Accepterar bara *.com och *.cma vid filöverföring..?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Accepterar bara *.com och *.cma vid filöverföring..?

Inlägg av sniffer »

Hej. Stötte på patrull nu idag när jag skulle föra över mina första *.H-filer, krivna med rent Heidenhain TNC -språk.
Fastnade på att min Heidenhain TNC 410CA-terminal endast ville acceptera *.COM och något som jag tror hette *.CMA som filhändelse. Trots att jag har instruktionsboken på svenska för mitt system framför mig där den beskriver flertalet (minst 6st olika) filhändelser jag kan välja mellan. Där bland annat *.H som mina filer heter. Men i terminalen så vart det begränsat till 2st som jag inte ens känner igen.

Någon vänlig själ som kan ha en aning om va detta kan komma sig. Finns de någon inställning merän valen Heidenhain/ISO som går att välja någonstans?

Sen en annan grej. För att ens komma åt filöverföringen så va jag tvungen att gå in under en meny som de endast visades bilden av en nyckel. Som jag där fick knappa en ett kallat KODNUMMER. Gjorde en snabb sökning på google och fick fram 105296 som jag utan förhoppning knappade in. Och vips så dök filhanteringsmenyerna upp. Helt otroligt tänkte jag och fattade ingenting. Va är detta för nödvändig nyckel. Finns de flera. Varför har man en sådan?

Efter lite forskning nu när jag kommit hen så hittar jag även detta på google, som jag bad google översätta till svenska åt mig då de vart skrivet på ungerska.

95148 - PLC redigering
531210 - Ta bort parameter bibliotek
951026 - PLC redigering TNC355
807667 - PLC redigering TNC360/407/417
84159 - "refpontra"(ej översatt) arbetstillfällen i valfri ordning
86357 - att upplösa programmet skydd
531210 - Återställ markörer 531.210
105296 - en icke-linjär axel fel ersättning
75368 - automatisk offset kompensation
857282 - aktivering tidsvisning TNC360

Kanske kod 86357 jag borde använda för att bli av med skiten? Och varför har man en sådan hära lista med koder? Och finns de en komplett/riktig lista någonstans?

Denna tråd även inlagd på cncforum.se som jag tycker mer av er borde bli aktiva på. Gillar de forumet starkt!
(säg till om detta strider mot reklamregler för då tar jag bort strängen direkt)
bbm77

Re: Accepterar bara *.com och *.cma vid filöverföring..?

Inlägg av bbm77 »

Hej

Vad använder du för program att överföra med. Till min gamla TNC155 använder jag ett pgm från Heidenhain (kanske TNC remo men har för att det är något annat) funkar kanon. Har du letat bland dokumenten på http://www.heidenhain.se/sv_SE/service_ ... n/manuals/. Annars brukar Heidenhain Sverige vara väldigt hjälpsamma om man frågar snällt. Koder brukar man bara behöva för att göra inställningar som tex vilken typ av överföring man skall använda. Kan ju va så att den är inställd för någon annan typ av överföring än den du använder.

MVh Börje
sniffer

Inlägg av sniffer »

Jag har bollat mina problem på cncforum.se med gott resultat. Så nu är tidigare strul väck..

Dock så stör jag mig på en sak med mitt TNC 410, och de är att fram till och de äldre systemen verkar ha svårt att läsa block/rader i förväg. SÅ man får en paus mellan varje block när man kör. Otroligt störande då de både skapar lite ryckningar i maskinen och får smala längre vertyg att flexa till och från så de bli aningen synligt i skärningarna, sen så tar ju varje körning säkert över dubbelt så lång tid också då den skall stanna upp mellan var block den läser.

Va en på cncforum.se som hadde en lösning på detta på en äldre TNC 355. De löste stoppet mellan blocken men man förlorade tydligen lite upplösning/nogranhet. HAn skulle återkomma när han hittade denna inställning på nyare TNC 410:an.

