Köksradio/dator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zeylon

Köksradio/dator

Inlägg av zeylon »

Jag är så %&#¤ trött på den gamla radion vi har på en hylla bredvid spisen i köket. Den är alldeles ingrodd med stekos och eftersom det är analog frekvensinställning så är det så bökigt att ratta över till något annat än det där vedervärdiga mix megapol sambon envisas med at lyssna på.

Tanken är att montera 2 eller 4 infällda högtalare i taket (något i stil med ELFA 30-418-52), troligtvis 4 eftersom köket är rätt så stort.
Sen bygger jag ihop en liten dator med radiokort och touchdisplay som jag kanske monterar in i en lucka i ett köksskåp. Om jag nu törs såga i vårt snordyra HTH-kök... :humm:
Alternativet blir väl en låda i körsbär att hänga upp på väggen bredvid ett skåp.
Man kan ju bygga vidare med inköpslistor och recept mm på den datorn sen.
Självklart så ska den köra Linux. Bill kommer inte in i mitt hus!
Nätverksanslutning blir det såklart också, det sänd ju en del streamad radio med.

Sen behövs det bara en lämplig förstärkare att sätta emellan så är det dags att rocka loss till AC/DC, Black Sabbath och Kiss när man lagar mat i stället för den där äckliga tuggummipopen det oftast bjuds på nu. :mrgreen:

Tips på lämpliga (läs billiga) komponenter och mjukvaror mottges tacksamt.
74

Re: Köksradio/dator

Inlägg av 74 »

Billigt o billigt vet jag ej men den kan helt klart göra vad du vill.
FriendlyArm
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Den NSLU2'a som står i köket och tuggar internetradio via ett litet 2.1-högtalarkit med inbyggd förstärkare passar inte så bra om du ska ha skärm till, men annars är det enkelt och smidigt. Ett script byter kanal med jämna mellanrum mellan några utvalda internetradiostationer, man får musik man gillar men slipper det vanliga radioskvalet.
Innan dess användes en gammal ombyggd bärbar dator, seg som den men fungerade bra för ändamålet.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

FriendlyARM var gullig men jag har nog tänkt mig PC-kompatibel hårdvara så att jag kan ansluta ett radiokort. Typ mini/micro ITX.

Intel D945GCLF finns t.ex för under 600:-

Det finns ju ett gäng billiga touchskärmar på ebay från sisådär $130.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag gjorde en variant för vardagsrummet i sommras :) Inte toutch men version 2 kanske kommer nu för jag fick tag i en med pekskärm! Inte lika snabb dock...

http://elektronikforumet.com/forum/view ... la#p444779
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Jag har letat och funderat lite och kommit fram till att jag nog slår på stort med en 19" skärm. Det finns touch-kit till dessa på ebay för sisådär $100 inklusive frakt. Någon som har sett dessa billigare här hemma?
Sen kan jag sätta upp den i stället för almanackan på väggen och låta den visa en almanacka i viloläge.
Det går ju också att installera MythTV i den så att man kan titta på det som har spelats in (eller live) på den "riktiga" tv-datorn när man sitter och äter frukost.
Jag tar nog och ställer en "vanlig" dator i skåpet ovanför frysen och kopplar denna skärm till. Med 4 st takhögtalare så kan det bli riktigt nice.

Dags att börja handla snart...
jas39

Inlägg av jas39 »

Köpte just en ASUS EE TOP på onoff för 3995. En 17tums touch-skärm med inbyggd Atom-netbook.
Spelar spotify, webradio, mediacenter. Fick till och med OK av hustrun för placering i vardagsrummet.

Är kanske inte världens sanbbast men helt Ok.

/&&
Senast redigerad av jas39 17 oktober 2009, 13:57:13, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske dags att fixa en liten störsändare för Mix meeegapoooooool + eNeeeeRJeeee. Är det förbjudet att demolera sändningshuset? :badgrin:
Fundering, behövs verkligen en skärm?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Logitech SqueezeBox...

Har modell Boom med inbyggda högtalare i vårt kök. Är löjligt nöjd. Fast jag fick inte bygga den själv :-(
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Hade du byggt en liten låda med högtalare och själva datorn, som du skrev tidigare, så hade det vart astufft att sätta en liten kvittoskrivare el. liknande i den.
-Då skriver man kom-ihåg i almanackan och inköpslistor m.m. i datorn, trycker på en knapp, så kommer inköplista eller vad det nu är ut från lådan 8)

Pryyylar :drool:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

NSLU2 med seriell LCD skärm kanske vore enkelt nog?, ljud kan ordnas med något USB kort.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Sluggo:
Kul idé. Jag hade annars tänkt att låta utskrifter komma på min vanliga laserskrivare i nätverket.
Nu ska jag snart vara julledig i tre veckor, då kanske jag kan få tid att börja med projektet. Synd bara att jag har drös andra projekt som måste göras först.

blueint:
Nja. Jag hade nog tänkt mig en stoor touchskärm som kan dubbelknäcka som TV.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Men hur ofta vill man ha med sig ett helt A4 när man ska åka och handla mat? Mycket bättre med en kvittoskrivare :wink: Kanske finns billiga sådana nu också, när nya kassalagen börjar gälla och folk byter sina system?

Ser fram emot bilder på hur det blev när projektet tar fart
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kommer ganska långt med nån gammal stereo från stenåldern om den faktiskt ser trevlig och inte bara ful ut. I köket har vi en gammal Radionette reciever från tidig stenålder, ungefär som denna på bilden:
http://www.tomania1953.dk/picture.aspx?id=28679641

Ovanpå skafferiet (våra köksskåp går inte ända upp till taket) ligger en Misch-högtalare från 70-talet. Det matchade rätt bra att ena högtalaren i det paret är paj och att ena slutsteget i Radionette-stärkaren också är paj, samt att Radionettens radiodel bara är stereoförberedd :mrgreen:

Till bandspelaringången går en kabel kopplad till stereon i vardagsrummet som gör att man i köket antingen kan lyssna på ett par radiokanaler direkt eller på valfri signalkälla från vardagsrummet.

Jag tycker att man vill ha samma ljud i flera rum när man sysslar med nåt som kräver att man går mellan rummen, t.ex. städar eller pysslar med nåt annat.

Det blir nog inte särskilt bra om man försöker synka mp3-spelande mellan flera olika spelare o.s.v....

Däremot är det nog en rätt bra idé att ha en "köksdator" som går att manövrera från hela huset (t.ex. via webben och via vardagsrums-tv'n o.s.v.), och är signalkälla till hela husets stereoanläggningar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Logitechs squeezebox har en funktion så att man kan synka flera. Har dock inte provat eftersom jag bara har en...
Skriv svar