Årets CNC-present? 4-axlig 3D-scanner (film!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Årets CNC-present? 4-axlig 3D-scanner (film!)

Inlägg av dar303 »

En polare var snäll nog att skänka mig denna lilla pärla!
Bild

Det är en custombyggd 4 axlig 3D scanner som har använts för att göra tandproteser.
Det sitter fyra fina stegmotorer på, tre st 2nm och en 6nm, drivarna är Berger-Lahr högspännings trefasdrivare som turligt nog har step/dir-ingångar!
De har 230V in och driver motorerna med 325V DC.
Upplösningen är 100um tror jag, microstepping 10000 steg/varv. Den är byggd av 30 & 20mm alu så den väger en del, fint bygge!
Jag fick med datorn och det gamla ISA-kortet verkar fungera men jag tror att det är fel styrdator, får inte mer än två axlar att fungera och laserkameran får ingen input.
Jag ska troligen bygga om denna fina pjäs till en lasergravyrmaskin istället, synd att motorerna är så stora annars skulle jag kunnat använda dom till min Emco Compact 5 CNC. Kanske hamnar två av dom på min fräs.

Här är en bild på rotationsaxlarna. Det är ingen "harmonic drive" eller liknande så det är den stora 6Nm motorn som håller positionen.
Bild
Senast redigerad av dar303 30 september 2009, 18:30:23, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Årets CNC-present? 4-axlig 3D-scanner

Inlägg av POS »

Vilken polare!!
Är det kulskruvar på den?
Det är ju en mycket bra grund till minst ett roligt projekt, säkert flera.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är kulskruvar så vitt jag vet, allt är med medicin-precision! Ska bli kul att börja skruva i den!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du funderat på att ha den som den är men få den att funka med mach3?
Alltså som en laserscanner.
Det finns ju plugin för laserscanner, men jag är inte säker på att det finns för roterande axel.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kan ju försöka trixa med scannergrejset senare, får troligen fler typer av scannerenheter i framtiden, min polare har två olika maskiner till som ska strippas och byggas om till en spollindningsmakin tror jag och då blir det delar över.
Problemet med grejerna är att programvaran är för win95 och vissa av styr/mätsystemen är långa ISA-kort från 89-91, det finns bättre och mer lättanvända saker nu. Programvarorna var hemskrivna i pascal t.ex!

Jag tänkte klämma dit min 16W synrad CO2-laser och koppla allt till Mach3. Ska fixa ett mindre styrskåp, den som är nu är på typ 1/2 kubik och har 3-fas in fast det inte behövs! En drivare och två motorer ska plockas bort och sparas.

Jag fick även ett litet rack med två ISEL stegmotordrivare, ska kolla på de grejerna imorgon.
Senast redigerad av dar303 28 september 2009, 09:11:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är såna polare man vill ha som skänker den där typen av utrustning till en :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Han har skaffat en ny hobby som tar plats, behövde tydligen plats i garaget för en 7,2 liters boxersexa till sitt nya flygplan! :)
gotis

Inlägg av gotis »

Om du har samma drivdon som jag så är det inga problem att köra dem med en vanlig pc,
men de finns med 24v signalspänning åxå och då blir det lite knepigare.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26418
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Får kolla.
Tror inte det är några problem om det är 24V, borde bara vara att köra med snabba optokopplare.

Edit: Det var 24V-versionen. (enligt märkning)
Edit2: men enligt multimetern så är step/dir 5V! Moddad kanske?
Senast redigerad av dar303 29 september 2009, 11:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Här kommer lite mer bilder när jag börjat plocka ner delar av den.
Axlarna bredvid varandra, den långa har ca 220mm rörelse och den lilla 110mm:
Bild

Det sitter kulskruvar med 5mm stigning i dessa:
Bild

Detta är rotationsaxelhuset, det ser mycket gediget ut är ca 100x200mm massivt alu med vad jag tror är SKF-lager:
Bild
Kanske borde man plocka isär det och kolla vad det är för lager, ser ut som en bra start till en liten spindelmotor eller mini-svarv!
Andra sidan:
Bild

Här är en bild på "tornet" för Z-axeln och en lös motor till rotationsaxeln, jag har även satt de andra axlarna på varandra nedanför för att få ett hum om hur man kan göra.
Bild

Jag behöver lite tips på vad jag ska hitta på med dessa delar!
Den korta axeln är nästan för kort för att göra något vettigt med, kanske ska man använda den som Z-axel. "tornet" där Z-axeln var monterad har för lite utrymme mellan fästena för att kunna användas som det är tycker jag, arbetsytan blir nog för liten.

En variant vore att skaffa en ny X-axel och montera på den befintliga långa Y-axeln samt göra ett nytt fäste för Z-axeln som inte tar bort något arbetsområde. Detta är dock ganska arbetskrävande, är det nån som har något förslag på nåt som ger mer "instant gratification" så att säga?

Jag vill ha en laser och kanske en liten HF-spindel på Z, tror inte jag behöver större arbetsområde än 200x300x110 för denna.

Alternativet är ju att strippa den och säja gejdrar/kulskruvar men behålla motorer och drivare men det vore ju synd när man har så fina saker!
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Re: Årets CNC-present? 4-axlig 3D-scanner (nya bilder!)

Inlägg av mark »

Y Axeln ser relativt modulär ut på bilden. Kan du inte bara stoppa i 2 nya axlar och en ny kulskruv och sätta den på en ny bottenplatta för att få den längre?
Fästen och lagerhus skulle då kunna återanvändas. I stort skulle du bara behöva borra några hål i en ny bottenplatta.

Rotationshuset verkar perfekt som bas för ett fleraxligt rotationsbord.
Säg till om du vill sälja rotationshuset med lager.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Detta är rotationsaxelhuset, det ser mycket gediget ut är ca 100x200mm massivt alu med vad jag tror är SKF-lager
Låsmuttern på axeln ser ut att vara av märket SKF modell KMT.
Och då är det kanske inte helt otroligt att det skulle sitta ett SKF lager bakom.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är en sådan mutter, har du bra syn eller telepatiska krafter? :)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Arbetsskada. Jobbar på SKF.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Praktiskt! Monoton här på forumet är återförsäljare för era produkter så mer er hjälp borde jag kunna identifiera vad som sitter där i!
Det finns en täckplatta på andra sidan som kanske döljer nåt artikelnummer på lagren. Är det nån fara med att försöka plocka isär tror ni?
Det kanske är SKF-kulskruvar också, får kolla!
Skriv svar