Tack för bra svar och bra synpunkter

Jag ber om ursäkt för den dåliga förklaringen, blev bara så himla frustrerad över att jag inte fattar varför det inte funkar, och jag har inte hunnit göra ett schema på kretsarna ihop än.
Här kommer lite mera detaljer i alla fall (i väntan på schema):
Reset-pinnarna går direkt till vcc (behöver man ha pull up-motstånd ändå?)
När det blir konstigt så resulterar det i att dioderna "rinner" långsamt, med andra ord, inte med den hastigheten som jag ställt in på trimpoten (i det andra schemat med timer och räknare). Spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på poten, ingen skillnad i hastighet. Verkar inte heller som att det blir en "one-shot" som det ska, tiden jag räknat ut med konding och motstånd ska vara ca: 2.2sek men är längre när jag triggar den i 556-kopplingen.
Jag har faktistk kopplat a-out till b-trig, antog att det var så man skulle göra, misstänker att det blir någon konflikt mellan dom två "triggarna".
Andra schemat har ju saker kopplat (6 och 7) till trigger-pinnen, kan det vara så att jag ska koppla bort dom från trigger-pinnen?
Inga andra kringkomponenter än det jag beskrev i första inlägget.
Ska tilläggas att jag har gjort kopplingarna med två 555-timers och det funkar perfekt!
Ni får ursäkta min okunskap, jag är rätt ny på detta, men det går sakta men säkert frammåt!
Hoppas inte frågetecknena växte nu

Åter igen tusen tack för all hjälp!
Mvh/Daniel