Schema över gammal telefon från televerket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
x3r13x1z

Schema över gammal telefon från televerket

Inlägg av x3r13x1z »

Jag fick en gammal telefon av min mosters kollega, telefonen är från "TELEVERKSTADEN NYNÄSHAMN". Skulle tippa på slutet av 30-, början av 40-talet men är inte säker. Telefonen har även två knappar och en switch på fronten, tror att detta är någon slag MUTE funktion av nått slag.
Men inget jack finns inkopplat (inte ens kabel). Lur och kabel finns men är inte heller inkopplat. Dock har jag ett jack med kabel som jag kan installera, vet bara inte vart alla kablar ska sitta på den svarta "sockerbiten". Skulle vara kul att få igång den då dessa gamla telefoner fortfarande fungerar i dagens telenät, (men inte om man kör med VOIP).

Här kommer bilder:
Bild
Bild

Som ni ser så är fingerskivan den enda som är inkopplad, men resten av kablarna har jag ingen aning om vart de ska sitta.
På vissa telefoner så satt det förr på insidan av chassit en liten lapp med schema på telefonen, men det gör det inte på denna.
Nerre

Re: Schema över gammal telefon från televerket

Inlägg av Nerre »

Jag har för mig att de där knapparna är till för att använda den för internsamtal. Såna där användes ofta av chef och sekretererare, så sekreteraren kunde svara på samtalen och sen koppla vidare till chefen.

Vi hade nån liknande hemma när jag var i tonåren (25-30 år sen alltså), farsan hade (och har fortfarande) firman i källaren och hade ett par såna där. Minns inte om de satt mellan kontoret och verkstan eller mellan kontoret och köket. Man kunde i alla fall ringa internt mellan dem (och det tyckte man ju som 10-åring var skitcoolt att visa för polarna:-).

Men hur den ska vara kopplad har jag inte den blekaste om.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut som du har fyra lediga anslutningar. 2st är inkommande, och 2st är utgående till nästa jack. Vi kan kalla dom för IN1, IN2, UT1, UT2
När luren ligger på så ska IN1 vara ihopkopplad med UT1, och IN2 med UT2.
När luren är av så borde det vara oändlig resistans mellan UT1 och UT2 och en ganska hög resistans mellan IN1 och IN2.
När luren ligger på så är IN1 och IN2 (och därmed respektive UT) kopplade till ringklockan, resistansen är låg.

IN ska kopplas till dom nedre stiften i jacket, och UT till dom övre. Polariteten mellan 1 och 2 spelar ingen roll.

Edit: plinten verkar vara numrerad, men det är svårt att se på bilden.
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

Här är en lite bättre bild på "sockerbiten" och hur den är numrerad:
Bild

De tre kablarna som hade färgerna vit blå och röd i förra bilden, kommer alltså från fingerskivan. Pinnar 1, 3 och 5 är kopplade till fingerskivan. Pinne 2 används inte och är därav inte kopplad någonstans. Kablarna som ligger strax ovanför "sockerbiten" kommer från luren, dessa har färgerna röd, gul och svart. Svart är gjord, röd är mikrofon, och gul är hörlur.

Nerre, bra att veta. Är denna funktion användbar i mitt hem? XD

Mrfrenzy, förstår inte riktigt vad du menar? Känns som om du förklarar om hur det är kopplat i jacket, det vet jag, men jag vet inte hur andra änden av jack-kabeln kopplas i just denna telefonen. Eller hur menar du? Blir lättare att förklara med bilden ovan tror jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Så det var siffror på plinten, då hjälper det inte mycket. Tyckte jag såg bokstäver på förra bilden.

Med den informationen jag gav i förra inlägget och en ohmmeter så kan du klura ut hur kabeln från jacket ska kopplas in. Det är ju ett gäng kablar som är anslutna på undersidan av plinten, jag antar att det är från brytaren i klykan och ringklockan??
Isf kan du som sagt mäta fram var kablarna från jacket ska kopplas in på plinten.
När jacket är inkopplat kan du prova koppla in högtalaren på lediga anslutningar tills du hör tonen.

Om du inte har nån multimeter rekommenderar jag starkt att du skaffar en. Kostar inte många tior hos tex Kjell.com
Annars får du följa alla sladdarna och rita upp vart dom är kopplade, och kolla hur brytaren i klykan funkar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att göra en liten beskrivning då, med luren på klykan, mät resistans mellan följande punkter:
4-6
4-7
...
4-14
6-7
6-8
...
6-14
7-8
osv
Det verkar mycket, men om du har en multimeter med summer så piper det så fort det blir kontakt så det tar bara en minut.
Anteckna värdet för alla punkter där det inte är oändlig resistans, ta ur luren ur klykan.
Mät nu på dom punkter där du antecknade igen, och skriv upp vilka som har ändrad resistans.

