USB OTG
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
USB OTG
Först en fråga: Hur många vet vad USB OTG är?
Jag hade en fascinerande upplevelse i fredags, frågade runt i relevanta affärer i Sveriges femte största stad om de visste vad USB OTG var, men fick mest undrande ansiktsuttryck. Trodde det var mer känt men fick tala om för butiksbiträdena vad det var för något.
Så en fråga till. Går det att köpa en OTG-kabel i Sverige, eller blir det Ebay eller löda själv? Går det att få tag i kontakter? Skulle gärna vilja ha en vinklad B-kontakt.
Jag hade en fascinerande upplevelse i fredags, frågade runt i relevanta affärer i Sveriges femte största stad om de visste vad USB OTG var, men fick mest undrande ansiktsuttryck. Trodde det var mer känt men fick tala om för butiksbiträdena vad det var för något.
Så en fråga till. Går det att köpa en OTG-kabel i Sverige, eller blir det Ebay eller löda själv? Går det att få tag i kontakter? Skulle gärna vilja ha en vinklad B-kontakt.
Re: USB OTG
Jorå det vet jag. Har det på min mp3-spelare. På frågan om kabel kan jag inte svara, men det borde ju gå!
det visste inte jag heller tills jag googlade det ... så det betyder "USB On-The-Go" ... gissningsvis någon form av USB host funktion?
Så varför frågade du inte efter "har du den special kabel som krävs för att få USB host att funka på min xxx?"
Edit: OTG förknippar man ju ofta med trav och galopp sport?
Så varför frågade du inte efter "har du den special kabel som krävs för att få USB host att funka på min xxx?"
Edit: OTG förknippar man ju ofta med trav och galopp sport?
Jag vet vad det är, och jag vet också att det inte fungerar på den idag absolut mest intressanta mobiltelfonen, nämligen Nokia N900, det är väl dock den enda nackdelen jag hittat med den, förutom priset.
USB OTG är i essens en enkel USB-master som bara kan kommunicera med vissa utvalda enhetstyper á la minnen. Detta för att enklare kunde ladda upp sin MP3-spelare som exempel.
Här en förklaring av vad USB OTG (USB On-The-Go) är.
I stora drag tillkom det efter att tillverkare lurats in i USB träsket kom på att enheter som t.ex. en kamera ansluten till skrivare utan PC inte kunde användas ihop trots att det finns en användning för en sådan situation.
Så en USB device kan förhandla att bli en host och vice-versa. Men man kan inte använda en hub ihop med USB OTG.
Med IEEE 1394 (Firewire) slipper man hela problematiken eftersom alla enheter kan agera host/device precis som dom önskar. Samt att man kan överföra upptill 45 W, mot USBs 2,5 W..
I stora drag tillkom det efter att tillverkare lurats in i USB träsket kom på att enheter som t.ex. en kamera ansluten till skrivare utan PC inte kunde användas ihop trots att det finns en användning för en sådan situation.
Så en USB device kan förhandla att bli en host och vice-versa. Men man kan inte använda en hub ihop med USB OTG.
Med IEEE 1394 (Firewire) slipper man hela problematiken eftersom alla enheter kan agera host/device precis som dom önskar. Samt att man kan överföra upptill 45 W, mot USBs 2,5 W..
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja det finns lite kunskap här i alla fall
Det är en ganska smart finness om den tex byggs in i en extern hårddisk, man kan då tanka ur kameran utan hjälp av en dator. Själv har jag det i en MID, om nån vet vad det är?
Det är en ganska smart finness om den tex byggs in i en extern hårddisk, man kan då tanka ur kameran utan hjälp av en dator. Själv har jag det i en MID, om nån vet vad det är?
PCMCIA som du kanske har i din laptop står i alla fall för "People Can't Memorize Computer Industry Acronyms".
I övrigt tycker jag att vi ska börja använda ordet "domän" oftare. Tror inte att det finns ett mer ultimat ord för syfta på ett flertal olika saker.
I övrigt tycker jag att vi ska börja använda ordet "domän" oftare. Tror inte att det finns ett mer ultimat ord för syfta på ett flertal olika saker.
netrunner: Njae, det betyder "Personal Computer Memory Card International Association".. "People Cant.." är en s.k backronym.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo visst är det kul med dessa acrynomer. Kolla tex på 802.11-standarderna, där finns det en hel del kul. Vad är skillnaden på 802.11X, EAP och TTLS?
Kan iaf kan konstatera att en avklippt USB-kabel med A-hona samt en avklippt kabel med mikroB från en usb-hubb (tror jag det var) som löds ihop fungerar utmärkt. Så nu kan jag använda mitt USB-anslutna miniTGB till min MID!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: