I dagens läge har jag en del solceller som står och laddar 2 st 12v (7A) batterier som jag mest använt för att driva mindre enklare apparater på 12v, men har börjat att kolla lite på en växelriktare som klarar av att generera en ren sinuskurva.
Pris skillnaden i dag är ganska stor mellan en växelriktare med modifierad sinuskurva samt en med ren sinuskurva.
Då slog det mig i kväll att borde man inte kunna parallell koppla batterierna till en UPS? för de genererar ju en ren sinuskruva.
Om jag inte har helt fel så klarar väll en UPS i 2000:- klassen av att leverera mer ström än vad en växelrikare gör för samma pris?
Går det att köra in spänningen från solcellerna till batterierna i min UPS ?
UPS vs. Växelriktare?
- prototypen
Re: UPS vs. Växelriktare?
Det är väl bara lite hårklyveri, det sitter en växelriktare i varje UPS.
Protte
Protte
Men visst borde det gå att göra, då jag redan har en UPS stående i garderoben?
ups'er av normal typ är inte gjorda för konternuerlig drift, du kan kanske ta ut 30-60% av maxlast konternuerligt
och alla ups'er har int sinus ut, gäller att kolla
men går det gör det, jag har stooora batter till min ups, men den går sällan på mer än 15-25% av maxlast
och alla ups'er har int sinus ut, gäller att kolla
men går det gör det, jag har stooora batter till min ups, men den går sällan på mer än 15-25% av maxlast
På min UPS står det att den klarar av att leverera 600W ren sinus, Max last, Har tänkt att driva belysning(Lågenergilampor 40w)/dator(Mini ITX + skärm 60W) på kvällar så det borde väll gå att ha en maxlast kontinuerligt under ca 6 timmar på ca 100w?
troligtvis, men man provar sig fram och kollar att den inte blir överhettad
-
danielr112
Står det ren sinus? Kolla gärna upp det. Många säger att det är ren sinus medans det i själva verket är en ganska hackig kurva.
Sedan behöver man faktiskt inte ren sinus till de flesta saker i hemmet idag. Dock kanske effektiviteten ut skiljer?
Sedan behöver man faktiskt inte ren sinus till de flesta saker i hemmet idag. Dock kanske effektiviteten ut skiljer?