Nån som har några miljoner volt?
Nån som har några miljoner volt?
Jag skulle behöva ladda upp en sak till ett par miljoner volt, men har ingen aning om hur jag skall kunna genomföra detta.
Kan man bygga något själv, kanske med praktisk hjälp av någon mer erfaren, eller finns det någon som råkar ha en 230v->2.000.000v transformator liggandes?
Kan man bygga något själv, kanske med praktisk hjälp av någon mer erfaren, eller finns det någon som råkar ha en 230v->2.000.000v transformator liggandes?
-
Re: Nån som har några miljoner volt?
Ska du hålla till i ett normalt hus så har du problem att hindra hindra överslag till väggar/golv/tak/katter.....
Jag skulle påstå att 2 Megavolt inte är omöjligt men ganska jobbigt att uppnå, några hundra kilovolt kan kanske vara ett mer rimligt mål.
Men samma fråga som tidigare, vad ska du ladda och varför?
Jag skulle påstå att 2 Megavolt inte är omöjligt men ganska jobbigt att uppnå, några hundra kilovolt kan kanske vara ett mer rimligt mål.
Men samma fråga som tidigare, vad ska du ladda och varför?
Vid dessa spänningar får man UV, röntgenstrålar, gammastrålning, ozon, och alla möjliga elementarpartiklar som flyger omkring. Dessvärre har dom en tendens att riva sönder DNA strängar, vilket kan vara obra. Redan vid 10 kV börjar det hända saker.
Jag tycker att detta skulle bli ett helt underbart konstverk att hänga upp och belysa på rätt sätt här hemma. Finns visserligen att köpa, men de är små och dyra.
Läste precis beskrivningen, lätt att missa med massa reklam överallt, och såg att de tydligen använder en 5 megavolts partikelaccelerator.
Suck... Ingen som har en partikelaccelerator hemma i garaget?
Man kan tillverka liknande konstverk me modellraketer och tunn metalltråd lindad så den
kan rullas av med extremt hög hastighet.
Sen behövs bara ett åskoväder och en sandstrand - denna kombination hittas
enklast på västkusten i juli månad - varje dag
Raketen drar upp metalltråden och löser ut ett blixtnedslag efter tråden - ner i sanden.
Sen är det bara att gräva ut ett trädlindande föremål i typ glas.
kan rullas av med extremt hög hastighet.
Sen behövs bara ett åskoväder och en sandstrand - denna kombination hittas
enklast på västkusten i juli månad - varje dag

Raketen drar upp metalltråden och löser ut ett blixtnedslag efter tråden - ner i sanden.
Sen är det bara att gräva ut ett trädlindande föremål i typ glas.
- Mizzarrogh
Fanns det inte ett svenskt "blixtforsknings" laboratorium för länge sedan tyverr minns jag dock inte var, men om den verksamheten finns kvar kanske man kan hyra in sig där några minuter. Vet jag sett en mycket intressant gammal svartvit doukmentär om detta där man bland annat gjorde just experiment med sådana sandformationer (man ställde bland annat upp pelare av komprimerad sand som man sköt högspänningsblixtar mot) när man var liten skit. Har dock något minne av att man skrotade ut ett de få existerande svenska högspännings laboratorium för en tid sedan så kanske inte finns kvar längre.
Chalmers hade ett men det försvann 2006 om jag inte minns fel
Det finns massor av folk som gjort liknande mönster i plexiglas, sök lite på google så hittar du
men inget du kan göra i en lägenhet om man säger så
Det finns massor av folk som gjort liknande mönster i plexiglas, sök lite på google så hittar du
men inget du kan göra i en lägenhet om man säger så
This video is of a bunch of crazy nuts making Electron Trees with a 6 Mega Volt Sub Atomic Electron Beam, from a Linear Accelerator.
The plastic is irradiated with a 6 Million Volt Beam of pure electrons. I'm guessing approximately 3 to 4 Million Rads/Reontoens are delivered to the plastic in just 5 short seconds. Certainly enough radiation to kill a person ON THE SPOT if it was delivered to the whole body. We have to temporarily leave between exposures to operate the controls on the outside of this thick concrete bunker.
At this energy level the electrons are stopped just short of center. Appx 2 cm into the plastic. The piece is then flipped over and radiated again. These electrons also stop just short of center. This is done simply to get a wider tree as observed from the side.
The plastic will later be polished on the sides so the tree will be visible from the sides.
After being radiated, the Plastic Piece is charged up to an EXTREMELY high negative potential, as it then has excess electrons.
The plastic is then discharged to mother earth using a technique approved by UNDERTAKER laboratories.
The resulting discharge leaves what appears to be a lightening bolt frozen in plastic. As the electrons rush out of the plastic, they fracture the plastic leaving a "Frozen Lightening Bolt" in thier place. It's scientific name is a 3Dimensional Lichtenburg Figure. If you put a light under it, it really lites up the "tree"
The plastic is irradiated with a 6 Million Volt Beam of pure electrons. I'm guessing approximately 3 to 4 Million Rads/Reontoens are delivered to the plastic in just 5 short seconds. Certainly enough radiation to kill a person ON THE SPOT if it was delivered to the whole body. We have to temporarily leave between exposures to operate the controls on the outside of this thick concrete bunker.
At this energy level the electrons are stopped just short of center. Appx 2 cm into the plastic. The piece is then flipped over and radiated again. These electrons also stop just short of center. This is done simply to get a wider tree as observed from the side.
The plastic will later be polished on the sides so the tree will be visible from the sides.
After being radiated, the Plastic Piece is charged up to an EXTREMELY high negative potential, as it then has excess electrons.
The plastic is then discharged to mother earth using a technique approved by UNDERTAKER laboratories.
The resulting discharge leaves what appears to be a lightening bolt frozen in plastic. As the electrons rush out of the plastic, they fracture the plastic leaving a "Frozen Lightening Bolt" in thier place. It's scientific name is a 3Dimensional Lichtenburg Figure. If you put a light under it, it really lites up the "tree"
- electronix
ABB i Ludvika pysslar ju en del med högspänning, En tårta till fikarummet kanske löser ev spänningar 

Jag han inte först med i Ludvika har ABB högspänningslabb samt STRI som har högspänningslabb. Och det är inte kaffe kassa pengar för att "leka" där. Och mixtra med 2MV hemma är inget att rekommendera men jag har svårt och se hur man kan få ihop det som behövs på hemmaplan.
Det funkar inte med en vanlig spänningskälla, du behöver så vitt jag förstår en partikelaccelerator som kan "överladda" plastbiten med elektroner som du sedan laddar ur med ett jordspett och en hammare!
Senast redigerad av dar303 15 oktober 2009, 21:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Jag har varit i ludvika på ABB och tittat på högspännings hallen det är så coolt men så tittade vi mest på HVDC tekniken