Laserfråga.
-
Laserfråga.
Hej Sitter o tittar på denna produkt. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5928
Men som nybörjare så vill man ju inte bränna upp sakerna i onödan *L*
Hur kan jag koppla in denna? Någonstans mellan 3,5 och 4,5 volt behövs. det kan jag fixa på olika sätt. Men behöver jagbromsa strömmen så att jag kommer ner på 3-5 mW oxå eller sköter lasern det själv?
Kanske behövs det andra prylar oxå? Det är ju inte så mycket till info om denna prylen på hemsidan. Eller har jag missat någon data bladslänk någon stans?
Tackar för hjälpen.
PS: Köpte en 200mW röd laser av dem o fick den här om dagen *L* lyser bra i mörkret *L*
Men som nybörjare så vill man ju inte bränna upp sakerna i onödan *L*
Hur kan jag koppla in denna? Någonstans mellan 3,5 och 4,5 volt behövs. det kan jag fixa på olika sätt. Men behöver jagbromsa strömmen så att jag kommer ner på 3-5 mW oxå eller sköter lasern det själv?
Kanske behövs det andra prylar oxå? Det är ju inte så mycket till info om denna prylen på hemsidan. Eller har jag missat någon data bladslänk någon stans?
Tackar för hjälpen.
PS: Köpte en 200mW röd laser av dem o fick den här om dagen *L* lyser bra i mörkret *L*
Re: Laserfråga.
nä, det är bara att koppla in lagom spänning och se glad ut.
Jag har exakt en likadan (köpt från DX) hemma
Jag har exakt en likadan (köpt från DX) hemma

-
-
funderar på att beställa en grön oxå. Vad är skilnaden på en som är true eller inte?
True? Hmm något exempel? Låter lite som att tex effekten är garanterad eller på de andrs å är den inte. Annars så är det färgen men 532nm är absolut standard på gröna lasrar och har aldrig sett något annat hur billigt det än har varit men med lysdioder så är det radikal skillnad True grön är en väldigt klart grön härligt lysande färg mot andra gröna lysdioder som bara är grönt så att säga.
Och som sagt bara att koppla in ett batteri som ligger runt området som anges eller aningen över, det finns elektronik i dessa som reglerar det hela som det skall. Lasrarna jag har fungerar alla med ett li-ion batteri på 4.2V och även när det är nästan helt urladdat ner mot 3V.
Och som sagt bara att koppla in ett batteri som ligger runt området som anges eller aningen över, det finns elektronik i dessa som reglerar det hela som det skall. Lasrarna jag har fungerar alla med ett li-ion batteri på 4.2V och även när det är nästan helt urladdat ner mot 3V.
True betyder oftast att det är en "äkta" laser, ofta tillverkad av New Wish (ett företag) och brukar hålla angiven uteffekt så Henry har rätt i sin spekulation! Står det "true" så brukar de vara bättre kvalitet och lite dyrare. Dock så kan det variera våldsamt på DX lasrar, ibland är det inte ens samma tillverkare på två likadana så man kan inte vara helt säker
En som dock brukar vara bra är 35mW-modulen, jag har en som har gett över 70mW (efter trimming och byte av driver) i flera hundra timmar hittils.
En som dock brukar vara bra är 35mW-modulen, jag har en som har gett över 70mW (efter trimming och byte av driver) i flera hundra timmar hittils.
-
35mW lasermodulen verkar intressant. Har du någon länk eller beskrivning till hur du trimmade den? Kan vara av intresse till nästa projekt. Jag beställde denna http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.469 i dag. Lagom pris. Men kanske blir det modul nästa gång då. 

Jag har skrivit det i ett flertal trådar på detta och andra forum. Lite snabbt så kastade jag den kassa drivaren som var med och bytte den till en analog drivare som heter die4drive. Sen drog jag upp strömmen så mycket som jag vågade samtidigt som jag mätte uteffekten.
