MAXIM DS18S20 extern matning?
- Mizzarrogh
MAXIM DS18S20 extern matning?
Tempgivare: MAXIM DS18S20
Skall denna således endast ha +5V på Vdd? (som ligger på tredje benet) och ingenting annat?
Den har väl ingen egentlig ground (men väl en "virtuell" sådan) Vid extern matning?
(Såvitt jag minns så stoppar intervall någonstans vid ~70 grader C vid par. power mode (Dvs bygla Vdd till (virt.) GND på de modeller som har detta valbart, ökar detta till max intervall gör man med extern matning +5V över Vdd men just to be sure.)
Skall denna således endast ha +5V på Vdd? (som ligger på tredje benet) och ingenting annat?
Den har väl ingen egentlig ground (men väl en "virtuell" sådan) Vid extern matning?
(Såvitt jag minns så stoppar intervall någonstans vid ~70 grader C vid par. power mode (Dvs bygla Vdd till (virt.) GND på de modeller som har detta valbart, ökar detta till max intervall gör man med extern matning +5V över Vdd men just to be sure.)
Re: MAXIM DS18S20 extern matning?
I parasite power mode ansluts DQ till mittenbenet och GND till de båda yttre. Sensorn klarar ca 85-95grader i parasite power mode.
Om du spänningsmatar sensorn skall inte längre VDD anslutas till GND utan till +5V.
GND måste alltid anslutas till GND.
Om du spänningsmatar sensorn skall inte längre VDD anslutas till GND utan till +5V.
GND måste alltid anslutas till GND.
Jag kör upp mina DS18x20 till 90 grader utan extra matning... men gränsen sägs ligga vid 80 grader..
Kör du parasitmatning har du ju data och gnd (och sen kopplas väll vdd till gnd?) kör du extern matning är det bara att koppla isär dem igen och lägga på 5V..
Jag tror inte jorden är så virtuell på en one wire bus, jag har provat mata min med mitt labbaggregat utan problem..
Kör du parasitmatning har du ju data och gnd (och sen kopplas väll vdd till gnd?) kör du extern matning är det bara att koppla isär dem igen och lägga på 5V..
Jag tror inte jorden är så virtuell på en one wire bus, jag har provat mata min med mitt labbaggregat utan problem..
- Mizzarrogh
Ok, var det jag var osäker på, men då kopplar man alltså in 5v och GND som vanligt eller?
Senast redigerad av Mizzarrogh 4 oktober 2009, 19:40:45, redigerad totalt 1 gång.
För att göra det extra skojjigt:
Om man använder en passiv serielladapter finns det en potientialskillnad på ett par volt mot riktigt jord. Det kan ställa till det en hel del om man har otur.
Om man använder en passiv serielladapter finns det en potientialskillnad på ett par volt mot riktigt jord. Det kan ställa till det en hel del om man har otur.
- Mizzarrogh
Jo, delvis därför funderade hur man bäst gjord vid extern matning 

- Mizzarrogh
Min tanke just nu: 1. Från Ser. port (Edit: Hembyggd adapter)----> in från externt 5v aggregat (Edit: tänkte mig helt fristående från datorn då det sitter i en annan apparat dock enbart dedicerat för givarna i denna kedja) -----> Givarkedja (löpande lina).
(alt. möjlighet men ej låst till att kunna bygla samtliga givare i en och samma kedja till par. power mode medelst en mekanisk bygel som ej går att felkoppla av misstag (samtliga givare i resp. kedja givetvis samma bygling)).
(alt. möjlighet men ej låst till att kunna bygla samtliga givare i en och samma kedja till par. power mode medelst en mekanisk bygel som ej går att felkoppla av misstag (samtliga givare i resp. kedja givetvis samma bygling)).
- Mizzarrogh
-
Är du lite trixig så går det fixa grounden även om du kör en seriell adapter. Funkade bra för mig efter lite trixande. Fick dock lite fel när jag började närma mig 100meter kabel. Gick då över till en usb-historia. Ca 150 meter kabel och 40 enheter inkopplade nu 

-
Finns förövrigt en ritning på seriell adapter med extern +5v matning. Har dock inte kvar länken på den.
- Mizzarrogh
(Hittade korrekt datablad nu, håller på att gå igenom det)
Lät onekligen mycket intressant, har dock aldrig hållit på seriöst med USB, men verkar ju som att du således fick bra värden långt över 100 meter. Du får mycket gärna hojta till om du hittar länken till matningen.
(Edit: Jag är osäker på om samtliga aktuella datorer har USB då de är rätt gamla)
En fundering, får man betydande reflexer om man gör en "klassisk" trädstruktur?
(Har forskat en del kring detta och kommit fram till en lösning med fyrledarkabel där det fria paret får utgöra fortsättning så att linan blir obruten (slutar i två tampar, altså så klart ingen retur på det extra paret (eftersom det nog blir sheisse om man gjort det även om det förmodligen rent tekniskt hade funkat...)).
Lät onekligen mycket intressant, har dock aldrig hållit på seriöst med USB, men verkar ju som att du således fick bra värden långt över 100 meter. Du får mycket gärna hojta till om du hittar länken till matningen.

(Edit: Jag är osäker på om samtliga aktuella datorer har USB då de är rätt gamla)
En fundering, får man betydande reflexer om man gör en "klassisk" trädstruktur?
(Har forskat en del kring detta och kommit fram till en lösning med fyrledarkabel där det fria paret får utgöra fortsättning så att linan blir obruten (slutar i två tampar, altså så klart ingen retur på det extra paret (eftersom det nog blir sheisse om man gjort det även om det förmodligen rent tekniskt hade funkat...)).
Kidnappar tråden lite, är det någon som hittat lämpliga kontakter som gör att man kan bygga till och ändra nätet lite när man har lust?
Jag kör med rj12. Fungerar utmärkt. Iofs så är förgreningskontakterna kanske lite klumpiga.
Jag har sålt närmare 1000 temperaturnät med dessa kontakter utan att få några klagomål!
Jag har sålt närmare 1000 temperaturnät med dessa kontakter utan att få några klagomål!