Zenerdiod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spit64

Zenerdiod

Inlägg av spit64 »

jag har en Defa kupevärmare till bilen värmaren har en 12V fläkt som inte snurrar med en hastighet den pulserar i hastighet dvs. på av på av kan en zenerdiod som gått sönder få att fläkten inte går med en konstant hastighet. Jag har hittat brunt runt lödningarna på kretskortet
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Zenerdiod

Inlägg av Swech »

"jag har en Defa kupevärmare till bilen värmaren har en 12V fläkt som inte snurrar med en hastighet den pulserar i hastighet dvs. på av på av kan en zenerdiod som gått sönder få att fläkten inte går med en konstant hastighet"

är en väldigt lång mening... jag tappar tråden halvvägs och ger upp...
Formulera om och gör ett nytt försök :wink:

Varför en Zenerdiod? Har du hittat en i fläkten?

Vilka lödningar är det brunt runt?

Swech
spit64

Inlägg av spit64 »

Nej på kretskortet som det går 220V från värmeelementet in till kretskortet och utgång till fläkt som är på 12V dvs. utgången är på 12V. Det är brunt runt lödningarna i närheten på vad jag tror är en Zenerdiod.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vet inte hur det brukar vara i kupéfläktar, men i andra varmluftsgrejor med lågspänningsmotor brukar det vara en speciell del av värmeelementet som ligger i serie med matningen till likriktaren till motorn.
Likriktaren brukar vara växlingsbar mellan hel och halvvåg för att kunna ändra hastighet på fläktmotorn.
Skriv svar