Bra ideer och kopplingsscheman

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC

Bra ideer och kopplingsscheman

Inlägg av PTC »

Tänkte lite på att det finns så många duktiga elektronikexperter här, men varför inte ha en tråd där man kan dela med sig av bra idéer ock kopplingar man kommer på. liksom den jag fick hjälp med här på EF. Nån annan kan ju med använda den. :humm:

Edit: Stavar som en kråka ändrade shema till schema
Senast redigerad av PTC 10 oktober 2009, 18:31:22, redigerad totalt 1 gång.
eqlazer

Re: Bra ideer och kopplingssheman

Inlägg av eqlazer »

Är det inte det som alla gör när de skapar trådar i projektforumet och idébanken?
PTC

Inlägg av PTC »

Jo men jag tänkte närmare på nån stans man kan samla de olika idéerna på ett och samma ställe, kommer man på nåt bra lägger man det där och likadant kan man leta efter en bra lösning på nåt man funderar på.

Detta var bara en tanke
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

jag förstår tanken och problematiken . man ser inte bland för mycket text - en sammanställning i wikin av färdiga projekt från trådar vore kalas var man kan hänvisa till tråden hur det hela framskred till det ...
PTC

Inlägg av PTC »

Ja ungefär så.
Ibland kan man kanske få hjärnsläpp och funderar på hur man ska göra en speciell sak, då kan man ju gå in och kika där och få ett uppslag på hur man kan lösa ett problem.
I alla fall för en annan som inte är så kunnig :P
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Bra ideer och kopplingsscheman

Inlägg av prototypen »

Räcker det inte att ha ett problem att lösa. Ska man måste hitta problem också? Räcker det inte med att lösa problem man redan har, ska man skaffa nya också.

Räcker det inte att "Jag skulle vilja att en grej gör så här".

Köp en xxxx cookbook.

Protte
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En bra sak vore saker folk ofta frågar om.. typ:

- Hur driver jag ett relä från en microcontroller ?

Jo, gör såhär, du kopplar en transistor med ett motsånd blabla *schema*

..Väldigt simpelt exempel, men det finns ju många "problemlösningar man kan göra så.

fler simpla exempel: "hur delar jag jag ner en signal till 1Hz" eller "Hur konstruerar jag en R2R-stege för DA-omvandling ?" eller "Hur jag styr en motor med en H-brygga"
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Ger man folk lösningar på silverfat sådär så skapar man bara ännu mer problem.

A och O är ju att förstå hur det man byggt funkar. Bygger man bara ihop något efter ett schema som nån annan har ritat så är risken stor att sakerna inte funkar som man tänkt, och eftersom man inte förstår hur det fungerar så kan man varken felsöka eller modifiera på egen hand.

Smarta okonventionella lösningar (typ charlieplexing) samlade vore ju en annan sak, men såna simpla saker som hur man driver ett relä från en mikrocontroller anser i alla fall jag är "grundskolenivå" för elektronikkonstruktion.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet är att en del av medlemmarna börjar på lekisnivå. Jag skrev BÖRJAR, sedan hoppas man.....

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker inte charlieplexing är särskilt optimalt.

Antal lysdioder, med x antal I/O:
charlie: x²-x
extern decimaldekoder: 2^x-1
shiftregister: teoretiskt sett x*∞
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur räknar du I/O då? Bitar i kretsen? Det normala är ju att det är pinnar man vill spara, och med ett externt skiftregister eller en decimaldekoder får du ju en extra krets och en massa extra pinnar på den.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

fast jag gillar idén.

I folks projekttrådar så blir det ju alltihop på en gång oftast. Men en liten samling med "enkla lösningar" med tillhörande förklaringar vore ju bra. Samma frågor dyker ju upp om och om igen i nya trådar... (t.ex. hur kopplar jag en transistor som ska pwm'a ett gäng lysdioder).

Kanske inget som någon känner för att sitta och skriva frivilligt, men när lösningar förklaras om och om igen i nya trådar kanske man kunde lägga till en knapp i kanten på inlägget - klickar man på den så kopieras inlägget till idéforumet - bara man skriver en lämplig rubrik till den.
Jag tycker inte charlieplexing är särskilt optimalt.
Men då är det ju utmärkt att göra en liten tutorial som förklarar fördelar och nackdelar med olika lösningar.
Skriv svar