Strul med LED-drivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Strul med LED-drivare

Inlägg av bigmac »

Först vill jag bara tacka för hjälpen jag fick med transistorn. Funkar utmärkt!!!

Nu till nästa bekymmer. Jag har en liten LED-drivare från ST som känner av om LED-enheten funkar eller inte. Den bedömer funktionen genom en ström-mätning.

Kretsen heter: VNQ5E050AK och kallas för "Quad Channel High Side driver with analog current sense" och driver 3st baklyktor på en personbil. En av dessa lyktor har en feedback-signal tillbaka till denna krets. Klipper man den feedbacken så går ett larm som säger att lampan är trasig. Nu ska jag försöka "lura" kretsen utan att ställa till massa oreda.

http://www.st.com/stonline/products/lit ... 50ak-e.pdf

Som jag förstått det så räcker det i princip med ett motstånd på typ 100 ohm mot jord för att kretsen inte ska "bugga ur" och upptäcka att LED-enheten är trasig?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Strul med LED-drivare

Inlägg av bigmac »

Jag ska förtydliga min fråga lite. Det verkar som att motståndet på current sense utgången ska vara relativ till belastningen. Om man kollar i tabell 9 så finns det K0-K3 olika "förslag" vid olika belastningar på utgången. Men i kolumnen "unit" saknas det enhet på värdena. Kan det vara så, om man kikar i tabell K3, att motståndet ska vara 1770 ohm?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Du kan ju sätta CS_DIS hög och därmed koppla bort larmfunktionen.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

jag tänkte på det också, problemet är att komponenterna är extremt extremt små plus att dom är skyddslackade plus andra än jag (typ gamla farbröder med väldigt darriga händer) också ska kunna koppla förbi den funktionen. Då går det tyvärr inte att börja löda tyvärr :-(
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Ok, på hur många kretsar skall detta utföras egentligen, är inte riktigt med på noterna här.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

den här kretsen som jag länkade till ovan sitter inmonterad i en elektronikbox i en personbil. I den boxen sitter 2 sånna här kretsar en höger, en vänster och en liten cpu.

Såhär ser led-enheterna ut som den driver

http://image.motortrend.com/f/technolog ... l-lamp.jpg

Problemet är att vi ska lura att få elektroniken att driva en glödlampa istället för en led-modul. Den drar betydligt mer ström så vi kopplar via en transistor, men vi måste också undvika att kretsen för lamp-övervakning triggar och sätter felkoder. Ungefär så ser det ut :-) Ledsen att jag flummar lite haha :-)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

jag tror jag kom på hur det funkade. Tabellen har ingen enhet för det är ett förhållande mellan två strömstyrkor. Exempel:

Om lasten drar 1A så skall strömmen över resistorn vara 1A/1770. Vid en spänning på 5V över resistorn innebär det att dess ohmtal skall vara ca 8.9Kohm.. ska testa detta empiriskt imorrn :-)
Skriv svar