Jag gjorde såhär när jag mätte upp felet:
Tog en så rak axel jag kunde hitta, spände upp den med så litet kast jag kunde (15cm ut ifrån backarna på chucken) Självklart blev kastet mer där ute än inne vid backarna, tror det var 0.08 kast längst ut och 0.02 kast precis vid backarna. Sen tog jag min vippindikator och åkte horisontellt längs med Z, felet är precis linjärt och följer axeln lika mycket hela tiden, slgo då 0.3mm totalt på den sträckan.
Sen provade jag även att mäta det vertikala spelet men där slog det inte mer än ~0.1mm (alltså ungefär vad det kastet var) När jag gjorde detta var spindelhuset fastskruvat som det skulle i bädden. Det sitter med 3st m8 bultar ner till bädden, som drar fast och styr upp huset via v-spåret.
nu var det ingen 100% rak axel heller men jag tycker mig se ett väldigt länjärt fel som precis följer Z axeln hela tiden. Så vågar nästan lite på de resultatet. Ibland var det något litet smuts på axel och då hoppade såklart vippindikatorn till, men då fick man snurra lite bara tills det blev en ren sida att mäta på...
Så det stora felet är i det horisontella planet helt klart, det som gör att jag får kass nogrannhet. Detta har varit, som de flesta andra Emco Compact 5orna. en gammal skolsvarv så jag är inte ett dugg förvånad om någon har misshandlat/tappat eller kört in i full fart i chucken och knäckt till huset på något sätt.
Spåren i huset ser förövrigt mycket fina ut och ingenting glappar när man spänner mot huset mot bädden.
Jag har en galen idé som jag inte tänker avslöja först för att få bukt på detta.
Eller det kanske är lika bra att börja fundera på att bygga ett helt nytt spindelhus själv?