hjälp med timer 556

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrowStudio

hjälp med timer 556

Inlägg av CrowStudio »

Jag har försökt att koppla en 556 utifrån två 555 kopplingar som jag gjort, men jag får det inte till att funka, vad gör jag fel?
Jag har kopplat out-pinnen från denna krets:
Bild
till ström på (i stället för strömbrytare) i denna denna kretsen:
Bild
Så när jag trycker av triggern på den första kopplingen så kör sekvensen av lysdioder ett varv och stannar sen.
Vad jag inte fattar är hur ska jag koppla out-pinnen från första timern i 556:an när det inte längre går att koppla den till ström på till andra timern?
Har provat att koppla till trigger-pinnen men då blir det bara konstigt.
Hänger ni med? Lite svårt att förklara mig, ursäkta.

Tack samm för svar!

*edit* första länken var fel, ändrade den till one-shot *edit*
Senast redigerad av CrowStudio 5 oktober 2009, 22:04:04, redigerad totalt 2 gånger.
bos
Kontakt:

Re: hjälp med timer 556

Inlägg av bos »

Att använda reset-ingången som trigger känns helt fel. Låt reset vara som den är (dvs hög när du inte vill reseta något) och skicka utgången från 556A till triggern på 556B. Du skriver att du gjort det och att det blir "bara konstigt", men du skriver inte hur reset-ingångarna i detta fall har varit ställda, och det går inte heller gissa sig till vad felet "bara konstigt" innebär. Blir svårt att felsöka.

Ett annat tips är också att du ritar schema över din koppling istället för att låta oss andra titta på två helt olika schemor och försöka slå ihop dem och sen gissa vad du har för kringkomponenter. Det brukar bli ännu mer fel att göra så.

Men prova först att sätta båda reset-ingångar höga (pull up-motstånd 10k till Vcc), och sen A-out till B-trig. Så har jag gjort ofta utan problem.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Tack för bra svar och bra synpunkter ;-)
Jag ber om ursäkt för den dåliga förklaringen, blev bara så himla frustrerad över att jag inte fattar varför det inte funkar, och jag har inte hunnit göra ett schema på kretsarna ihop än.
Här kommer lite mera detaljer i alla fall (i väntan på schema):

Reset-pinnarna går direkt till vcc (behöver man ha pull up-motstånd ändå?)
När det blir konstigt så resulterar det i att dioderna "rinner" långsamt, med andra ord, inte med den hastigheten som jag ställt in på trimpoten (i det andra schemat med timer och räknare). Spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på poten, ingen skillnad i hastighet. Verkar inte heller som att det blir en "one-shot" som det ska, tiden jag räknat ut med konding och motstånd ska vara ca: 2.2sek men är längre när jag triggar den i 556-kopplingen.
Jag har faktistk kopplat a-out till b-trig, antog att det var så man skulle göra, misstänker att det blir någon konflikt mellan dom två "triggarna".
Andra schemat har ju saker kopplat (6 och 7) till trigger-pinnen, kan det vara så att jag ska koppla bort dom från trigger-pinnen?
Inga andra kringkomponenter än det jag beskrev i första inlägget.
Ska tilläggas att jag har gjort kopplingarna med två 555-timers och det funkar perfekt!

Ni får ursäkta min okunskap, jag är rätt ny på detta, men det går sakta men säkert frammåt!
Hoppas inte frågetecknena växte nu ;-)
Åter igen tusen tack för all hjälp!

Mvh/Daniel
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kanske din 556 e trasig. 556 e bara 2st 555 i en och samma kapsel.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

CrowStudio skrev:När det blir konstigt så resulterar det i att dioderna "rinner" långsamt,
Det låter som om du har en kondensator för mycket nånstans. Men utan schema är det omöjligt att säga. Jag föreslår att du ritar ett schema som återger *exakt* det du kopplat just nu. Då blir det lättare att säga mer.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Monovippan, den första 555 saknar pull up motstånd till pinne 2, detta är nog inte problemet men kan bli ett nytt.

Kopplar du drivspänningen till den andra kretsen till den första 555?

Då är frågan, använder du CMOS eller den bipolära varianten av 555/6
CMOS varianten kan bara leverera ca 10 mA och lysdioderna drar betydligt mer, lösning är en transistor emellan som "förstärker"
Är det den bipolära så orkar den ge ström men inte ända upp till Vcc, lösning är en transistor emellan som "förstärker"

Man kan styra 555b med pinne 4 (från 555a,3) men då kommer alltid en LED att lysa.

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Jag har tyvärr inte hunnit ta mig till min lokal idag, men jag har ritat ett kopplingschema:
Bild
Schemat visar både hur jag kopplat när jag beskrev problemet och hur jag tror att det ska vara nu efter att jag läst alla inläggen.
Timern är den till vänster, en SA556 och räknaren är den till höger, en CD4017.

Den sträckade linjen är så som det är kopplat när jag inte får det till att fungera.
Jag känner på mig att det är där det felar, så jag ska prova att göra kopplingen utan den streckade linjen imorgon.