Likaså kan jag rekommendera den 50mW modell som finns från aixiz.com, de säljer även samma på ebay: http://elektronikforumet.com/forum/view ... iz#p495115
Likaså kan jag rekommendera den 50mW modell som finns från aixiz.com, de säljer även samma på ebay: http://elektronikforumet.com/forum/view ... iz#p495115
Lånar tråden lite.
Vet ni om Dessa går att få tag på innom skandinavien för en rimlig slant.
Blir det några problem med tullen eller annat om man beställer en så pass kraftig laser ( Den är nog inte så effektiv som texen medger men) Behöver en Linjelaser för en borrmaskin som kör hål i Polerad granit. Tror ni denna har tillräkligt med effekt för att synas på en Blankpolerad yta. Kanske en annan färg är bättre?!
Vet ni om Dessa går att få tag på innom skandinavien för en rimlig slant.
Blir det några problem med tullen eller annat om man beställer en så pass kraftig laser ( Den är nog inte så effektiv som texen medger men) Behöver en Linjelaser för en borrmaskin som kör hål i Polerad granit. Tror ni denna har tillräkligt med effekt för att synas på en Blankpolerad yta. Kanske en annan färg är bättre?!
Hej,
jag har tidigare tipsat om en grön linjelaser på 30mW, på grund av ögats känslighet är den mycket mer synlig än den du länkade till, tror den kostade runt 40 usd inkl frakt.
Sök på forumet linjelaser av författare dar303 så hittar du nog!
jag har tidigare tipsat om en grön linjelaser på 30mW, på grund av ögats känslighet är den mycket mer synlig än den du länkade till, tror den kostade runt 40 usd inkl frakt.
Sök på forumet linjelaser av författare dar303 så hittar du nog!
Lasrar i vilket effektklass som helst får inhandlas men är det över tror jag 1 eller om det var 5mW så måste man ha tillstånd för att användas där allmänheten är. Är det inom "avspärrat" område dit där inte allmänheten har tillträde så att säga så är det lugnt om jag inte minns fel, så i princip som i ett rum hemma hos dig utan fönster med stängd dörr så inte strålen kan leta sig ut genom ett annat fönster i ett annat rum är som jag ser det ok. Var dock en tid sedan jag läste något sådant så jag vet inte vad som gäöller idag men det är kan nog vara ungefär det samma idag skulle jag gissa. Så tullen bryr sig inte om vilken effekt den har bara vad du betalade för den om moms skall läggas på. Det är dock hårda restriktioner på detta i USA pga småglinen där som lyser med 200mW lasrar på flygplan och polishelikoptrar så där är max 5mW tillåtet att köpa sedan förra året tror jag det var.
I vissa länder plockar tullen lasrar över en viss effekt, därför vägrar vissa säljare att skicka till antingen de länderna, eller så drar dom den grova kammen och tycker "ej till europa" eller nåt..
Har sett ett svar från tullen angående just lasrar som nån pejstade in, antingen här eller på ett annat forum.. tror det var länkar till SSI där det stod att det inte fanns regler för att inneha lasrar i sverige också i samma tråd.
Har sett ett svar från tullen angående just lasrar som nån pejstade in, antingen här eller på ett annat forum.. tror det var länkar till SSI där det stod att det inte fanns regler för att inneha lasrar i sverige också i samma tråd.
Den jag tipsade om är direkt från kina och kommer i ett litet brev eller paket så ingen bryr sig.
-
200mW fick jag i ett brev från kina. Jag tror tullen har andra saker att bry sig om än laser. Om man inte köper hem 200 st samtidigt förstås.
-
fick min andra laser i går från DX. 30mW green true. Mycket snygg stråle när det i gårkväll regnade lite grann. Kanon med fraktfritt . Finns det fler firmor i samma anda? DX så spelar det ju ingen roll om man beställer för bara $2 eller $30, det är fraktrfritt ändå.
Någon som känner till en liknande firma från det billiga Kina?
Någon som känner till en liknande firma från det billiga Kina?