Detta är ett ev. kommande projekt mot årsskiftet, har inte affären i hamn ännu men på G för en rimlig slant.
Lite använd och utrustad med Sony skalor, ISO40 kona med manuell verktygslåsning.
Senast redigerad av tecno 25 februari 2010, 16:41:46, redigerad totalt 1 gång.
Hyfsat bastant, det är som mark säger en BP kopia i från det stora landet i öster men vem där vet jag inte.
Denna ska ha ett bra arbetsområde på 745 x 303 x 405 samt pinol 127mm.
*Variable Speed Head* med spindel hastighet från 90 till 4000rpm med 2,25 kW motor.
Hanterbar vikt på 1ton, tillverkad sommaren 2003
Detta med arbetsområde är ett prio för mig i kommande maskin då den jag har nu är lite liten för det jag ska ha den till med sina 175 x 175 x 175 i stora drag. Å andra sidan så kommer jag kanske att sakna denna lilla Aldrinen den dagen jag har behov av en fräs med så mycket inställnings möjligheter den har som manuell maskin. Den har hjälpt mig i många lägen med detta. Kommer att säljas så snart den 'nya' har kommit in på verkstads golvet.
Tror inte du kommer att sakna Aldrinen, har jobbat med en BP-kopia och det är en helt suverän all-roundmaskin.
jag skulle tippa på att den typen av fräs är vanligast i världen.
ska du ha Z-rörelsen i bordet eller pinolen?
har du den i bordet så kan du ju fortfarande köra mycket manuellt, eller om du bara vill köra ett positioneringsprogram och sedan borra och gänga manuellt.
Visst är BP en bra allround maskin, det är därför den är så pass intressant för en rimlig peng. Det är nog den mest plagierade fräsmaskinen. Vi får väl se vad som kommer att hända framöver.
Kommer att ha Z i bordet, pinolen är bra att ha kvar. Har bl.a tänkt mig att göra ett fäste till en höghastighets spindel och en snik variant är att klämma fast den i pinolen som får sticka ut en bit.
Detta kommer förmodligen att bli ett servo bygge och original trapetser får sitta kvar tills jag får allt klart för en ombyggnad till lämpliga kulskruvar.
Man har som sagt god tid att planera .... och spåna om hur/vad/varför
Ja du Tommy, det får man klura på men först vill jag ha hem klumpen innan jag spånar vidare på Z²
Kan ju vara så pass illa med pinolen att den inte håller måttet sas, den dagen den sorgen.
Den affären är ju inte helt klar ännu så vi kan väl ta gratulerandet lite längre fram CNC Viking. Blir det inte den så finns det ju annat att titta på så länge pluskan klarar av det vill säga.
tecno skrev:
Detta kommer förmodligen att bli ett servo bygge och original trapetser får sitta kvar tills jag får allt klart för en ombyggnad till lämpliga kulskruvar.
Hej, ursäkta en okunning...
Kan man köra CNC utan kulskruvar, eller jo det förstår jag ju att man kan, men vad är skillnaden i precision?
Per definition är det inte någon skillnad i precision mellan kulskruvar och trapetsskruvar.
Tre viktiga parametrar:
1.Precision
2.Glappfritt
3.Verkningsgrad
1. Precisionen hos en slipad trapetsgäng är inte sämre än en rullad kulskruv, det är en fråga om vilken klass skruven har och därför kan de inte jämföras bara rätt av. C3 är bättre än C7 (standarder för kulskruvar).
2. En trapetsgäng kan fås glappfri precis som en kulskruv. En enkel rullad kulskruv med en vanlig kulmutter är inte glappfri. Dock blir en glappfri trapetsgäng väldigt trög pga. den tajta passningen vilket påverkar nästa punkt:
3. Verkningsgraden hos en kulskruv sägs generellt ligga på ~90% medan en trapetsgäng, som arbetar med glidfriktion istället för rullfriktion, ligger mellan 10-30%. Med hög verkningsgrad får man bättre utbyte av servomotorn, eller vad man nu har för motor.
Låter som ett självklart val för kulskruvar, ifall de inte var så mycket dyrare.