När jag trycker ner trigger-knappen ska alltså diod 2(Q1) och 3(Q2) tändas efter varandra med den inställda tiden på trimpoten,
när den kört klart så nollställer jag med reset-knappen på räknaren och diod 1(Q0) tänds för startposition.
Men detta händer alltså inte, det tar jätte lång tid för dioderna att byta och dom lyser länge.
Dessutom när jag trycker ner reset-knappen så tänds diod 1(Q0) men när jag släpper den så hoppar den direkt till diod 2(Q1).
Svårt att säga vad som händer med tanke på att det tar så lång tid för dioderna att växla (orkar inte vänta så länge :wink:)
och det händer inget märkbart när jag vrider på poten.

Låt höra er dom nu! :D

Åter igen, tusen tack för alla bra svar!
God natt!

Mvh/Daniel

*edit* en lilten rättelse i schemat, där det står att det ska vara 20Kohm ska det vara 200Kohm! *edit*
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lätt som en plätt.

Den streckade SKA vara där, annars så fungerar inte oscillatorn, men däremot så så sitter ledningen 5 till 8 fel.
5 ska kopplas till 10 och förbindelsen 10 till Vcc ska bort. Då kommer oscillatorn att starta och stoppa som du tänkt.

Kondensatorerna som är kopplade till CON är i 99% av fallen onödiga (även i din konstruktion) och den ena är på 10 uF och det är ca 1000 ggr för stort.
Sitter de redan där så gör de ingen skada men ingen nytta heller.

Bra ritning dessutom, lite inkonsekvent till vänster då GND inte går rakt ut och det har trasslat till sig runt batteriet men en bra början.

Den 0,01uF som sitter uppe till vänster borde varit på 10uF (och CON (pinne 11) borde varit 0,01 uF) (skifta)

Protte

Lätt moddad ritning
Bild
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Aha! Det var i alla fall rätt att trigger-signalerna kom i konflikt ;-)
Så om man har två 555 kretsar och ska koppla dom med en 556 istället ska man koppla out-pinnen från första timren till reset på andra timern?
Kan man generalisera på det viset?

Självklart ska det stå 0.01uf CON, var lite trött när jag ritade schemat.
Kondingen över batteriet, ska det vara en keramisk elle lyt?

Jag har sagt det förut men det är värt att säga det igen,
tusen tack för all hjälp! Fantastiskt forum det här! :-)

MVH/Daniel
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kopplingen mellan beror till 100% vad DU vill göra. Ska no 2 vara en monovippa också så kan man gå in på trigg som du ritade men det beror helt vad man vill uppnå.

10uF över batteriet (efter strömbrytaren) är normalt en elektrolyt.

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Okej, jag är med dig tror jag.

Bara för att testa en tes;
skulle det vara så att det blir fel när man gör en koppling och out-pinnen är kopplad till trigger-pinnen, borde det bli rätt om man kopplar den till reset istället, respektive tvärt om out är kopplad till reset?

Jag fösöker bara förstå och lära mig, därför försöker jag generalisera, och ja jag förstår att det beror på från krets till krets, men hänger du med på hur jag tänker ;-)

Kul att du tyckte schemat såg bra ut, med vissa paranteser. Tycker det är fantastiskt roligt att tänka ut och rita dom!

På återséende!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> skulle det vara så att det blir fel när man gör en koppling och out-pinnen är kopplad till trigger-pinnen,
> borde det bli rätt om man kopplar den till reset istället, respektive tvärt om out är kopplad till reset?

Det beror help på vad som är "rätt" resp "fel" i varje enskilt fall.
Det går ju inte att fråga så där generellt. Det behöver ju inte alltid vara
just *det* som är fel heller, bara för att det kanske var det i just detta fall.

Enklast är helt enkelt att veta vad man håller på med och koppla rätt från början... :-)
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Misstänkte att man inte kunde tänka så, men frågar man inte får man inget veta ;-)

Jo självklart är det ju bäst att veta vad man håller på med, önskar det vore så lätt, men jag ger inte upp i första taget!

Ska kanske tillägga att jag googlar och testar en hel del själv innan jag vänder mig hit, dock med ett visst komponent svinn fast det är det värt.
Vill ju inte att någon ska tro att jag vill ha "färdiga lösningar" som någon trott förut.

Well, well, jag kämpar vidare. Kommer nog en projekt tråd på det här när jag kommit lite längre, är en rätt skojig aplikation jag försöker bygga!

Mvh/Daniel
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

555:an är nog den icke programmerbara krets som går att gör mest saker med (nu torde jag få på skallen) men det finns många applikationsböcker för 555, men jag har ingen utan jag lärde mig hur den fungerar inuti och använder den utifrån de bitar som sitter där inne.

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Låter smart det där med att bryta ner 555:an i beståndsdelar och lära sig på det viset!
Jahaja, då har man ett projekt till att lägga till listan :-p

Kan aldrig säga detta för många gånger:
Tack! Tack! Tack så jättemycket!

Mvh/Daniel
Skriv svar