Radiostyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
övrigt
Kontakt:

Radiostyrning

Inlägg av övrigt »

Jo, har lite funderingar här kring radiostyrningen till min radiostyrda bil. En team associated RC18T RTR ifall ni är intresserade.

Jag har haft lite problem med radiolänken. När bilen kommer mer än ca 40m bort så börjar den tappa kontakten. Ger jag gas vid det avståndet så blir körningen väldigt hackig. Bilen ger gas i kanske en halv sekund för att sen släppa och rulla lika länge, och styrservot blir nervöst pss.

Så i jakt på vad som kunde vara fel började jag leta efter vilket protokoll som radiolänken använder. Konstigt nog hittade jag ingen info (??), men när jag mätte upp signalen med oscilloskopet så känns det rätt så enkelt... såhär ser det ut när jag sägger proben direkt mot sändarantennen

Bild

Med 20ms mellanrum skickas två kortare pulser som är ca 1.5ms långa. Kan det kanske vara så enkelt så att varje av dessa pulser är just den pulsen som skickas vidare till servot och fartreglaget? Jag antar så tillsvidare. Bärvågen på 27mHz är kraftigt nervikt. Men, tittar man närmre på dessa pulser syns följande

Bild

Jag hade förväntat mig att övergången från "skicka 27mHz" och "skicka inget" skulle vara betydligt skarpare? Kan någon intyga detta eller mäta på sin (fungerande) utrustning till mig? Tror ni att beteendet vid de ringa 40m kan beskrivas av att mottagaren börjar se en puls som varierar i längd beroende på styrkan av den mottagna signalen? Jag vet att andra med denna bilen har räckvidd på iaf 200m. Måndagsex av min sändare?

Input mottages tacksamt
sodjan
EF Sponsor

Re: Radiostyrning

Inlägg av sodjan »

Det är ju klart att 40 m är på tok för kort räckvid.
Något är galet, fel antenner eller något liknande...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pulserna är sannolikt de "vanliga" RC-servo-pulser där 1,5ms är mittställning, 1,0ms ena ytterläget och 2,0ms är andra ytterläget.

Men som sodjan skriver: det är egentligen ganska likgiltigt när räckvidden är problemet.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Dåliga batterier i sändare/mottagare?
Glapp i strömförsörjningen, sladdar, kontakter?
Skadad antenn?
Skadad mottagare, vatten/fukt?? (Hade samma sak med en gammal radiostyrning där mottagaren blivit vattenskadad)

Skadad sändare pga att sändaren varit igång med ej utsträckt antenn. Sändaren tar skada om man har igång sändaren med antennen ej fullt utstrcäkt.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Mätte lite mer. Visst är det så att pulserna är de "vanliga styrpulserna" mellan 1 och 2ms. Den första är styrningen och den andra hastigheten. Mottagaren modulerar om dessa till +3V under tiden "pulsen" varar och 0V när ingen 27mHz signal mottages. Flankerna på insignalerna till servot och fartreglaget är verkligen skarpa.

Detta leder till citizendildos ide... när jag testar med att ha antennen indragen hela vägen får jag samma beteende fast nu på kanske 2-3m avstånd. Lättare att mäta då. Här mätte jag servo- och fartreglagesegnalerna och visst börjar pulslängden hoppa samtidigt som servot "blir nervöst". Jag noterade fö inga störningar på denna signalen, så en del där kan uteslutas.

Men som jag just erkände så har jag kört den med antennen ej utsträckt. Har aldrig förr hört att det kunde skada sändaren heller. Alla andra punkter av citizendildo kan jag med stor sannolikhet utesluta. Men tack för bra försök :)

Är nästan helt inne på att sändaren gör fel som inte stänger av och sätter på sändaren tillräckligt snabbt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och då är du på helt fel spår faktisk!

En sändare börjar inte modulera "trögt" av ålder, den fungerar eller inte.

Det som ger denna "nervösitet" är radiobrus som kommer av att sändaren inte överför energi nog till mottagaren, det kan bero på dålig känslighet i mottagaren och/eller en sändare med dålig effekt.

Och allt kan fint bero på kassa antenner i båda ändar av länken men med mycket stor säkerhet beror det INTE på att sändaren modulerar "trögt"!
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Kolla motagarantenen, du ska ha ha åminståne en 10-15meters räckvidd med infälld antenn på radion.
Inte ovanligt att de blir skador på antennen då en rc bil inte är den snällaste miljön :)
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Dålig räckvidd ,brukar vara som nämns tidigare ,en allt för okänslig mottagare.
Har i min tid lagat många radiostyrnings mottagare där antennerna "rört" vid varandra.
På den tiden var det diskreta transistorer i första steget från antennen som det blivit "hål i".
Hur det ser ut nu har jag ingen aning om !
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Ger jag gas vid det avståndet så blir körningen väldigt hackig. Bilen ger gas i kanske en halv sekund för att sen släppa och rulla lika länge, och styrservot blir nervöst"

Om Du endast rör styrningen, är räckvidden OK då?

