För er som är nyfikna på hur en laserprojektor fungerar!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
dar303

För er som är nyfikna på hur en laserprojektor fungerar!

Inlägg av dar303 »

Mycket fin bild där man får se hela uppbyggnaden och färgmixningen i en RGB-projektor.

Bild

Killen har själv byggt den röda och den blå lasern och galvanometrarna från scratch!
Tråden är på franska men bilderna är upplysande :)
http://www.laserfreak.net/forum/viewtop ... vos+maison
blueint
Kontakt:

Re: För er som är nyfikna på hur en laserprojektor fungerar!

Inlägg av blueint »

Det intressanta är apparaturen på vänster sida. Men man kan ju gissa att det är någon form av X/Y servo. Samt att lasrarna är amplitudstyrda på något sätt. Linjärt eller PWM ..?
Samt hur får man servorna snabba nog utan oscillationer etc..?

Vad menas med galvanometer i detta sammanhang?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Mycket vacker bild, ska ta och kolla igenom de andra bilderna i tråden :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

blueint skrev:Det intressanta är apparaturen på vänster sida. Men man kan ju gissa att det är någon form av X/Y servo. Samt att lasrarna är amplitudstyrda på något sätt. Linjärt eller PWM ..?
Samt hur får man servorna snabba nog utan oscillationer etc..?

Vad menas med galvanometer i detta sammanhang?

X/Y servona kallas för galvanometrar helt enkelt http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanometer
Man får dom snabba nog med en "tight" servoloop med diverse filter och en hög strömdrivningsförmåga, det finns lasergalvanometrar som är mindre än 2cm i diameter som drar 20A när de vänder håll! Frekvensen på rörelsen är oftast mellan 2-4 kHz men det beror på amplituden (hur stor bilden ska vara) hur mycket ström det drar, svårare att ha stor bild med hög uppdateringsfrekvens. Man räknar därför inte hastigheten i khz utan pps, punkter per sekund. De värsta grejerna just nu har 60.000pps, detta hemmbygge har 18.000pps vilket är mycket imponerande för ett hembygge med hemlindade spolar!
Mixningen mellan färgerna sköts på de flesta system med en styrspänning på 0-5V och i vissa fall (lågbudgetlasrar) med ttl men de ger då bara 7 färger medan de analogt styrda (analog modulation) ger "obergränsat" med färger, styrkorten har dock 8, 12 eller 16 bitars upplösning så det är oftast det som sätter gränserna.

dagens laserlektion från en förkyld dar303 :)
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Ruskigt imponerande bygge av den killen :bravo:
Att till och med sätta samman sina egna lasrar som han gör är ju klart i en annan division än den som jag själv är och fuskar i
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Egna lasrar är inte en 1/10 så komplicerat som egna galvanometrar! Jag har byggt lasrar upp till 400mW med DVD-brännardioder och det var varken svårt eller dyrt men att bygga en galvo som fungerar bra funderar jag inte ens på
!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg en för en hel del år sedan på nätet som hade gjort just det och han fick det att fungera rätt ok det sista jag kommer ihåg. Han hade problem med att få det att spåra rörelsen på speglarna och låsa sig till det så systemet visste vilken vinkel speglarna hade osv men han fick hyfsad ordning på den delen. Det var dock ett pågående projekt så jag vet inte hur det slutade men testerna han gjorde sist så fungerade det i all fall ok det sista jag kommer ihåg.

Han använde closed loop och med kapacitiv återkoppling.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns ett gammalt projekt som var bland de första som lades ut på nätet, av en asiatisk man med namnet Chan tror jag. Det användes som referens för många hembyggen men nådde väl aldrig upp över 8kpps eller så. Sen kom det ett kanadensiskt kit på 10 eller 12kpps men nu så är det knappast intressant eftersom det är så billigt, 20kpps kostar under tusingen ibland.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för mig han var amerikan den jag såg. Jo visst finns det billiga att köpa men man missar ju tjusningen med att bygga ett eget. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, alla är olika. Jag ser ingen tjusning i att bygga galvos, har inte nog med tid eller precisionsutrustning för detta. Speciellt inte när du kan köpa ett 12k galvo för 400:- inkl drivare och dmx-kort!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde man inte behöva 7680 kpps för 640x480 i 25 fps..? eller vad har jag missat?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Gissar att den är denna hemmabygda galvo som menas (klart imponerande bygge): Galvo link

Han har gjort mycket andra imponerande saker! 8)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

blueint skrev:Borde man inte behöva 7680 kpps för 640x480 i 25 fps..? eller vad har jag missat?
Det du beskriver är rasterscanning, det laserprojektorer använder är vektorscanning, x/y och inte punkter som på en tv/datorskärm. Man anger en koordinat (point) som lasern ska gå till och innan den hunnit fram så anger man en punkt till osv. Den mekaniska trögheten gör att det blir en jämn kurva mellan punkterna. 8 (eller fler) punkter i en grov cirkel ger en rund ring. Det är en del matte bakom de program som genererar grafiken, man kan optimera hur punkterna ska ligga på olika sätt för att klämma ur extra "hastighet" för en given bild.
Det går att vektoscanna också men det blir väldigt låg uppdateringsfrekvens och upplösning. Det bästa är tydligen att har en roterande polygonspegel i horisontalled, då kan man göra ok laservideo. Om man har två st synkade roterande höghastighets speglar så blir det ännu enklare, då behöver man bara ägna sig åt blankingen av RGB. Går att testa med speglar från laserskrivare eller streckodscanners.

Här är ett ännu värre hembygge som jag fann igår:
Galvanometrar, slutsteg, usb-interface, stand alone spelare med minneskort, switchad nätdel och själva lådan är hembyggda, bara den gröna lasern är köpt!
http://www.photonlexicon.com/forums/sho ... php?t=9184

Andax: precis den!
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kollat youtubevideorna från den franska sidan?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

dar303:
"Det finns ett gammalt projekt som var bland de första som lades ut på nätet, av en asiatisk man med namnet Chan tror jag."

Om jag inte minns helt tokigt så finns det en länk till hans projekt i den här tråden.
Hm... det projektet är fortfarande uppkopplat på en labbplatta här.. Kanske dags att fortsätta någon vacker dag. :vissla:

Tack för länken och bilden! :tumupp:
Skriv svar