Men är de någon här som har lösningen så vore de ju också kalas. Eller som kan beskriva mera varför de skall behöva stannas upp mellan var block/rad. SÅ kan de väll ändå inte vara tänkt?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu är jag inte hundra på om dom kallas samma sak på ditt system. Men det låter som "exact stopp" och "constant velocity". När man kör med exact stopp så stannar den på varje kordinat medans med constant velocity på strävar maskinen att hålla en jämn matning vilket ger en finare rörelse, speciellt tid 3D körning då man har massa små rörelser.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Hur de nu är med den saken så behöver jag fortfarande själp att hitta vert jag ställer in detta. För jag är ganska grön på heidinhain TNC-världen fortfarande även fast jag nu börjar kunna skära lite 3D osv. SÅ behöver fortfarande hjälp med att hitta inställningen. För som jag skrev så har jag mycket svårt att tro att de inte skulle kunna gå att bli av med dessa stopp.
persa

Inlägg av persa »

Hej,

Det du upplever är begränsningar i kapaciteten på styrsystemet. Som jag skrev i en tidigare tråd så kan alla Heidenhain från TNC155 och framåt köra 3D MER ELLER MINDRE bra. TNC410 är klart bättre än TNC155 men det är inget system för att väldigt effektivt och flytande köra 3D. Så har man MYCKET 3D-körning kanske det inte är rätt system

Det som styr är i grunden är blockprocesstiden som bestämmer hur många block i förväg som kan läsas av styrsystemet. TNC426 är ett styrsystem avsedd för effektiv 3D-körning där förutom möjlighet att läsa många block i förväg även finns andra möjligheter för 3D-körning. Jag är ingen expert men man kan t.ex. lägga in toleranser för ytan som sedan systemet har att hålla sig inom vilket ger snabbare matning. Jag tror även att om ditt CAM-system kan definiera din yta som splines istället för korta linjära segment så kan TNC426 ta emot dessa splines och köra efter dom

Det är möjligt att det finns någon funktion för att minska stoppen även för TNC410 men det är nog din kontakt på cncforum bättre att svara på. Men ett TNC410 kan aldrig bli lika bra och effektivt på 3D-körning som ett TNC426 eller högre nivå

Vilken nivå på styrsystem man får beror ju ofta på hur stor budget man har när man köper maskinen. Större plånbok ger högre nivå. Vill man inte investera för stort så får man kanske även nöja sig med lite mindre kapacitet. Vilket ju ändå ofta kan vara helt OK för dom som inte kör produktion kontinuerligt

"Exact stop" betyder i alla fall för en som är mer van Fanuc att man när man t.ex. vill köra en utvändig 4-kant med skarpa hörn låter alla pulser i en axel dö ut innan man ändrar riktning när man ska börja på nästa sida. Utan att välja "Exact stop" så genar maskinen lite grann i varje hörn för att ge mer flyt i körningen
sniffer

Inlägg av sniffer »

Tråkigt. Men aja det är väll så verkligheten ser ut. Väldigt tacksam för att du tog dig tid och förklara vad du visste om de jag undrade i vart fall. Nu vet jag lite mera :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

sniffer skrev:Eller som kan beskriva mera varför de skall behöva stannas upp mellan var block/rad. Så kan de väll ändå inte vara tänkt?
Matematiskt är det så, skall en skarp kant köras utan avvikelse från den programmerade banan så måste matningshastigheten gå ner till noll, för att köra 3D med en flödande rörelse måste man alltid tillåta ett visst genande i hörnen. På maskiner som är konstruerade främst för 3D minimerar man genandet genom hög accelerationskapacitet, de fasta delarna är tyngre medans de rörliga (tex maskinbord) är lättare, kraftiga linjärmotorer istället för kulskruvar, supersnabbt styrsystem som läser 1000-tals rader i förväg etc. etc. Det är Ferrari F1, du har en Volvo 740 med släp, för att uppnå samma varvtider måste du gena mycket mer i kurvorna och köra rätt igenom chikanerna. Kan du hitta en parameter , M- eller G-kod som stänger av "exact stop" så är det en bra början, sen får du leta efter "tolerance" och sätta upp den till några hundringar, så kanske det börjar flyta bättre.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Pröva med M112

Edit:
Tryck X.
Tryck No Ent 3*
Slå M112
Tryck höger pil för att komma vidare i dialogen.
Ange : A=vinkel
Ange : T=Tolerans
Tryck End.

Sådär nu har du rena F1;an iallafall teoretiskt.
Lycka till och hoppas att det fungerar. :bravo:
Skriv svar