Kondensator värden

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Kondensator värden

Inlägg av toffie »

Hej på er!

Då jag har lite dålig koll på de olika värdena när det gäller kondensatorer (uf,pf,nf osv)
så undrar jag ifall det finns någon lista eller kanske omvandlare där man kan se att 1 uf = x pf, 1 pf = x nf osv.

Finns detta eller kan någon sätta ihop en lista för de vanligaste beteckningarna?
Vanligaste för uC projekt det vill säga; pf, nf förmodar jag? Eftersom de är de jag oftast ser på scheman för andras byggen.

Sen undrar jag även vad skillnaden är mellan keramiska och polyester?
Det finns ju exempelvis 22nF i både keramiska och polyester versioner, så är dessa som kol och metallfilmsmotstånd;
bara två olika versioner som ger samma värde men med olika kvalité? På ett ungefär ~

Om man ska ha "avkopplings"-kondigar för en uC vilken ska man gå på då? Keramiska eller Polyester? Spelar ingen roll?

Sista frågan, på Electrokit finns det flera olika versioner av keramiska och polyester kondensatorer,
ex NPO/Y5V för keramiska och MKT/PC05/PC12/PC13 osv för polyester, är detta olika storlekar eller är det tillverkare?

Tack på förhand! :)
eqlazer

Re: Kondensator värden

Inlägg av eqlazer »

Har du skolkat från matten och fysiken? u (eller egentligen µ) = mikro, p = piko och n = nano.

Edit: Och jag antar att du pratade om farad vilket betecknas F och inte f.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Som vanligt får man förklara att man inte har någon utbildning inom ämnet.. Jag håller på med elektroniken
på fritiden som hobby.. Om man hade fått lära sig sånt här på fysiken hade det varit guld värt dock.. :)

Hur som helst, u/p/n vet jag ju vad de är förkortningar för men jag vet inte hur man omvandlar pico till nano osv.

Jag försöker skapa en enkel lista som jag kan använda för att både lära mig och ha som fusklapp.

Kod: Markera allt

470	nF		= 	470000 pF
47	nF		=  	 47000 pF
4,7	nF		=	  4700 pF
Men i vilken ordning är mikro, piko och nano? Är det i den ordningen?

Kod: Markera allt

1 mF = 1000 uF ?
1 uF = 1000 nF
1 nF = 1000 pF
1 pF = 1000 ?F
Stämmer ovanstående lista, eller är jag helt ute och cyklar? :?:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

1 F = 1000mF = 1,000,000 μF = 1,000,000,000 nF = 1,000,000,000,000 pF
1μF = 1,000 nF = 1,000,000 pF

Sedan är det bara omvandla vad du än behöver.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix#Tabell

Grundläggande matematik har jag inte tid och lust med att gå igenom nu :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

citizendildo
Tack för den ultimata förklaringen vad gäller farad värdet! :D

eqlazer
Ah tackar för det, kan vara bra att kunna det riktiga värdet på prefixen också, tackar! :D
pern

Inlägg av pern »

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Se där också bra att ha :D
Tack pern! :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Klart :) .
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Är det någon som för övrigt har koll på mina andra frågor i första inlägget om skillnaderna mellan kondensatorerna?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Prefixen borde man kunna om man har gått ut högstadiet med godkända betyg. Min dotter som går i sexan har i alla fall lärt sig de vanliga milli, centi, deci, hekto och kilo (och kunna omvandla mellan dem).

Milli och mikro kan ju knappast vara så svåra att komma ihåg, möjligen kan jag förstå att man kan blanda ihop nano och pico (femto och atto är ju mer logiska, femton och arton). Men har man pysslat lite med elektronik så lär man sig ju snart att de pluttiga keramiska grejerna oftast är på pF och de lite större plastgrejerna nF (och de stora ellyterna på uF).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja men sen kan man ju kanske tänka sig att jag inte har hållt på med milli och mikro i något sammanhang
sen jag gick i högstadiet vilket är ett ansenligt antal år.. Att jämföra mig med en unge på 13-14 år som precis går igenom
dessa prefix vardagligen är att ta i..

Sen givetvis så lär man sig ju, som du säger;
Men har man pysslat lite med elektronik så lär man sig ju snart att de pluttiga keramiska grejerna oftast är på pF och de lite större plastgrejerna nF (och de stora ellyterna på uF).
Men man måste ta ett initiativ för att lära sig, vilket jag precis har gjort och därför har du skrivit i denna tråd.

Så när det finns samma värde för både keramiska och polyester så ger de exakt samma funktion/värde?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Exakt" är ett farligt ord i elektroniken!

De kan ge samma resultat på vissa punkter medan andra kan skilja. Keramiska har oftast lägre ESR... vilket märks vid högre frekvenser, foliekondensatorer har oftast lägre läckström vilket speciellt märks vid S/H-applikationer (Sample-and-Hold).

Så det kan ha samma kapacitans men behöver inte att vara "exakt" lika annars. I de flesta "normala" applikationer ger de dock samma resultat.

Men "exakt" är ett farligt ord!
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

toffie skrev:Så när det finns samma värde för både keramiska och polyester så ger de exakt samma funktion/värde?
Nej, och detta på samma sätt som att ett 15 tums vinterdäck inte ger samma funktion/värde som ett 15 tums sommardäck. Båda har samma storlek men har olika egenskaper och ger olika resultat beroende på väglaget.

Det samma gäller kondensatorer - även om olika typer har samma storlek har de olika egenskaper beroende på omgivningen. Temperatur, läckström, frekvens är några vanliga faktorer. Vissa kondensatorer är bättre när det är högre frekvens medan andra är bättre på låga frekvenser. Samma storlek, men olika egenskaper.

Du kan eventuellt ha nytta av denna länk: http://www.pc-control.co.uk/capacitors.htm
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja se där, det finns mycket att veta om kondensatorer :D
Det var precis det jag ville veta, om det var "exakt" samma effekt med keramiska och polyester, vilket det inte var.

Om vi säger att man ska ha avkopplingskondensatorer för en mikrokontroller, säg AVR, så har jag sett både
keramiska och polyester varianter. Gör det någon skillnad mellan de båda, på säg 22pF, när det är en vanlig inomhustemp
på ca. 20 grader?

Är någon av dem att föredra som avkopplingskondensator?

Mest bara för att jag har tänkt att bryta ut ifrån STK500 för AVR och köra egna små kort till lite olika projekt.
Jag använder ju helst det som ni skulle rekommendera även om kanske den andra versionen fungerar också på samma temp.
Skriv svar