Svartvit bild genom scart! Tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Svartvit bild genom scart! Tips?

Inlägg av G-man »

Jag har ett nintendo 8 bitars som jag får återfall till ibland, sist vi körde på det så hade vi en tjocktv - inga problem med det, bara köra composit in och allt gick bra

Numera har vi en LCD tv och där går det inte lika bra, man ser i en halv sekund att bilden kommer i färg och sen går den över i svart/vitt, har testat alla möjliga inställningar med PAL, NTCS, Secam osv osv.. när man går från NTSC till PAL så ser man färg i mindre än en sekund...

Uppenbarligen så verkar tv:n missa något här... kan jag få den att inte hålla "det här som liknar ett SVHS läge" på något sätt? vad händer om jag bryggar över compositen till RGB anslutningarna?
blueint
Kontakt:

Re: Svartvit bild genom scart! Tips?

Inlägg av blueint »

Beror på vilken typ av signal du har från spelkonsolen. Om du har Luminance+Chroma och Chroma bortfaller så blir det svartvitt som ett brev på posten. :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja efter ihärdigt googlande så hittade jag något om det du säger, jag kan dock inte hitta något specat på vad Nintendot skulle ge ut på denna punkten!

Ett tips på ett forum jag hittade säger de så här om en som har samma problem fast med SVHS:
Allt man behöver göra för att få färg är att löda en kondesator mellan pinnarna för krominans och luminans (om det nu heter så på svenska), jag kommer inte ihåg värdet (tror det ska vara 30 pF, är dock inte säker) men kondningen är så liten att den lätt får plats i kontakten.
Men vad tusan motsvara det i SCARTen?

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/ ... SCART.html

Hittade även detta inlägg ang en projektor som inte fick färg... De pratar om att sätta en kondensator mellan punkter på 470pF! ska man använda den åt andra hållet så verkar det vara 18 och 20 som gäller istället för 19 och 17?
Stift 15 och 16 för krominans och 19 och 17 för luminans. Då fick jag färg.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Spara den här länken i favoriter: http://www.hardwarebook.info/
:)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

8-bitars Nintendo har vad jag minns bara komposit ut, dvs luminance+chroma på samma stift. Vad jag vet funkar bara kondensator-tricket när du har S-video ut (separat luminance och chroma) och kombinerar dom, inte tvärt om (väl?). Dessutom är det svårt att få riktigt bra bild, oftast blir det lite skuggningar.

Finns det ingen inställning i TV:n för att ställa typen av ingång? Ibland dyker de up som olika " kanaler" i AV-läget. Ibland finns flera scart-kontakter, där de är olika kopplade, testa den andra om det finns flera. Ibland funkar bara kompositen på separata rca-kontakter, men de antar jag att du hade provat om det fanns några. Vad heter TV:n förresten, kanske finns manual på nätet?

/Andreas
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja problemet här är ju att SCART används för fler typer av signal än vad det finns stift för, så man måste tala om för TVn om det är komposit eller S-video. Många TV-apparater med dubbla klarar t.ex. bara komposit på den ena och S-video på den andra, andra klarar bara komposit på den ena och kan kopplas om mellan S-video och komposit på den andra.

På vår gamla TV har vi tre val:
->1 (SCART1)
->2 (SCART2)
S-video (SCART2)

Både S-video och ->2 är alltså samma SCART-kontakt men olika signal.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En spänningssignal på vissa pinnar används för att ändra "läge".
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag minns att man kunde ändra läge via scarten på något vis, det var dock för länge sen för att jag ska minnas hur man gjorde :)

På TV:n har jag testat alla ingångar= 2 olika scart, just nu kör jag på scart 1 som ska vara den enklare av de 2, den andra kan man köra och där kör jag RGB in på den och det går bra.. Det är en ganska enkel tv och förhållandevis små inställningsmöjligheter, men man kunde välja TV system även om det inte verkar göra något skillnad...
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:En spänningssignal på vissa pinnar används för att ändra "läge".
Inte mellan CVBS och S-video, såvitt jag vet. Vilka pinnar skulle det vara?

