RGB drivare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jonnorberg

RGB drivare

Inlägg av jonnorberg »

Jag skall strax börja med ett litet projekt med RBG ledar. Men en tanke slog mig då de olika färgerna har olika framspänning. Jag tänkte driva ca 10 RGB ledar med 24V. Som strömbegränsning tänkte jag ta en enkel LM317 för varje "färgkanal". Dock så vet jag inte hur jag ska dela upp det hela då röd har oftast en Vf på 2.5V. Funkar ju perfekt att köra 10 i serie. Men blå och grön har ju en Vf på 3.4V. Då kan man ju köra 7st i serie. Men vad tusan gör man med de 3 sista dioderna? Blir det helt sonika ett effektmotstånd och fler LM317 som gäller?
Hur skulle ni göra?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RGB drivare

Inlägg av Meduza »

Jag skulle dela upp det på två serier om 5st så dom blev lika.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jo så kan man ju göra men det kräver ju att jag har motstånd som tar ner spänningen. Skulle vara skönt att slippa effektförlusten.

R 1x10LED 1st LM317
G 2x5LED 2st motstånd 2st LM317
B 2x5LED 2st motstånd 2st LM317
Man kanske ska köra 14 stycken RGB led. Så blir det två strömbegränsare per färg. Och den röda färgen får ett motstånd för sina 4 "överblivna" LED.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Hej

En LM317 tar ca 3V så blir det då inte bara 21V kvar att driva leddarna med?

Håller med Meduza, koppla varje färg i 5S2P. Bör räcka med en LM317 per färg om du inte överskrider 700 mA per serie och med en ordentlig kylplatta på LM317. Du kan ha ett motstånd på några få Ohm per serie för att minska risken för termisk rusning i ena serien. Men för att garantera samma ström i bägge serierna är förstås en LM317 per serie bäst. Eller någon koppling med en trissa för varje serie.

Angående effektförlust så får du det väl det ändå vid koppling med en LM317, dvs den blir varm precis som ett motstånd?

Ska strömmen gå att variera, för att ändra färg?
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Styrningen blir PWM och kommer att drivas med en mosfet från en uC.
Jag tror att mitt problem är att jag inte vet det smartaste sättet att får rätt på spänningarna.
Jag kollade på wiki-sidan om powerleds och där finns en feedback-krets. Jag ska nog ögna igenom detta för nu förstår jag att det finns en del smarta sätt att "få bort" den överblivna spänningen.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det här ser ju helt klart lovande ut.
http://www.instructables.com/id/ECM4Q6NH9IEWOF32MJ/
Q2 käkar upp spänningen och styr strömmen.
Kretsen verkar klara upp till 60V och med en 24V matning borde jag kunna köra 3 linjer med 10 seriekopplade RGB LEDar.
Vad tror ni om detta?
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Hej!
Utan att vara så insatt i PWM så tror jag den funkar bra. Baserat på att jag byggde hans analoga RBG-styrning http://www.instructables.com/id/EUSOVGN9AYEWOF32SN/och det funkade bra. Jag driver 6 leds per färg från 12V så jag har två parallella serier med tre seriekopplade leds i varje med var sin trissa och "R3" motstånd till varje serie. Om någon av de två serierna kommer upp i den strömstyrkan att någon av trissorna öppnar så dras spänningen ner på den varibla spänningsregulatorn som driver bägge serierna. Så även om jag har parallellkopplat så kan inte strömmen rusa iväg i ena serien.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ett annat bra sätt att använda TLE4242G som man kan reglera strömmen med hjälp av PWM.
RGB LED lampa

// Marcus
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I och med att LED ska ha matning med ström istället för spänning verkar det i många fall bli krångligt att få till det. Men ofta är det så att man inte behöver mer än en resistor för att få till det. Har man en stabil matningsspänning och inte behöver ligga på maxström så finns det i regel inte någon anledning att använda konstantströmkällor. I det fallet går det oftast lika bra med en resistor.

Det finns en del fall då en konstantströmkälla är det bästa valet.

* I de fall man inte har en stabil spänning så är det vettigast att använda en konstansströmkälla.
* I fall att man vill plocka ut max från LED bör man också ha en konstantströmkälla. Det är på grund av att den höga temperaturen i lysdioden får spänningsfallet över den att ändras. En resistor kan i det fallet inte hålla emot en strömändring, medans en konstantströmkälla inte bryr sig om spänningsförändringen.

I det här fallet vet jag inte om det finns en konstant spänning och hur viktigt det är med en konstant ström, men med en resistor och en transistor för PWM så skulle det bli en enkel krets.

En annan sak är att med RGB-leds brukar det vara svårt att seriekoppla då det inte får vara någon gemensam ansutning i RGB-kapseln.
Skriv svar