jag sitter och försöker få rätt på en l298n, http://www.electrokit.se/download/1773.pdf
den ska tillsammans med ett arduino styra en bipolär stegmotor, men jag har problem med kopplingarna mellan chippen.
i databladet står det enable o logic power supply, vart ska dessa gå? kan man köra arduinos +5v på logic, men vad ska man göra med enable då?
l298n dual
- ghost_rider
Re: l298n dual
Enable = "slå på", "bli aktiv", "det är dig det gäller"
Alltså styr man den ingång efter om motorn ska drivas eller vara strömlös.
Alltså styr man den ingång efter om motorn ska drivas eller vara strömlös.
- ghost_rider
Re: l298n dual eller dyl för att styra en bipolär stegmotor!
nu har jag äntligen fått grejorna att snurra. men!
även som det är en liten stegmotor (4cm dia 1cm tjock) så känns den väldigt orklös. den stannar till o byter håll när den känner för det. så ngt måste jag ha gjort fel
stegmotorn har fyra sladdar, jag mätte med en multimeter för att se vilka som hörde ihop, kopplade de på out1-4. men nu kan jag ta bort out1-2 och den fortsätter att snurra?
även som det är en liten stegmotor (4cm dia 1cm tjock) så känns den väldigt orklös. den stannar till o byter håll när den känner för det. så ngt måste jag ha gjort fel

stegmotorn har fyra sladdar, jag mätte med en multimeter för att se vilka som hörde ihop, kopplade de på out1-4. men nu kan jag ta bort out1-2 och den fortsätter att snurra?
Prova att stega i låg hastighet, och mät efter fel. Kanske måste du kasta om sladdarna för ena fasen?
- ghost_rider
testade att montera 4 st leds, en på varje signalkabel som går till stegmotorn för att kolla pulserna. det ser bra ut, testade en annan bipolär motor, den snurrar på bra, hyffsat med kraft också. kan storleken i höjdled göra så pass mkt? den nya är som sagt ganska tunn ~10mm o den andra som jag testade med är ~20mm, den senare är svårstannad med fingrarna, medans den andre tycker inte ens om att man lägger ett finger på den.
ang fel i kopplingen, då borde väl den inte snurra överhuvudtaget? har testat stega i lägsta möjliga hastighet, fortfarande riktigt klen.
edit
provade att öka volten, från 5 till 8v. nu går det betydligt bättre, skulle kanske våga upp till 12v? hur vet man vad den klarar av? har som sagt inga papper på motorn, är det bara att testa, bränner den direkt? eller först vid belasting?
ang fel i kopplingen, då borde väl den inte snurra överhuvudtaget? har testat stega i lägsta möjliga hastighet, fortfarande riktigt klen.

edit
provade att öka volten, från 5 till 8v. nu går det betydligt bättre, skulle kanske våga upp till 12v? hur vet man vad den klarar av? har som sagt inga papper på motorn, är det bara att testa, bränner den direkt? eller först vid belasting?