Få pengarna tillbaks för din Microsoft-Windows licens!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Scorpiion

Få pengarna tillbaks för din Microsoft-Windows licens!

Inlägg av Scorpiion »

Få pengarna tillbaks för din Windows licens, ända haken är att du får inte ha använt den. Dvs köper du en ny dator så kan du få tillbaks pengarna för windows licensen, hade ingen anning om att det gick men här är en kille som gjorde det med en dator han köpt hos dell. Vore roligt att se det går med svenska dell eller andra svenska företag också...

Happy reading!

http://www.linuxmint.com/blog/?p=1073

Rubrik (var: Få pengarna tillbaks för din Windows licens!) /blueint
blueint
Kontakt:

Re: Få pengarna tillbaks för din Windows licens!

Inlägg av blueint »

Inte använt innebär också att man inte får ha slagit på maskinen eftersom dessa oftast bootar igång en automatisk installation.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Undra hur länge ordalydelsen om återbetalning finns kvar i EULA? :D
Går det övehuvutaget att ta bort det stycket? Men M$ hittar nog en väg runt det på något sätt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag har inte kvar länken, men det var ju nån svensk som försökt något liknande (att få tillbaka pengar) men misslyckades eftersom ingen i vare sig butiken eller M$ i Sverige räknade med att någon skulle utnyttja möjligheten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Står det i avtalet så är det ju avtalsbrott. Och sådant kan tingsrätten hantera.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Ett krux är också att avtalet (EULA) syns inte förrän man installerar, och har man väl börjat installera räknas det ju som att programvaran inte är orörd/oanvänd. Men sånt måste förstås en domstol kunna ta i beaktande också, för att om det krävs att man använder något för att få se avtalet så borde det ju knappast krocka med varandra.

Fast vad vet jag. IANAL. Jag minns bara att jag läst att en svensk försökt göra samma sak som i OP-länken, men blev Ledsen Error.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Få pengarna tillbaks för din Microsoft-Windows licens!

Inlägg av netrunner »

När man startar en nyköpt dator så brukar licensavtalet vara det första man ser. Säger man "JA" så kommer man vidare, säger man "NEJ" så stänger maskinen av sig.

Texten om att man ska få pengarna tillbaka är troligen för att slippa en stämning om monopol, att varje installation är valfri och att man får pengarna tillbaka.

Om min nästa dator har Vista förinstallerat så kommer jag att nog att utnyttja detta.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Ja det var lite intressant viste inte att det fanns ett sånt kryphål, även om det kanske är svårt att få igenom, men ju fler som gör det och lyckas desto bättre grund får man ju för att få igenom det så att säga. Ska också testa det nästa gång jag får chansen! :)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det fungerar tydligen hos dustin att få tillbaka lite pengar.
http://blogg.idg.se/openforce/entry.jsp?messid=11562
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är inget kryphål, snarare ett krav från europeiska och amerikanska konkurensmyndigheter, helt enkellt.
Iofs har jag ett svagt minne att den möjligheten alltid har funnits, dock inte så tydligt uttalad.
hh

Inlägg av hh »

Åtminstone i på diskförpackningen till Flight Simulator från 1984 (v 1?) står det "Om du inte kan godta villkoren i detta avtal bör du inte öppna detta skivpaket. Returnera" ... "till den plats där du köpt dem, för att få full återbetalning"

Så det skulle inte förvåna om en sådan möjlighet har hängt med ett tag.

"And when you can take off in color on RGB, color-composite, or tv monitors, it really seems like you're flying" :D

edit: v 2.1 var det
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det luriga är ju om man köper ny programvara (t.ex ett spel) där avtalen inte finns på utsidan, stoppar in skivan för att installera men upptäcker att avtalet innehåller en klausul som strider mot ens principer. Då blir det Skitsvårt(tm) att få tillbaka pengarna eftersom förpackningen är bruten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En sådan vara är "olaglig", och har alltid varit det, det är busenkelt att lämna tillbaka ett sådant program, och få hela köpesumman tillbaka, enär det strider mot i princip alla lagar, kallas för oskäliga avtalsvillkor, och därmed inte giltiga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tomasl: i Sverige ja, och stora delar av världen, men inte i USA.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men det är väl tämligen ointressant hur det fungerar i USA, jag är dock, med tanke på att US är stämningarnas hemland, att man skulle vinna en tvist där också.
Skriv svar