Värmeelement för hundmatta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Värmeelement för hundmatta?

Inlägg av Scorpiion »

Brosan håller på med sitt projektarbete och skulle göra något liknande den här:

http://www.dogsupplies.com/products/-Do ... g-Bed.html

http://www.petstreetmall.com/Heated-Car ... 7659/3027/

I stora drag är det en hundmatta som blir varm när hunden lägger sig på den.. Han frågade mig om vad man skulle kunna ha för något lämligt för att generera värmen? Så jag tänkte skicka vidare frågan.. :P Vad vi är ute efter är alltså något som kan generera värme och som kan packas in i en madras eller liknande... Det finns ju alltid en säkerhetsfråga inblandad (man vill inte riskera vovven...) så om någon vet om någon/några färdiga moduler eller liknande som kan användas så skulle det uppskatas! En tanke jag fick nu är om det finns några värmeslingor avsedda för golvvärme eller liknande kanske? Ska dock helst kunna köras på högst 12V.

Alla förslag eller tankar är välkommna! :)
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Värmeelement för hundmatta?

Inlägg av bearing »

Jag tror att jag sett sätesvärmare för bilstolar på Biltema eller liknande.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Värmeelement för hundmatta?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Om du vill bygga från scratch så borde Kromnickel- eller Kanthal-tråd tillsammans med en vettig isolator funka. Naturligtvis med låg spänning och nån form av strömbegränsning/kortslutningsskydd så att överhettning/brand kan undvikas. Kanske nåt slags värmespridare behövs också, så att det inte blir varmt bara just där tråden går?

Jag skulle satsa på att bygga värmaren som ett överdrag eller som en "påbyggnad" på en befintlig madrass.

Trigga med tryckkänslig matta (kommer inte på vad det heter egentligen) som slår till ett relä.

Typ nåt sånt här:

Kod: Markera allt

%%%%%%%%%%%%%% Skumgummi
______________ Isolator (värmespridare?)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ Värmeslinga
************** Isolator
-------------- metallfolie ->till jord
############## mellanvägg med håligheter (ger kontakt vid kompression)
-------------- metallfolie ->till reläspole
************** Isolator
Vet inte hur bra skumgummi isolerar, men det kanske kan användas där jag markerat "isolator" för att få tingesten mer madrasslik och mindre känslig. Sen täcker man hela klabbet med lämpligt tyg förståss.


PS hmmm... en inte helt genomtänkt idé, men kanske kan du använda ljudförstärkarmoduler för att driva värmeslingan? De brukar ha inbyggda skyddskretsar som stänger av vid kortslutning o. dyl.

/Andreas
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Värmeelement för hundmatta?

Inlägg av Scorpiion »

Tror det blir en sån här från jula, känns smidig och bra att modda. Det blir att slakta sladden lite och ändra lite där.. fixa något för att känna att det kommer en hund så att säga.. Just när det gäller reläbiten känner jag mig lite okuning... Tittade på ett bilrelä typ sån här men det kanske finns andra som inte är för bilar som skulle passa? Tänkte mest för att dom skulle klara av rätt ström och så...
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Värmeelement för hundmatta?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, den är nog svår att matcha i pris, om man ska bygga själv blir det nog garanterat dyrare (och svettigare).

Relätypen beror mest på hur stort det får vara, vad du har för spänning för att styra det och hur mycket ström det skall klara. Hur mycket ström spolen drar spelar också roll om du skall driva med batteri t.ex. Finns massa olika sorter, kolla på t.ex. ELFA och i deras faktasidor.

Bilreläer har jag inte så bra koll på, men de verkar vara lite overkill för att styra 45 W (3,75 A vid 12 V). Ett 5 A relä borde räcka, då har du 25% marginal. Å andra sidan är bilreläer rätt billiga, så lite overkill gör kanske inget :).

/Andreas
Skriv svar