Effekt, växelriktare och nätdel. Rostig i ellära...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Larsen

Effekt, växelriktare och nätdel. Rostig i ellära...

Inlägg av Larsen »

Jag ska köpa en växelriktare för att kunna använda 230V utrustning i bilen. Det handlar främst om laddare till dator och kamera m.m. Har några enkla (men just nu förvirrande :roll:) grundläggande funderingar som någon här kanske kan svara på?

Dimensionering.
Laddaren till min Mac är enligt spec på/kan ge 60 watt (16.5V 3.65A).
Samtidigt står det Input: 100-240V, 1.5A.
Hur många watt kommer den att förbruka som mest vid 230V?
1.5A borde väl vara vid 100Volt?
P=U*I=240*1.5=360W känns inte direkt rätt.....

Vet någon hur känslig switchade nätdelar är för formen på sinusvågen?
Omvandlare med modifierad sinusvåg är betydligt billigare än de med "äkta" sinusvåg.
Jag har tittat på växelriktare hos Kjell & Co och där uppger de att just switchade nätdelar är mer känsliga.
Mobilladare har jag kört på modifierad sinusvåg utan problem (sån liten "modern" laddare, förmodligen switchad).

Tack på förhand
danielr112

Re: Effekt, växelriktare och nätdel. Rostig i ellära...

Inlägg av danielr112 »

Många omvandlare kan inte hantera att man stoppar in en datorladdare i bilen. Starströmmen gör så at de stängs av. Jag har testat 3 olika märken hemma på 300-600watts uteffekt. De kan ge ut nästan den effekten det har jag testat med vanliga lampor men just switchade aggregat verkar iallfall de billiga ha lite problem med. (De under 1000kr) Sedan har jag en riktigt gammal pjäs på 150watt hemma som funkar alldeles utmärkt. Har även haft de aggregaten som vägrar fungera när motorn går = för hög inspänning. Nu låter det kanske som jag drar alla över en kant men det gör jag inte. Min erfarenhet baseras på ex. jula omvandlare. Hade jag köpt en riktig från Elfa eller dylikt hade de funkat bättre tror jag.

Ska du bara köra en dator och mindre utrustning hade jag helt klart satsat på en switchad adapter som har inspänning på 12v. och ger ut de 19v eller dylikt din dator kräver. Mindre förlust. billigare och framförallt smidigare. Om du nu inte har dumma enheter som verkligen måste ha 230V.

http://www.kjell.com/?item=44473&path=9 ... ,189000000

Din adapter kommer dra ca 60watt + förlusterna en omvandlare kräver. Oavsett om det är 16.5v 230v eller 12v.
Larsen

Inlägg av Larsen »

Tack för svar.

Jag kan förstå logiskt att den kommer att dra 60W + förluster.
Det jag blir förvirrad över är det som står på laddaren "Input: 100-240V, 1.5A". Försökte få det att gå ihop med angivna 60W. Det är ju inte alltid det står effekt angivet i watt på nätdelar. Är det alltid det som står som output man ska räkna på (och lite extra för "svinn" i nätdelen)?
Sett till 230V: I=P/U=60/230~0.3A. Vid 100V: 60/100=0.6A. Tycker det verkar lite och inget är nära de uppgivna 1.5A och jag får inte detta att gå ihop. Gör antagligen en rejäl tanke- och kunskapsvurpa här :roll:

Jag gillar att resa och campa och vara oberoende av "yttre" el.
Det känns inte som ett alternativ att skaffa omvandlare med 12V in. Jag har laddare för två olika kameror, laptop, lampa, batteriladdare för R6-batterier m.m m.m. Behöver inte kunna använda alla dessa samtidigt, men det blir enklare att skaffa en växelriktare och använda de nätdelar som medföljer prylarna. Känner jag mig själv har jag snart någon ny utrustning också som jag vill kunna använda i bilen.

Den pryl som drar mest är laddaren till min dator, den är på 60W.
Kjell & Co har en växelriktare med äkta sinusvåg som klarar 150W kont och det dubbla i topp för 1000 kr. Den kan drivas av spänning mellan 10-15V. Den borde väl klara av denna last, även om startströmmen är högre? (såg nu att för 200 kr till får man motsvarande med 300W kont).

Vill man ha en växelriktare med modifierad sinusvåg finns en med motsvarande prestanda för 360 kr. Viss skillnad..., men blir ju osäker på om den fungerar med switchat. Kanske, i vissa fall, men är det värt att chansa...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har kört alla mina med switchat. Allt från de billigaste till dyraste och det har funkat för mig.

En omvandlare är alltid bra att ha men man får inte glömma att där finns en del förluster så kan du kör med en 12v adapter till dem istället. Till datorn hade jag helt klart köpt en riktig.

Att det är typat 1.5A kan vara för att ha lite marginal. Det bästa är isåfall att mäta upp den. Den drar kanske 1.5A vid uppstart, dvs vid uppladning av diverse kondensatorer i o.s.v. Alt. drar den kanske 5A under en jätte kort tid.

