USB dac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mstandar

USB dac

Inlägg av Mstandar »

Jag håller på att göra en USB driven Dac, jag använder Texas Instruments/Burr-Brown´s PCM2706 krets för D-A omvandlingen.
jag jobbar efter Texas instruments Schema, och ritar kretsen i Diptrace.
Men efter som jag är rätt ny på det här med PCB layouter så skulle jag vilja ha lite kritik angående designen.

Aja nog med snack.
Om ni vill får ni gärna ta en titt på bilderna och säga vad ni tycker och vad som kan förändras.

Mvh, Marcus

Kretskortet
Bild
Bild
Bild
Schemat
Bild
Användarvisningsbild
electronix

Re: USB dac

Inlägg av electronix »

Undvik oanslutna "öar" i jordplanet, om du söker lite här på forumet så finns det trådar om just PCB caddning.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Dom oanslutna "öarna" som jag kan se är ett par på baksidan som inte ska vara med på designen jag fick det inte att bli som jag vill ha det. Jag vill ha jord anslutningarna på topp lagret för dom komponenterna som sitter där, och på botten för dom som sitter där. Är det möjligt att göra, eller är det en dålig lösning?

Dom åtta större lödöarna på nedre högra sidan på topp lagret är Hål för stiftlist så dom ska inte ha nån anslutninge till jorden på varken under eller översida.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Dra inte stiftlisten/kontakten så långt bort från kretsen så du får ett mera enhetligt jordplan.
De jordanslutningar du har bör lödas på båda sidor (alltså en via) så att du förbinder de två jordplanen på så många punkter som möjligt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är anledningen till montering på båda sidor?
Plats finns väl för att få upp resterande prylar på samma sida.

Om du sätter ditt motstånd över kristallen på andra sidan kristallen så kan du flytta alltihop närmare din IC

Swech
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Problemet och anledningen till att det blev komponenter på baksidan också är för att C3 och C4 blockerar vägen för VoutR & VoutL, så jag fick dra ner dom ledningsbanorna och sätta komponenterna där.

Ska jag lägga motståndet vid kristallen, på samma sida som kondensatorerna.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag har gjort lite förändringar, på layouten som jag hoppas ska göra den lite bättre.

1: Flyttat 6rads stiftlisten närmare IC kretsen.
2: Sett till att alla oanvända löd "öar" är anslutna till jord.
3: Flyttat motstånd R1 över kristallen till under kristallen mellan C1 och C2, så Kristallen hamnar närmare IC.

Bild
Bild

Hoppas det ser bättre ut
Mvh
Marcus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vet inte vilket cad du använder men när du fyller ut jordplanet så kryssa i "remove dead cupper"
så blir du av med alla små öar som inte är anslutna någonstans, dessa kan göra mer skada än nytta,
Det kan se ut som om man har ett bra jordplan när man egentligen har små döda öar...

Gå direkt med ledaren till kristallpadden, nu har du ett kryss utanför padden där ledare till ic, resistor och kondensator
knyts ihop utanför kristall padden, använd padden istället

Swech
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag kör med DipTrace, men jag kan tyvär inte hitta nån Sådan funktion i det programet.

"Gå direkt med ledaren till kristallpadden, nu har du ett kryss utanför padden där ledare till ic, resistor och kondensator
knyts ihop utanför kristall padden, använd padden istället"

Jo det verkar ju rätt logiskt egentligen, onödigt att ha en kopplings punkt igemte padden när man kan dra alla till padden :)
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Verkar gälla dom flesta kondingarna på kortet, anslut dom direkt till jordplanet istället för att leda dom dit via banor, då får du ett ännu enhetligare jordplan.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Förlåt en nyfiken fråga, men varför gör du detta kort, sådant här finns ju minst 27 på dussinet av på "hyllan"?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Jag kör med DipTrace, men jag kan tyvär inte hitta nån Sådan funktion i det programet."

Hmm... hur var det nu. Högerklicka på kanten (ytterlinjen) till jordplanet, och välj "options" eller dyl. från popup menyn.
Där kommer en dialog med flera flikar med alla options du behöver och lite till när det gäller jordplansinställningar.

Sen tycker jag du skall försöka få alla komponenter på samma sida. Det är trots allt ganska få komponenter du har.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

limpan4all skrev:Förlåt en nyfiken fråga, men varför gör du detta kort, sådant här finns ju minst 27 på dussinet av på "hyllan"?
Om alla skulle resonera så skulle ingen längre ha någon hobby, "Allt finns ju att köpa, varför bygga själv?".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja det kan ju tänkas att han skall använda den i ett helt annat användningsområde än den är avsedd för och det vore ju kul att få lära sig något om.
Eller att han skall starta massproduktion av en produkt för försäljning.
Eller bara för att det är kul att göra en egen layout.
Skillnaden är rätt stor om hur/vad man skall tipsa om för möjliga förbättringar/ändringar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en färdig DAC härifrån: http://users.skynet.be/bestelectrix/ :vissla:
Skriv svar