Testat: Igus glidlager EFOM16

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

Testat: Igus glidlager EFOM16

Inlägg av JB »

Hej!

Jag tog hem ett antal Efom16 glidlager från Igus
De kostade ca en 50lapp st, och verkade väldigt lovande då de är lätta att montera och justerar upp små linjäritetsfel automatiskt.
De är för övrigt gjorda helt i plast, därav det låga priset.

Tyvärr blev de en besvikelse, de glappar alldeles för mycket, t.o.m när man har monterat fyra stycken på en släde glappar de både kännbart, synbart och hörbart.
Toleransen fick jag senare reda på låg på max +0,13mm, vilket ju är alldeles för mycket.
Jag fattar ärligt talat inte vad man ska ha så här glappiga lager till.

Så köp inte dessa!

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Testat: Igus glidlager EFOM16

Inlägg av jojje »

Jag tittade/kände igenom stort sätt alla Igus-lager på en mässa för några år sen. Inget funkade till det vi ska ha dom till.
Det man kan använda dom till är tex vagnar som ska förflytta saker vid tex montering eller brevsortering eller liknande. :D
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag är inte så mekaniskt bevandrad, så toleranssiffran säger mig inte så hemskt mycket, men tror ni dom skulle funka till typ en kamera-dolly?

Glappet borde inte vara så jättenoga där, viktigare att åkningarna blir mjuka och repeterbara. 0,13 mm låter lite i det sammanhanget. Kanske är de tom overkill för sånt?

Har lösa planer på en framtida kamerarigg för en DSLR, men det kommer tyvärr inte bli av än på ett tag...

/Andreas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde vara rätt tillräckligt för en kamerarigg.
Skriv svar