En riktigt modern kökskalender

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
shootking

En riktigt modern kökskalender

Inlägg av shootking »

Jag har länge gått och funderat på familjens problem med planering. Själv kör jag stenhårt elektronisk kalender, medans de två övriga i familjen kör pappersvarianten. då finns det en massa praktiska överföringsproblem, den manuella synkningen fungerar inte...

Med dagens teknik med touch-skärmar så kan man ju slänga upp en sån i köket/hallen. Jag letar på nätet efter mjukvara för detta men hittar ingen.

Någon som har funderat på liknande lösning? Eller rent av sett en? Synkning mot tex Outlook, Gmail eller liknande tjänster skulle ju vara underbart!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: En riktigt modern kökskalender

Inlägg av AndLi »

Jag funderar åt andra hållet, tejpa upp en kalender/planering a'la pulse/scrum på kylen :) Och sen använda postitlappar..
shootking

Inlägg av shootking »

Nörd! :D

Jag är liiite mer åt IT-hållet...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har parkerat vår egen domän hos Google så vi har Google Calendar för familjen, men det är som sagt var det där med att få övriga att använda den...

Den går ju dock att köra även via mobilen (WAP).
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Jag har samma planer. Du kan ju kolla i min tråd "köksradio/dator" där jag håller på att planera för datorisering av köket. En av de applikationer jag tänker köra är någon form av kalender. Jag har inte kommit så långt att jag har hittat något bra än så tipsa gärna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns ganska billiga pekskärms (touchscreen) tillsatser bl.a till eee-90x med 8,9" skärm med USB-interface. Kan föreställa mig ett par alternativ:

0) Ta en mini-pc och se till att den får eller har touchscreen.
1) Modifiera någon handdator med pekskärm.
2) Sätt ihop en MCU + "VGA-chip" + platskärm + pekskärmstillsats. Dock måste gränssnittet vara något annat än USB eftersom dom flesta MCU inte pallar "host" läge.
3) Använd en annorlunda lösning såsom reflekterade ljusvågor. Finns t.om en version som använder triangulering av skrapljud med mikrofoner.

Fundera på vilken anslutnings lösning du vill ha:
0) EIA-485
1) Ethernet
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Denna kan jag rekomendera om inte annat.

http://event.asus.com/eeetop/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Denna länk är inte nersölad med Macromedias propietära system wikipedia: ASUS Eee Top.
Bild
shootking

Inlägg av shootking »

Hårdvaran verkar ju finnas i massor av varianter. Det som känns mest osäkert är om det finns någon färdig mjukvara.

Mjukvaran behöver ju vara anpassad till att fungera med en pekskärm så att alla i famliljen kan skriva in händelser i kalendern utan problem. Inovativt gränssnitt liknande Iphone/andra touch-baserade handenheter. Känns inte som att det skulle fungera med Outlook eller webbaserad Google-kalender.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Om man kör en pc tex. ovan nämda "eee top" skulle man kunna skriva ett program som syncar mot google calender.
Möjligtvis så finns det något öppenkällkods projekt med ett schysst gränssnitt som går att använda.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

En kompis har byggt ett helt gränssnitt i php och kör en browser i fullskärm. Funkar ypperligt.
shootking

Inlägg av shootking »

En kompis har byggt ett helt gränssnitt i php och kör en browser i fullskärm. Funkar ypperligt.
Finns det möjlighet att få se screenshot eller få mailadress till honom?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Gränssnittet är så enkelt de någonsin kan vara. Ett par frames med knappar och dylikt i. Shoppinglistor och dylikt.

Vågar inte svara på om han är klar med tangentbordsdelen. men går ju lösa på liknande sätt.

Ska se om jag kan fixa fram lite screenshots på grejerna.
shootking

Inlägg av shootking »

Får väl helt enkelt köpa en touch-skärm och börja labba lite. Men det vore roligt att se screenshots från någon som gjort liknande saker tidigare för att byta erfarenheter.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Skriv svar