CNC Plasma bootar om hela tiden
CNC Plasma bootar om hela tiden
Jag har monterat fast min plasmaskärare på min cnc-fräs. Tänkte det skulle vara en kul grej man kan göra lite nya typer av saker med.
Nu har jag problem.
Ofta när plasman ska tända så stänger min styr PC av sig. Inte rebootar, blådumpar eller nått annat. Den bara stänger av sig.
Jag har till och med provat att inte koppla in CNC automatiken och ta bort alla sladdar osv så att det inte ska bli så mycket störningar. Det hjälpte inte.
En sån här plasma är det jag har
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16727.html
Vad tror ni det beror på?
Strömspikar på nätledningen?
RF-störningar?
Framförallt, hur lösa?
Nu har jag problem.
Ofta när plasman ska tända så stänger min styr PC av sig. Inte rebootar, blådumpar eller nått annat. Den bara stänger av sig.
Jag har till och med provat att inte koppla in CNC automatiken och ta bort alla sladdar osv så att det inte ska bli så mycket störningar. Det hjälpte inte.
En sån här plasma är det jag har
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16727.html
Vad tror ni det beror på?
Strömspikar på nätledningen?
RF-störningar?
Framförallt, hur lösa?
-
Re: CNC Plasma bootar om hela tiden
Spänningsdippar på elnätet när plasman laddar upp sin kondensatorbank.
Troligen så "lyfts" nollan så att totala enfasspäningen blir för låg för PC´ns nätaggregat.
Du bör lägga till en UPS före PC´n, minsta möjliga borde räcka.
Troligen så "lyfts" nollan så att totala enfasspäningen blir för låg för PC´ns nätaggregat.
Du bör lägga till en UPS före PC´n, minsta möjliga borde räcka.
-
Jag har deras CUT 50D, lysrören blinkar till duktigt när jag börjar att skära, frågan är om dom inte lyser svagare medan man skär också...
Ska testa med en UPS imorgon så får vi se.
Köpte CUT60 eftersom det är en 3-fas skärare medan alla under det var 1-fas och krävde riktigt feta säkringar. Just för att undvika det här problemet.
Det har uppståt en del märkliga saker under bygget även innan detta. Bland annat så verkar det som att den skickar ut tändspänningen även till strömbrytaren som sitter på handtaget. Jag kopplade in mig på det uttaget som den är kopplad till. Hade byggt ett litet reläkort på ett experimentkort. Det började blixtra utav bara fan på kortet då ledarna till tändbrytaren låg lite för nära varandra. Gick lätt att ordna med en dremel och fräsa bort lite koppar. Antagligen är det bara störningar från huvudkabeln som induceras in, men det ligger antagligen någon tusen volt i knappen på handtaget vilket är lite galet.
Köpte CUT60 eftersom det är en 3-fas skärare medan alla under det var 1-fas och krävde riktigt feta säkringar. Just för att undvika det här problemet.
Det har uppståt en del märkliga saker under bygget även innan detta. Bland annat så verkar det som att den skickar ut tändspänningen även till strömbrytaren som sitter på handtaget. Jag kopplade in mig på det uttaget som den är kopplad till. Hade byggt ett litet reläkort på ett experimentkort. Det började blixtra utav bara fan på kortet då ledarna till tändbrytaren låg lite för nära varandra. Gick lätt att ordna med en dremel och fräsa bort lite koppar. Antagligen är det bara störningar från huvudkabeln som induceras in, men det ligger antagligen någon tusen volt i knappen på handtaget vilket är lite galet.
-
En hemlis från Plasmamaskiner är att det har alla rösliga delar jordade ordentligt för att Hf tändningen inte skall vandra in i styring och kontroller.
Och Ups är givet och kolla att alla inputs till ev fjärrstarer är via optokopplare och galvaniskt avskiljt.
Även en massa annat är min erfarenhet från min tid som servicetekniker med Plasmaskärmaskiner.
Och Ups är givet och kolla att alla inputs till ev fjärrstarer är via optokopplare och galvaniskt avskiljt.
Även en massa annat är min erfarenhet från min tid som servicetekniker med Plasmaskärmaskiner.
-
- Kontakt:
Om den blådumpar så måste du ju kolla vad dumpen säger, bara för att. Ta hem m$ debugging toolkit o kör kd på dumpen. Du vill ju veta vad de är som packar.
Jag misstänker hf-tändningen, den kan vara riktigt elak.
Går det att starta om datorn när plasman brinner?
Är slangpaketet skärmat?
Går det att starta om datorn när plasman brinner?
Är slangpaketet skärmat?
Nu har jag testat ytterligare.
UPS hjälpte inte ett dugg.
Slangpaketet är inte jordat
Det är precis när den ska tända plasman som datorn dör. Man kan ha igång hf-tändningen utan några problem, det är när plasman tänder som det blir knas.
Datorn dör dock inte varje gång plasman tänder utan bara ca var 4 gång eller så.
UPS hjälpte inte ett dugg.
Slangpaketet är inte jordat
Det är precis när den ska tända plasman som datorn dör. Man kan ha igång hf-tändningen utan några problem, det är när plasman tänder som det blir knas.
Datorn dör dock inte varje gång plasman tänder utan bara ca var 4 gång eller så.
Jag har byggt mig en ny version på mitt plasma-interface enligt nedan:

Det funkar inte heller något vidare bra.
Det är isolerat med en opto-kopplare vid datorn och jag använder mig av ett relä för att slå av och på plasman.
Vad mer kan jag göra?

Det funkar inte heller något vidare bra.
Det är isolerat med en opto-kopplare vid datorn och jag använder mig av ett relä för att slå av och på plasman.
Vad mer kan jag göra?
"Jag har till och med provat att inte koppla in CNC automatiken och ta bort alla sladdar osv så att det inte ska bli så mycket störningar. Det hjälpte inte."
Lite oklart för mig. Datorn stänger av sig också när inga styrkablar alls är kopplade till datorn, eller?
Lite oklart för mig. Datorn stänger av sig också när inga styrkablar alls är kopplade till datorn, eller?
-
Hej det finns en kille i sundsvall som har byggt en plasma skärare kolla med honom.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=480
Mattz
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=480
Mattz
Efter ytterligare lite mixtrande tror jag att det är slangpaketet som sänder ut en jäkla massa hf-brus.
Om jag håller handtaget på lämpliga ställen kan jag få alla min stegmotorer att börja röra på sig.
Så nu till lösningen. Hur isolerar man enklast ett slangpaket? Har funderat lite på att bygga helt nya kablar som jag trär en jordfläta över, men det kanske finns enklare och bättre sätt en så?
Om jag håller handtaget på lämpliga ställen kan jag få alla min stegmotorer att börja röra på sig.
Så nu till lösningen. Hur isolerar man enklast ett slangpaket? Har funderat lite på att bygga helt nya kablar som jag trär en jordfläta över, men det kanske finns enklare och bättre sätt en så?