Hur läses elmätaren av?
Hur läses elmätaren av?
Någon som vet vad det är för system för att läsa alla elmätare, alltså systemet som gör att det går att läsa av alla på kontoret i stan.
Re: Hur läses elmätaren av?
Det finns olika system. Via fast telefon, överlagrade signaler på elnätet och radio (där det tex kan vara GSM eller ZigBee). Vad som är vanligast och hur utbredd radioalternativen är vet jag tyvärr inte. Går nog att hitta mycket information om man bara söker lite.
Ingen telefon är inkopplad här och ingen GSM heller så kanske överlagrade toner på elnätet.
Bara å koppla in oscilloskopet och kolla efter signaler, samt söka på google på elmätarens modellnummer 
Här har vi en av dessa nya som är elektroniska och som blåser folk (känns det som).
Det är monterat en liten antenndosa och jag frågade då den kom hur den kommunicerar och det är via radio (det visste jag) i mesh-nätverk á la ZigBee. Om det just är ZB vetefan men att det inte har fungerat ordentligt kan jag svära på, jag fick räkningar som hette duga och nu fick jag en räkning på -700 spänn då deras kommunikation äntligen var kommit igång och de upptäckte vad jag sparar vid att inte ha kärringen sittande med TV'n på 24/7.
Har fortfarande 150 spänn till godo hos el-nissarna...
Det är monterat en liten antenndosa och jag frågade då den kom hur den kommunicerar och det är via radio (det visste jag) i mesh-nätverk á la ZigBee. Om det just är ZB vetefan men att det inte har fungerat ordentligt kan jag svära på, jag fick räkningar som hette duga och nu fick jag en räkning på -700 spänn då deras kommunikation äntligen var kommit igång och de upptäckte vad jag sparar vid att inte ha kärringen sittande med TV'n på 24/7.
Har fortfarande 150 spänn till godo hos el-nissarna...
Nätägaren här (VB Energi) använder ett system som heter turtle och som jobbar efter överlagrade signaler. Det sitter mottagare på strategiska ställen som tar emot signalerna vilka enligt uppgift kan ta sig fram över väldigt besvärliga förhållanden.
Nackdelen är att det tar ca ett dygn att föra över en avläsning.
Har man en viss storlek på huvudsäkring (jag tror det är 63A och uppåt) så är det krav på timavläsning och då brukar det handla om telefon eller mobildata här.
Turtlemodulen ansluts vanligtvis på befintlig mätare om den har pulsutgång.
Nackdelen är att det tar ca ett dygn att föra över en avläsning.
Har man en viss storlek på huvudsäkring (jag tror det är 63A och uppåt) så är det krav på timavläsning och då brukar det handla om telefon eller mobildata här.
Turtlemodulen ansluts vanligtvis på befintlig mätare om den har pulsutgång.
Hittat det här som står här under. Skulle man själv kunna göra ett system för att skicka kodade signaler till någon annan genom nätet om den har någon typ av mottagare och är på samma fas eller måste det gå över mobil t.ex som kanske är enklare.
1) Mätaren skickar automatiskt uppgifter om din förbrukning via elledningarna, lågeffektradio eller mobiltelefonnätet till vår nätstation i området. Därefter skickas de vidare via IP-kommunikation (radio, optofiber eller signalkabel) till vår mätvärdesdatabas, där de kontrolleras och godkänns innan de hämtas av debiteringssystemet.
2) Systemet bygger på att elmätarna E120 Lt skickar tillbaka en kodad signal som innehåller mätvärdena i våra befintliga elkablar. Mätvärdena samlas upp i nätet och sänds till Landis+Gyr Enermet via GPRS, samma teknik som används för mobiltelefoni.
3) Här finns mycket uppgifter hur det fungerar. http://www.ee.kth.se/php/modules/public ... 06:016.pdf
1) Mätaren skickar automatiskt uppgifter om din förbrukning via elledningarna, lågeffektradio eller mobiltelefonnätet till vår nätstation i området. Därefter skickas de vidare via IP-kommunikation (radio, optofiber eller signalkabel) till vår mätvärdesdatabas, där de kontrolleras och godkänns innan de hämtas av debiteringssystemet.
2) Systemet bygger på att elmätarna E120 Lt skickar tillbaka en kodad signal som innehåller mätvärdena i våra befintliga elkablar. Mätvärdena samlas upp i nätet och sänds till Landis+Gyr Enermet via GPRS, samma teknik som används för mobiltelefoni.
3) Här finns mycket uppgifter hur det fungerar. http://www.ee.kth.se/php/modules/public ... 06:016.pdf
Skulle man själv kunna göra ett system för att skicka kodade signaler till någon annan genom nätet
Kan dom kan du, frågan är om man får. Får du måste kanske grejerna vara godkända för ditt och datt och gör man då något eget från grunden så kan det kanske bli lite jobb med detta. Vet inte om det är på detta vis som med telekablar att man inte får koppla in något som r godkänt, kanske kanske inte.
Kan dom kan du, frågan är om man får. Får du måste kanske grejerna vara godkända för ditt och datt och gör man då något eget från grunden så kan det kanske bli lite jobb med detta. Vet inte om det är på detta vis som med telekablar att man inte får koppla in något som r godkänt, kanske kanske inte.
Har nu läst igenom testen av tre oika system som är gjorda genom kth och ser att det inte är något bra system att använda dom går inte så långt. Från mätaren som har en transmitter till koncentratorn som det heter där värdena tas emot verkar det bara vara 3-400 m och därifrån går det över gsm/GPRS eller fiber bl.a.
Måste ringa till elbolaget här i morgon och höra hur dom kör över värden här uppe i skogen.
Måste ringa till elbolaget här i morgon och höra hur dom kör över värden här uppe i skogen.
Hade de verkligen en korrekt installerad turtle-anläggning med i de testerna?
Det låter inte troligt att det bara går några hundra meter.
Det låter inte troligt att det bara går några hundra meter.