Har Du separata eller gemensama batterier till radio och drivning?

Har Du rätt spänning till mottagaren, eller är batterierna trötta och tappar när motorn börjar belasta?

Den "tröga" moduleringen är helt OK och helt nödvänding om signalen skall hålla sig inom tilldelad kanal. Branta flanker = stor bandbredd som kan nå utanför tillåtet område.

Är det en "riktig" RC-anläggning från stenåldern, eller en modern leksak? AM och 27MHz säger att det är dessa alternativ som gäller. Leksaker brukar inte ha så hög kvalitet. Lite törnar kan flytta trimkärnor med följd att mottagarens känslighet reduceras betydligt.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Har du ytterligare en kristalluppsättning liggande hemma?
I så fall kan du prova att byta ut kristallerna både i sändaren och mottagaren och se om det blir någon skillnad.

Om nedblandad signal i mottagaren, av någon anledning, ej hamnar på MF-filtrets passband utan vid sidan om
och på filtrets flanker fås en kraftig dämpning och en okänslig mottagare.

Ligger utsänd signal på rätt frekvens?
Korrekt LO-frekvens i mottagaren?
Har mottagaren fått mycket "stryk"? Kraftig stötar?

Kanske prova med en annan mottagare+kristall och samma sändare?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Härligt med feedback :) ska försöka beta av här nu

Ok, verkar få ge mig ang flankerna på moduleringen... jag som tyckte att det var en så bra ide :wink: .
Nej, beteendet är samma även om jag bara rör styrningen eller inte rör nånting alls. Antar att du är inne på att esc:et stör, men testade att knöla in det i aluminiumfolie långt bort fr mottagaren utan skillnad. Bilen kan rycka av sig själv utan att jag gör nått.
Radio och styrning har samma batterier, nimh som iofs droppar en del i spänning vid full gas. Lipo är på väg.
Mottagaren förser även servot med ström, men dessa är båda original så borde vara matchade.
Bilen köpte jag i år, men är mer "riktig" bil än leksak. Separata moduler för esc och mottagare tex. Det är i princip bara mottagaren och servot som är original nu längre. Rätt kul när en 22cm lång bil gör 70knyck. Å visst blir där törnar....

Ska prova mäta på en 4kanals radio till en heli i morgon och se hur det ser ut. Annars lutar det åt att beställa ny mottagare. 20-30$ som jag hittat. Uppdaterar hur det går.

Btw, om en signal går fr 27mHz till noll väldigt fort blir där verkligen då ett brett frekvensspektra som vid en fyrkantsvåg? Fouriertransformen av fyrkantsflanken har ju massa övertoner som bara avtar som ett genom k, men transformen av den abrupt avslutade sinusen borde inte ge upphov till extra övertoner?

Edit: Bra ide med andra kristaller! Kanske farsan har nån ska kollas upp.

mvh Petter
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Bilen köpte jag i år, men är mer "riktig" bil än leksak.

Garanti ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det var vad Du skrev om ryckig körning som gjorde att jag tänkte på spänningsfall vid belastning, men uppenbarligen är det något annat.

Tänk på att där är spridning i prestanda mellan såväl olika exemplar och i synnerhet mellan olika fabrikat, så dra inte några slutsatser av småskillnader mellan olika apparater. Det skall vara en riktigt stor skillnad för att det skall säga något.

Angående garanti så existerar det väl knappast när det gäller RC-modeller och de saker som monteras i dessa. Det skadar ju inte att försöka, men det brukar vara svårt. Finns alltid en reservation mot krasher och slutar det fungera blir resultatet vanligtvis en krash... Är väl kanske mera tillämpligt på flyg än bilar, men normalt bruk med ständiga småtörnar sliter hårt. Skulle behövas grejor av militär standard för att stå pall...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Angående garanti så finns det inga undantag för *fabrikationsfel* för någon produkt.
Kan han leda i bevis att det fungerade skruttigt redan från början så är det bara att köra.
Det finns så vitt jag ser ingenting som säger att felen har uppstått efter en krash eller
liknande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om du nu har labbat med att byta motor osv (vilket du nog har om du ska komma i närheten av 70km/h, den gör väl ca 30Km/h ärligt som standard), har du avstört den ? ..saknas kondingarna på motorn kan räckvidden på radion ganska lätt bli en tiondel av vad den borde..

Sen det som andra skrivit, motaggarantennen ska vara utrullad, absolut INTE avklippt, och helst inte gå bland andra kablar,speciellt inte motorkablarna.
Skriv svar