Med den informationen kan man säga hur kabeln från jacket skall kopplas in.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej
Ja det är en chef sekreterarapparat. Monterade ett otal sådana när jag jobbade på Televerket i Stockholm. Du ska ha en stor grå batterilåda någonstans. Har någonstans papper kvar från den tiden där den är beskriven. Ska leta och återkommer om jag hittar något

Håkan

De är inte så gamla utan användes på 70-talet också
SJM

Inlägg av SJM »

Här är en länk med foto.
http://hjordis.se/jla/tfn/app/bc566/index.html
Det skall till mer än en sladd och en propp tilll jacket.

/sven
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en liknande telefon. Men den har dessutom en rödknapp och en vev. Luren är ansluten men resten har jag ingen aning om hur det ska vara.
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

Nu förstår jag varför det finns så många anslutningar. Andra kablar tillkommer för att funktionen med den svarta och vita knappen ska fungera. Nu använder jag mig bara av två anslutningar, då jag kopplar telefonen till en speciell dosa för konvertering av puls-signaler till DTMF. Detta för att farsan har börjat använda VOIP, då fungerar inte dessa gamla längre, om man inte har en sådan här dosa förstås. Dosan jag använder mig av heter "dialgizmo" och fungerar utmärkt, än så länge.

Mätte mig fram igårkväll, men samma resultat med luren på som när den är lyft. Kom på att jag måste mäta när knapparna är i vissa lägen också.
Men nu när jag fick den fina hemsidan utav SJM så löste sig allt ihop ju! Finns ju bilder på hur kablarna sitter, inte så bra bilder, men det är självklart en hjälp. =D

:EDIT:
Återkom gärna med info Håkan. =)
Senast redigerad av x3r13x1z 12 oktober 2009, 16:15:16, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jobbiga urktelefoner!!! De hörs ju fan över hela kvarteret, värre än den vidrigaste väckarklocka!

RRRRIIIIIIINNNNNGGGGGG...RRRRRRRIIIIIIIIINNNNNNNNGGGGG

De hade sånna där på en av skolorna jag gått på, när det ringde så stannade all verksamhet pga ljudnivån.
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

Jag fick nog med att mäta mig fram. Kollade på telefonsidan som SJM gav mig, lyckades koppla in luren rätt. De andra kablarna på bilden var jag inte alls säker på.
Stod i bruksanvisningen på sidan att man skulle lyfta luren och trycka in den vita knappen för att få ton. Jag gjorde så, lyfte luren och tryckte vit knapp. Sedan satt jag där med luren mot örat och duttade mot alla pinnarna på listen med telelinjekablarna. Till slut klonka det till i örat och jag fick ton. Ringde ett samtal för att se om fingerskivan fungerade, vilket den gjorde. Så nu verkar det som om den fungerar! =D

Eftersom den är annorlunda kopplad för att användas på ett annat sätt än en hemtelefon, fungerar inte ringklockan än. Men jag tänkte lägga några kablar på kopplingslisten för att koppla in även den. Finns en switch på framsidan för att koppla bort extern ringklocka, men jag kopplar nog om den till att kontrollera den interna istället.
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

Nu har jag försökt mig på att koppla in ringklockan, men det lyckas inte. Jag har även testat att BARA koppla in ringklockan direkt på linjen, men den ringer så fort jag kopplar in den. Den ringer även oregelbundet.

En ljudfil som jag spelade in när ringklockan var inkopplad under några sekunder: (Låg volym)
http://binatech.se/joel/harddisk/recording.mp3

(Har ni Quicktime installerat som jag, så bör ljudet spelas upp automatiskt i webbläsaren).

Jag kan fortfarande inte förstå varför den inte fungerar som den ska. Varför ringer den med en gång när jag kopplar in den? Ringklockor är ju till för att ringa när någon ringer en, inte hela tiden? Eller? :S :)
Senast redigerad av x3r13x1z 21 november 2009, 10:59:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kan det vara så att den inbyggda ringklockan bara är för internsamtal med sekreteraren, och man måste ha den externa för att höra ringsignalen från nätet? Verkar ju logiskt att den ringer när du kopplar den till den linjen isf, då skulle dom kunna använda den spänningen för att ringa internt.
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

Oh, så det är så det ligger till. Funderade på nått liknande. Men, men, jag har en extern här i källarn som inte används för tillfället. Så den kan jag ju faktiskt använda. =)
Skriv svar