5 volt å 5 amp hur fixa lättast?
5 volt å 5 amp hur fixa lättast?
tjena i mörkret jag har en litet projekt som jag håller på att jobba på, detta projekt har ett litet problem jag behöver en krets som ger 6volt och 5 amp.
kan denna funka?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-067-77
kan denna funka?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-067-77
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: 5 volt å 5 amp hur fixa lättast?
5V eller 6V från vad?
Förklara dig mer i detalj så kan du lättare få hjälp, vad är det ska göra för nåt?
Förklara dig mer i detalj så kan du lättare få hjälp, vad är det ska göra för nåt?
Det finns en tråd i forumet nånstans där det ganska ingående diskuteras stabiliserad matningsspänning i just biltillämpningar...
Det är en hel del effekt att bränna bort... 45W om det vill sig illa...
Du kan inte köra din effektförbrukare på 12V?
Det är en hel del effekt att bränna bort... 45W om det vill sig illa...
Du kan inte köra din effektförbrukare på 12V?
det finns det säkert det gör det alltid på alla forum överallt, får väl söka....
Men prylen som jag länkade till från elfa vad tros om den. Modell servon gillar inte riktigt 12 volt dom mår mycket bättre av 6v. annars hade jag jätte gärna kört på 12v.
Men prylen som jag länkade till från elfa vad tros om den. Modell servon gillar inte riktigt 12 volt dom mår mycket bättre av 6v. annars hade jag jätte gärna kört på 12v.
Problemet med linjärreglering är att du kommer bränna bort 30-40W vid dessa strömmar, det är väldigt mycket värme och kräver rejäl kylning.
jag har nu sökt på forumet men inte hittat något som var riktigt vettigt beror nog mest på att jag sökt på fel ord. men men.. linjär reglering = en egen dc3:a som kylning...
finns det någon annan lyxig liten krets som inte värmen en villa...
finns det någon annan lyxig liten krets som inte värmen en villa...
En switchad lösning, kolla på exempelvis "Simple Switcher" från National. Finns några av deras kretsar på Elfa.
Det blir en jäkla massa RC-servon för att komma upp i 5 Amp.
Eller har du något mer som drar ström ? Du fick en fråga om
varför du behövde 5V och enbart RC-servon nämndes.
Eller har du något mer som drar ström ? Du fick en fråga om
varför du behövde 5V och enbart RC-servon nämndes.
det är ett 25kg/cm servo mao ganska kraftiga saker. hittade lite siffror på ett liknande servo å det ville ha cirka 4amp. sen så sitter det även en liten krets som reglerar servot en sk servo driver, men den drar nog bara marginell mängd, dessutom är det väl bättre om kretsen drar 4.5amp å doningarna tål 5...
denna då?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-068-23
denna då?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-068-23
jumboservon kan nog dra nåt sådant faktiskt.
Fast brukar inte stora servon klara högre spänning också rent generellt ?
Fast brukar inte stora servon klara högre spänning också rent generellt ?
det vet jag inte dosck så vet jag att detta vill suga på cirka 6v
LM2678 skulle jag använda istället för den ovan.
Ett annat tips är MAX1627, mycket enkel och smidig krets tycker jag, finns bra exempel på färdiga lösningar i databladet.
Det du ska komma ihåg är att det är bra mycket svårare att få till en switchad lösning är en linjär om man inte hållt på med sånt förr.
Ett annat tips är MAX1627, mycket enkel och smidig krets tycker jag, finns bra exempel på färdiga lösningar i databladet.
Det du ska komma ihåg är att det är bra mycket svårare att få till en switchad lösning är en linjär om man inte hållt på med sånt förr.
Nu har jag inte provat varken produkten eller återförsäljaren men den här kanske funkar? http://www.tomtop.com/ubec-hobbywing-sw ... p2880.html
Det finns säkert fler färdiga på t.ex ebay.
Det finns säkert fler färdiga på t.ex ebay.
Svårare? jo tack!
jag har sett det, kolla på kopplings schemat som finns i PDF:en för LM2678.
Angående max kretsen så verkar den inte gjord för mer å 2amp.
appropå lm2678 pdf:en det finns symboler där som ser ut som en kondensator men det vågräta strecket är böjt på minus sidan vad kan det betyda? det måste ju vara någon sorts kondensator det också?.
på in sidan är det 3st sådana varje är på 15uF.
i övrigt så tycker jag inte att kretsen ser så svår ut.. jag lutar nog personligen åt det hållet, i värsta fall så kan jag leva med 5 volt då servot vill ha 4.8 - 6 volt (om ingen har lust att förklara för mig hur man styr den justerbara modellen)
Jag har pillat LITE förut med elektronik, å det finns ju inte så många andra lösningar om man vill bygga en sådan själv.
E85 visst den löser mitt problem men den pallar bara med 3amp max 5 vilket jag förstår det som att 5amp är möjligt men inte populärt under längre tidsintervaller.
jag har sett det, kolla på kopplings schemat som finns i PDF:en för LM2678.
Angående max kretsen så verkar den inte gjord för mer å 2amp.
appropå lm2678 pdf:en det finns symboler där som ser ut som en kondensator men det vågräta strecket är böjt på minus sidan vad kan det betyda? det måste ju vara någon sorts kondensator det också?.
på in sidan är det 3st sådana varje är på 15uF.
i övrigt så tycker jag inte att kretsen ser så svår ut.. jag lutar nog personligen åt det hållet, i värsta fall så kan jag leva med 5 volt då servot vill ha 4.8 - 6 volt (om ingen har lust att förklara för mig hur man styr den justerbara modellen)
Jag har pillat LITE förut med elektronik, å det finns ju inte så många andra lösningar om man vill bygga en sådan själv.
E85 visst den löser mitt problem men den pallar bara med 3amp max 5 vilket jag förstår det som att 5amp är möjligt men inte populärt under längre tidsintervaller.