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/SCART#Blan ... _switching

"There is no switching signal to indicate S-Video. Some TVs can auto-detect the presence of the S-Video signal but more commonly the S-Video input needs to be manually selected."
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ok! Där var ju lite info, om det är så att den punkten ligger och flukturerar lite så kanske jag ska testa att sätta ett ganska lågohmigt motstånd mellan jord och pin 16 så att det säkert blir 0V då..

Detta var intressant iom ett annat problem 4.5 V–7 V (nominal 6 V) means a widescreen (16:9) signal men frågan är varifrån man får 4,5-7V i kontakten... Digitalboxen ska väl lämna den men den hoppar ju mellan 4:3 och 16:9 från kanal till kanal..

Jag är inte ett dugg främmande för en ny tv nu ;)
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

platt tvn har rgb och composit
troligen lämnar nintendon s-video
kolla om platt tvn har en separat s-video kontakt (fyrpolig)
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

NES har så vitt jag vet inte någon s-video-utgång. Komposit och RF är det som finns att tillgå.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har aldrig hört talas om att man ska behöva jorda ner pin 16 för att vara säker på att RGB-ingångarna inte väljs...

Mina erfarenheter av "knas-scart-implementationer" är dessa:

Analog parabolmottagare av märket "High Performance" levereras med för ändamålet felkopplade scartsladdar, ihop med ytterst få andra prylar med scart så blir det ingen bild eftersom denna box inte ger riktig +12V på pin 8 utan pin 8 är istället en ingång med pull-upp till +12 och som vid aktivt lågt tillstånd stänger av utsignalen. Jag minns inte exakt vilken pinne som gav riktig +12V, antagligen pin 10 eller 12. Jag såg bara problemet en enda gång på totalt kanske 50 kombinationer av denna box och olika anslutna prylar...

Marksänd digitalbox märkt "kendo" som dels inte genomför pin8 från VCR-ingången till TV-utgången när den i övrigt skickar igenom bild+ljud, och dessutom jordar den pin8 i tv-utgången. År 2020 ska jag orka lyfta på locket, kapa banan för pin 8 i scarten och löda in två 1N4148 eller liknande så att boxen eller ansluten video kan mata tv'ns pin 8...

En Thomson 14" färg-tv från gissningsvis 1983-1984, som dels alltid har ljudingången i scarten aktiv även när man ser på inbyggda kanalväljaren, och dels inte kan välja scartingången "för hand" om pin 8 jordas (upptäcktes ihop med nyss nämnda kendo-box. Intressant att hitta ett konstruktionsfel på en pryl man haft i 25 år).

Felet här i tråden låter ungefär som att tv'n är ställd på s-video.

En fråga är förresten hur bra/dålig videosignal tv-spelet ger?

Jag minns att Amigadatorerna gav helt perfekt videosignal (minus brister i rgb-videokombineraren + rf-modulatorn A520), medan C64 gav en signal som låg en bit fel i synkfrekvens o.s.v. men ändå såpass bra att det funkade på "alla" tv...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

OT.. Kan du utveckla hur C64 låg en bit fel i synkfrekvens?, horisontal eller vertikalsync?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Kendo:s digitalmottagare har jag ingen erfarenhet av, men en hel del av andra kendo produkter som är Experts egna billighetsmärke - det har upphört nu men folk som har saker kvar finns det nog gott om ;)

Ett exempel ang pin 8 är Kendos DVDspelare som hade pin 8 aktiv helatiden, för de flesta innebar detta att tv:n slogs på på den scarten hela tiden och irriterade en del - lösningen? de klippte pin 8 om någon klagade på det...

Känns som tv:n är den som spökar ändå, testade på en liten skärm som har composit in bara, inga problem...

Jag kan ställa tv så att det på OSD:n står SCART Composite PAL, alternativen i tv:n är bara composite eller RGB, dessutom ska Scart 1 som den är kopplad på nu inte ha RGB (osäker på SVHS) utan det är Scart 2 som har alla funktioner(jag har provat båda ....

Symptomen är (förutom svartvitt i alla lägen bortsett från den första sekunden när man slår på SECAM) att det är svartvit bild men grynig på PAL, svartvit och helt skarp bild på SECAM.

Får nog börja ragga en sån RF sak till den på tradera eller nått, tv:n har ju iallafall analog mottagare ;)
Skriv svar