Samma sak som att en laddare som ger ut t ex i ditt fall. 3.6A? kanske skulle klara sig med att ge ut 3A också. Beroende på hur specifikt det hela egentligen är...

Men ska du använda invertern mycke hade jag nog lagt en 1000kr och satsat på en med hög verkningsgrad framför en "toppeffekt" sedan är det givetvis bra om den faktiskt kan punga ut 300W kontinuerligt och klarar peakar som kan uppstå när du pluggar in vissa aparater.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En 230V omvandlare är det som har sämst verkningsgrad och drar mest effekt i tomgång. Detta pga att du ska ner i 50Hz där det blir mest förluster i trafon. De andra switcharna han använda högre frekvenser med mindre samt effektivare trafos.

Sedan har du bekymmer med kurvformen t.ex. Det har du aldrig med en dc/dc-omvandlare. Det är lätt att lura sig själv genom att vara för snål.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag skulle införskaffa en 12V och en 230V omvandlare. De där 12V omvandlarna jag sett är små och om du har flera 12V uttag i bilen är det ju lika enkelt att koppla in som i ditt (enda) 230V uttag.
Hur skulle en dator-PSU fungera här? Renare spänning? Möjlighet att ladda när man hittar 230V uttag. Dock så laddas ju inte batteriet när man kör. Bara en idé!
Larsen

Inlägg av Larsen »

Danielr: Jag förstår att det på laddaren angivna värdet är ett extremfall... men...
Jag förtydligar min fråga och försöker peta in det jag tror du menar :)

Laddaren till min Mac är uppgiven till 60W och det stämmer med uppgiven output: 16.5VDC, 3.65A.
Uppgiven input: AC 100-240VAC, 1.5A.
Antagligen gäller 1.5A vid 100VAC och vid start. Kanske kan man då göra ett överslag och anta att den drar ca 0.7A vid 230VAC? I vilket fall blir det ju ca 150W och det borde då vara endast kortvarigt vid start av laddaren för att sedan sjunka till ca 60W (+ ev laddarens egna förbrukning)? Tänker jag rätt där?

Som exempel kan Elfas växelriktare 69-715-01 klara 150W kan ge en utström på 0.65A. Det känns på gränsen... men troligtvis är detta också en kontinuerlig last och den klarar mer i topp (som den andra jag tittat på som klarar 150 kont och 300 i topp).

Mindmapper: Jag har läst databladet för en växelriktare som av 12VDC ger 230VAC med äkta sinusvåg och som kan ge 150W kont och 300W max. Den har >85% i verkningsgrad, men drar 0.5A i tomgångsström. Håller med att en DC-DC omvandlare är mer effektiv, men har inte funnit någon till Mac som har speciella anslutningar i sina laptops och kontakten sitter fast med magnet. Det som finns på Apples Store för bilbruk är just en växelriktare 12V-230V för att ansluta sin vanliga nätdel till.
Problem med sinus-formen har de som ger fyrkant (finns knappt längre) och de med modifierad sinus-form och jag förstår nu att de inte ett alternativ om det ska fungera till "allt". Kommer nog köpa en växelriktare ändå, en med riktig sinus-form. Vill kunna ladda/driva när som helst och även då jag skaffar en ny pryl, oavsett vad det är.
Jo, jag har flera 12V-uttag i bilen och har 12V-laddare till mob, men som sagt så har jag mer utrustning också och det blir många DC-DC omvandlare, dyrare i längden och mindre flexibelt. Gillar att åka till "strömlösa" ställen under längre tid :)
Jonnorberg: menar du PSU eller UPS? Jag behöver kunna ladda/driva olika saker där fast elnät inte finns och då jag kör.

Tackar för tankar och tips.
Jag är förresten ny här. Gillar elektronik och har en gång i tiden gått el-teletekniskt. Bygger fortfarande, men mest förstärkare och aktiva filter, då det kombinerar mitt musikintresse. Har konstruerat högtalare också, både privat och i arbetslivet. Gillar att campa i min minibuss och vindsurfa, bergsklättra m.m. Därav behovet i mina frågor :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

100 V AC och 1,5 A blir inte 150 W, det blir 150 VA.

Normalt är det A eller VA som anges eftersom hela vitsen med märkningen är att man ska kunna räkna ut huruvida man tar ut för mycket ström eller inte.

Men utan att veta effektfaktorn så vet man inte vilken verkningsgrad den har. Men den drar ju inte MER än 150 W i alla fall, men hur mycket mindre den drar är alltså svårt att säga.

Det BORDE bli ungefär 0,7 A vid 230 V, men det går i princip inte att veta utan att mäta.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du verkar ha kollat upp nu så att du kan göra ett vettigt val! 8) Kanske någon har ett tips på en billig bra omvandlare som uppfyller dina krav också.

