Bygger MP3-förstärkare (?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Schattiz

Bygger MP3-förstärkare (?)

Inlägg av Schattiz »

Hej, mina kunskaper om elektronik är väldigt begränsade så jag ber nu om lite svar på mina frågor.

Jag håller på att försöka bygga mig en liten MP3-förstärkare och jag har en massa trasiga pc-högtalare som jag tänkte använda mig utav, jag har hittat en som jag tror fortf. fungerar men den ska ha 16vDC och jag tänkte driva förstärkaren med lite gamla subC RC-celler (GP3700mAh) ca.6-7V max för att hålla nere vikten.

Kräver förstärkardelen 16V eller kan jag mata den med lägre spänning? och kommer det att fungera med min celler som jag har?
Vet som sagt väldigt lite om detta men cellerna klarar ju att leverera väldigt höga strömmar, är detta ett problem?
1 max 2 högtalare, beroende på vikt och vad som krävs för att driva dessa.

Så om ni har förslag på hur jag ska gå tillväga vore jag ytterst tacksam, ska jag bifoga mer information så gör jag gladeligen detta, kan ta bilder osv. om det hjälper.

MVH
/Mattias

PS. Den ska vara bärbar. DS.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygger MP3-förstärkare (?)

Inlägg av Meduza »

Den lär kräva någonstanst 12-16V för att fungera, så nej du klarar dig nog inte på 6-7V max...

Att cellerna _kan_ leverera hög ström är absolut inget problem

Du kan ju ta en bild på förstärkarkortet i högtalaren så kan vi se om det går identifiera vad det är mer exakt i den.
Schattiz

Inlägg av Schattiz »

Hej,
Kan nog tänka mig att sträcka det till max 12v, skulle man kunna byta något på kortet eller transformera ner spänningen så att det funkar med lägre spänning, vad är det som kräver 16v?
Högtalare har jag ett tjog av, så jag tror inte det kommer bli svårt att hitta något som passar.
Bild1
Bild
Bild2
Bild

Tar gärna fler bilder om det hjälper och tack för hjälpen.
MVH
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Allt beror på den stora IC-kretsen som sitter monterad mot kylflänsen. Skriv ner typnummret eller ta en närgången bild på den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Läs och skriv av vad som står på kretsen som sitter skruvad på aluminiumplattan.
Schattiz

Inlägg av Schattiz »

Det står:
TDA2007A
W99330045
MALAYSIA
Bild
Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Typnummret är då TDA2007A, vill du veta vad kretsen vill ha kan du kolla i databladet vilket hittas lätt på http://www.alldatasheet.com.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu var jag själv nyfiken och såg att kretsen villa ha minst 8 V. Du hittar datan på sidan 3 under "ELECTRICALCHARACTERISTICS".
Schattiz

Inlägg av Schattiz »

Väldigt bra länk du gav mig där, min 8V max 26V står det att den ska klara, så 12V är inget problem? Hur är det med övriga komponenter, kan dom skadas om jag matar med 12V?
Borre

Inlägg av Borre »

Om den är gjord för 16V som du skriver i första inlägget tar ju komponenterna såklart inte skada av 12V.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eftersom det har varit 16 V innan borde det fungera bra, dock bör man akta sig för att just gå över 16 V. Men nu kan vi inte vara helt säkra, svårt att säga något utan schema, men jag hade testat iaf.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Eftersom det står 25V på den stora ellyten,så kan man nog anta att den klarar spänningar ända upp till det.Sedan kommer ju de flesta data att ändras något till det sämre ju lägre spänning man har.Ofta kan man stå ut med det,då fabrikanten knappast rekommenderar så låga spänningar att det låter illa.
Däremot kan man ju diskutera om det här är den allra lämpligaste kretsen,då den drar ganska mycket ström-i klass med TDA2003 som är en bilradiokrets.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man kommer troligtvis även få ut mindre effekt på lägre spänning, men 12V borde gå fint att köra på.
Schattiz

Inlägg av Schattiz »

Nu har jag lite att gå på iaf. Ska testa att löda lite och återkommer när det bär eller brister.
Tusen tack!
MVH
/Mattias
Skriv svar