Problem med off-center i min svarv...!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Problem med off-center i min svarv...!

Inlägg av warpcore »

Jag äger en kraftigt modifierad Emco compact 5 CNC svarv som jag såklart har mach3 konventerat och hela den biten. Dock så har jag ett innestående problem som jag inte löst, eller egentligen upptäckt förrens det varit försent. Problemet är att allt jag svarvar blir i överdrivna termer, koniskt. Alltså Z drar inte paralellt med chuckens center. allt mot motdubben sätt blir mindre och vid chucken blir det större. Först trodde jag att det var dubben som var off, men sen tänkte jag efter lite och insåg att det är sjävla spindelhuset som är off. Detta är lite problematiskt då hela spindelhuset är gjutet och sitter avgjutet längs med bädden (v-profilsbädd) Och att justera huset är i princip omöjligt för så fort man drar till det lite så går den ner i sitt v-spår direkt.

Här är några bilder:
Bild

Bild

Såhär ser bädden ut:

Bild

Och såhär ser spindelhuset ut!

Bild

Så jag är ute efter några goda förslag på hur i helsike man skulle kunna fixa detta på ett bra sätt, eller om det är någon annan som har haft liknande problem?

Kan tillägga att från chuckens nolla och 15cm ut så diffar det 0.3mm. Så det är inte så lite det är fel. i princip helt omöjligt att köra ut lagerpassning osv på små axlar man gör osv. Känns väldigt surt när jag lagt ner så mycket tid och pengar på att få allt bra... :x

Tacksam för svar!
ds77

Re: Problem med off-center i min svarv...!

Inlägg av ds77 »

Hur är det med delar som du inte använder motdubb på?

Den här tråden kanske kan ge lite inspiration: http://madmodder.net/index.php?topic=627.135
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte om detta fungerar eller är att direkt rekommendera men i brist på annat så kan man ju kanske slipa till v-spåren i spindelhuset så de blir en aningens bredare eller kort och gott inte mer än exakt vad felet är om det nu är vinkelrät mot V-spårs kanterna, vilket gör att de inte automatiskt kommer att sätta sig på den dåliga platsen igen när du drar skruvarna. Då kan du justera in det som du behöver, blir dock kanske lite jobb att få det inom 0.01mm som du skanske strävar efter men principen bör fungera och sedan drar du skruvarna för vad du kan så det hela sitter ordentligt då det nu inte längre finns något stöd i V-spåren.

Vet inte exakt uppbyggnad på det hela så jag vet dock inte om det fungerar att göra på detta vis.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om en svarv konar på fri ände, dvs utan motdubb, då brukar det bero på något av följande.

1: Någon har gjort en rejäl krach och v-spåret för spindeldockan har gett med sig.
2: Prismat närmast chucken är kraftigt slitet.
3: Svarven är dåligt uppriktad, och det är "skruv" på hela bädden.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara just det, att själva huset har fått en rejält slag, den gamla chucken såg inte så fin ut på några kanter, om det nu ens är orginalchucken. inget ser spräckt eller skevt ut men just och bädden är inte sliten just där jag mätt, jag provade nämligen att skjuta runt huset lite och motdubben och felet var exakt samma.

Jag har ingen möjlighet att mäta upp eller bearbeta bädden eller huset på något säkert sätt. Om det blir fallet får jag leta upp någon som kan hjälpa mig med detta.
Huset är inte massivt så skulle kunna tänka mig att något har hänt med stödspåren i denna, men som sagt väldigt svårt att mäta upp för mig :)

Annars ser allt väldigt fint ut så känns värt att fixa till felet vad det nu än är...
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Sitter chucken som den ska? Sätt en klocka där du vanligtvis fäster chucken är huset snett så ska det visa sig på klockan när du kör i x om jag inte är alldeles för trött.

Fast då bör det även synas att biten rör sig i dubbänden när du snurrar den.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det 'bara' fel horisontal planet eller har du även fel i lodräta planet?
Blir felet större ju längre ut du kommer?
Hur har bädden varit fäst, som säter skrev så är den kanske skruvad!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

warpcore:
Bry dig inte om motdubben och dubbdockan i det här läget. Det blir en senare sak.
Försök rikta upp en dorn i chucken på fri ände, kastfritt.
Sedan åker du med Z, och kollar med en indikatorklocka på riktdornen.
Om du har spindeldockan lös på prismorna, glappar den någonting då i V-styrningen?
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag gjorde såhär när jag mätte upp felet:

Tog en så rak axel jag kunde hitta, spände upp den med så litet kast jag kunde (15cm ut ifrån backarna på chucken) Självklart blev kastet mer där ute än inne vid backarna, tror det var 0.08 kast längst ut och 0.02 kast precis vid backarna. Sen tog jag min vippindikator och åkte horisontellt längs med Z, felet är precis linjärt och följer axeln lika mycket hela tiden, slgo då 0.3mm totalt på den sträckan.
Sen provade jag även att mäta det vertikala spelet men där slog det inte mer än ~0.1mm (alltså ungefär vad det kastet var) När jag gjorde detta var spindelhuset fastskruvat som det skulle i bädden. Det sitter med 3st m8 bultar ner till bädden, som drar fast och styr upp huset via v-spåret.

nu var det ingen 100% rak axel heller men jag tycker mig se ett väldigt länjärt fel som precis följer Z axeln hela tiden. Så vågar nästan lite på de resultatet. Ibland var det något litet smuts på axel och då hoppade såklart vippindikatorn till, men då fick man snurra lite bara tills det blev en ren sida att mäta på...

Så det stora felet är i det horisontella planet helt klart, det som gör att jag får kass nogrannhet. Detta har varit, som de flesta andra Emco Compact 5orna. en gammal skolsvarv så jag är inte ett dugg förvånad om någon har misshandlat/tappat eller kört in i full fart i chucken och knäckt till huset på något sätt.

Spåren i huset ser förövrigt mycket fina ut och ingenting glappar när man spänner mot huset mot bädden.
Jag har en galen idé som jag inte tänker avslöja först för att få bukt på detta.
Eller det kanske är lika bra att börja fundera på att bygga ett helt nytt spindelhus själv? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Stämmer spindelshuset i höjdled? Om V-spåret är slitet så kommer det ju inte att glappa där utan bara gå djupare, och då kommer ju hela spindelhuset att luta.

En tanke är ju att försöka rikta det med shims mellan hus och bädd (det är ju lättare att "backa" då än om man börjar fila på grejerna).
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Nu när du köpt så fin fräs kanske du kan slipa in det på något sätt?
I min fräs slipade jag av aluminiumplåten den är byggd på, fick slipa av då det varierade 0-3 tiondels mm på en liten del av plåten.
(Det fick fräsen göra åt mig givetvis)
Senast redigerad av ABBZ 26 september 2009, 14:13:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu är det som Nerre säger, det är bara att sätta igång och shimsa.
Om riktdornen kastar som du säger, kan man vrida chucken 180grader, och ta ett medelvärde där.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag provade att shimsa huset mot bädden med lite alufolie som alla har hemma. Detta hjälpte lite men går inte att lita på för fem öre. Så nu är frågan vart jag kan köpa shimsfolie, vet att jag andvänt mig av sådant innan och de är i koppar. Vart köper jag eller beställer detta?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bladmässing finns att köpa på Momentum och liknande.

Men innan du gör det, försök först med att ta ett vanligt bladmått, tills du vet vilken tjocklek du behöver.
ds77

Inlägg av ds77 »

Behöver du inte så mycket så brukar det finns små förpackningar i hobbyaffärer.
Skriv svar