Danielr: Jag förstår att det på laddaren angivna värdet är ett extremfall... men...
Jag förtydligar min fråga och försöker peta in det jag tror du menar
Laddaren till min Mac är uppgiven till 60W och det stämmer med uppgiven output: 16.5VDC, 3.65A.
Uppgiven input: AC 100-240VAC, 1.5A.
Antagligen gäller 1.5A vid 100VAC och vid start. Kanske kan man då göra ett överslag och anta att den drar ca 0.7A vid 230VAC? I vilket fall blir det ju ca 150W och det borde då vara endast kortvarigt vid start av laddaren för att sedan sjunka till ca 60W (+ ev laddarens egna förbrukning)?
Tänker jag rätt där?
Som exempel kan Elfas växelriktare
69-715-01 klara 150W kan ge en utström på 0.65A. Det känns på gränsen... men troligtvis är detta också en kontinuerlig last och den klarar mer i topp (som den
andra jag tittat på som klarar 150 kont och 300 i topp).
Mindmapper: Jag har läst databladet för en växelriktare som av 12VDC ger 230VAC med äkta sinusvåg och som kan ge 150W kont och 300W max. Den har >85% i verkningsgrad, men drar 0.5A i tomgångsström. Håller med att en DC-DC omvandlare är mer effektiv, men har inte funnit någon till Mac som har speciella anslutningar i sina laptops och kontakten sitter fast med magnet. Det som finns på Apples Store för bilbruk är just en växelriktare 12V-230V för att ansluta sin vanliga nätdel till.
Problem med sinus-formen har de som ger fyrkant (finns knappt längre) och de med modifierad sinus-form och jag förstår nu att de inte ett alternativ om det ska fungera till "allt". Kommer nog köpa en växelriktare ändå, en med riktig sinus-form. Vill kunna ladda/driva när som helst och även då jag skaffar en ny pryl, oavsett vad det är.
Jo, jag har flera 12V-uttag i bilen och har 12V-laddare till mob, men som sagt så har jag mer utrustning också och det blir många DC-DC omvandlare, dyrare i längden och mindre flexibelt. Gillar att åka till "strömlösa" ställen under längre tid

Jonnorberg: menar du PSU eller UPS? Jag behöver kunna ladda/driva olika saker där fast elnät inte finns och då jag kör.
Tackar för tankar och tips.
Jag är förresten ny här. Gillar elektronik och har en gång i tiden gått el-teletekniskt. Bygger fortfarande, men mest förstärkare och aktiva filter, då det kombinerar mitt musikintresse. Har konstruerat högtalare också, både privat och i arbetslivet. Gillar att campa i min minibuss och vindsurfa, bergsklättra m.m. Därav behovet i mina frågor