Tycker också att det är ett bra och ro givande sätt att koppla av i ödemarken slipper man strömmen så blir det liksom ännu mera rogivande. Förstår inte riktigt vad du ska med alla apparater till de förstör liksom avkopplingen lite. :wink: Brukar själv dra mig ut och fiska eller vandra i fjällen. Familjen delar inte mina tankar om lugn och ro i dessa fall, så det blir inte så ofta numer. Kamera och mobil brukar hänga med då men för min del räcker det med solceller och husvagnsbatteri, dvs 12V för hela slanten.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag i mitt fall hade kört med en riktig adapter till laptopen. Och sedan en billig dc->ac omvandlare för 500kr eller dylikt. 300-600watts max effekt. De klarar som sagt inte starta de mest krävande adaptrarna men funkar för mindre småsaker.

Och alla prylar som kör 12v eller mindre hade jag skaffat adapter till att köra från 12v direkt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag köpte Nordic power modell WT-30SN-12E på Elfa för ett par år sedan och allt är så mycket problemfriare i jämförelse med billigare fyrkantvågomvandlare (i detta inkluderas modifierad sinusomvandlare)

Det är en 300 Watt med ren sinus ut och ger ca 500 Watt i startefekt (kort stund typ under någon sekund - vilket gäller dom flesta omvandlare) drar ca 0.5 Ampere i viloström - men kopplar man in en energisparlampa typ 15 W så drar det totalt mindre med ström än en motsvarande fyrkantvågomvandlare (som typiskt bruka ligga på 0.25 ampere tomgångsström för en 300 Watt storlek) som matar samma energisparlampa - där omvandlaren nästan blir varmare än lampan i sig...

När det gäller fyrkantomvandlare så fins det dessutom olika typer av 'modulation' eller snarare dess toppspänning och pulsbredd. Har själv två olika fabrikat där den ena fungerar mot tjock-TV men inte den andra och det beror på att den ena har ca 300 Volt i toppspänning och relativt smala pulser (för att RMS värden skall bli 230 Volt) och fungerar mot TV:n, medans den andra har bara ca 250 Volt i toppspänning men istället bredare pulser (också för att RMS-värdet skall vara 230V) och där är toppspänningen för låg för att switchade omvandlaren i TV:n skall starta övh.

Alla modifierade fyrkantvåg-omvandlare har mer eller mindre problem med ingångsfiltren på switchade nätaggregat och energisparlampor - filtren är till för att dämpa ned störningar ut från den switchade nätaggen - men dess värre visar dom upp mer eller mindre kortis på ingången för dom högre frekvenserna över 50 Hz och när fyrkantvågomvandlaren växlar polaritet så blir det en mer eller mindre kraftig strömstöt precis vid omslaget och detta värmer omvandlarens trissor och därmed hela omvandlaren - vilket gör att verkningsgraden sjunker kraftigt och det kan gå i skydd pga överhettning innan man ens kommer upp till halva dess märkeffekt.

jag har i mät och mätinstrumentsammanhang försökt använda 800W fyrkantomvandlare av hyffsat välkänt märke som har gått i skydd-läge så fort sladden sätts i nätbrunnen på instrumentet - innan ON/OFF-knappen slås på...

Vill man vara säker på att koppla in det mesta 230V prylar utan problem så köp en omvandlare som ger ren sinus på utgången.
Larsen

Inlägg av Larsen »

Nerre: Ah... just ja... VA och WATT blir väl bara lika vid DC eller om faktorn är 1... Tack för påminnelsen :)
Borde läst på lite om AC, VA och Watt innan jag ställde alla frågor. Faktorn är ju okänd så det måste, som du sa, mätas upp isf.
Daniel112: Jag har inte funnit någon 12V-adapter till Mac.
xxargs: Ja, jag ska köpa en med riktig sinus på utgången. Inte värt att chansa. Tack för en bra genomgång av fyrkant- och sinusomvandlare! :bravo:
Mindmapper: Jo, jag gillar det rofyllda med naturen. Det är det som uppfyller mig :) men har ofta stött på det här behovet, dels för att jag ibland inte är ensam, utan kan vara i ett sällskap med olika aktiviteter.

Men detta känns eg som överkurs. Om man går på de uppgifter en "Svensson" som jag får veta, dvs laptopens nätdel är specad som 60W och växelriktaren klarar 150W kont och 300W i topp, och med tanke på det Danielr 112 skrev:
danielr112 skrev:.......Din adapter kommer dra ca 60watt + förlusterna en omvandlare kräver. Oavsett om det är 16.5v 230v eller 12v.
Efter en förmodat högre startström (som såklart måste klaras av) så borde laptopens nätdel hamna på ca 60W (max) och växelriktaren klarar 150W. Borde väl vara klart i.o.m detta.
Det som ställde till det var mitt tjat om dess input: AC 100-240VAC 1.5A. Jag glömmer det nu :)
Tack för alla fakta, åsikter o tankar.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Köp en universal som ger rätt spänningen och klarar driva. Köp sedan en macbook kontakt och modda :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skriv svar