 dioder i mitt "elektroskrotförråd", (Bra att samla skrot