Tips på LED i bastu

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
whynot

Tips på LED i bastu

Inlägg av whynot »

Har en bastu där det ska vara LED i taket och i rummet utanför, någon som har en ide hur man kan göra? Jag har 1W och 3W LED som jag skulle vilja använda eller går det att dra fiber bara och lysa i änden på den? Det ska vara ~10 stycken i varje rum som sitter utspridda i taket under panelen och bara någon lins ska helst synas.
limpan4all

Re: Tips på LED i bastu

Inlägg av limpan4all »

Glöm det dom får löjligt låg livslängd.
Om man har 100 grader C i omgivningstemperatur och sen en 3W led så kommer junction tempen troligen att hamna på 120 grader minst. Då får dom en lika kort livslängd som glödlampor.
Men med optofiber så går det ju förstås.
whynot

Inlägg av whynot »

Om jag går på fiber vilken diameter bör det vara och hur stark LED går det åt om det är 10 fibrer som är 1-2m långa. Måste det vara någon speciell armatur där där fibrerna kopplas in. Någon bra firma att köpa det från? Kanske finns något billigt kit som är färdigt.
Hittade det här http://www.fiberopticproducts.com/Qna.htm
whynot

Inlägg av whynot »

Ingen som har tips om fiberoptik i taket?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

personligen så ogillar jag skarpt ljus ovanifrån i bastu, det skall vara lågt monterat, och då blir det sval,eh, inte glödhett monterat

skulle jag tvingas ha lite ledbelysning uppifrån hadde jag löst det med speglar av rostfritt i taket och sedan belyst det underifrån med bra optik
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/ ... light.html Sånt har jag och det fungerar prima. Nerdimmat ger det ett svalt ljus och uppdimmat duger det för att städa.

grym:Har det ovan som sagt och det är bra mycket tjusigare än en lampa under laven, fast det är klart man får många lampor för 2 lax också :vissla:

Edit:Och blåst på 650 spänn blev jag visst också gav 2650 när det begav sig :yeahright:
whynot

Inlägg av whynot »

Det ska vara utanför bastun också så frågan är fortfarande hur man gör med fiberoptik, ingen som gjort något med det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

I bastun vill du ju ha värme. Köp glödlampor, all energi du matar in i lampan kommer till nytta!
Skriv svar