PICKit?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Xynter

PICKit?

Inlägg av Xynter »

Hej,
jag sitter och kikar på olika PICkit och är sugen på att köpa en för att börja lära mig att programmera och använda PICar.

Vilket PICKit rekommenderar ni för en nybörjare? PICKit 1 eller 2?
Finns PICKit 3 som starterkit?

Sedan så undrar jag om ni har några tips på litteratur som man kan läsa för att förstå sig på vad man gör.

Jag läste i några gammla trådar då jag sökte och då tipsade sodjan om några bra "nybörjar"PICar.
Finns det några fler som ni rekommenderar?

//Patrik

(Kan tillägga att jag endast har kikat på ElectroKit.se)
Användarvisningsbild
sebgus

Re: PICKit?

Inlägg av sebgus »

Hejsan!

Jag skulle vilja rekommendera PICkit2 framför 1an och 3an. 1an är lite gammal och stöder inte så många nya PICar och 3an är lite för dyr för nästan ingen förbättring (jämfört med PICkit2).

ELFA har ju kampanj på PICkit2 (73-344-18) just nu, 299kr + moms kostar den. Köpte en sån och är mycket nöjd med den.

Som litteraturförslag kan jag varmt rekommendera "Mikrocontrollers : från assembler till RTOS" av Lars Bengtsson. Har boken och honom som föreläsare i några PIC-kurser, boken är lätt att hänga med i och det finns bra övningsexempel. En nackdel är dock att han använder något gamla PIC:ar, PIC16F84 och PIC18F485. Går att använda andra lite nyare men då hänger man kanske inte med lika bra i boken. Borde gå utan problem dock.

Jag köpte in 10st PIC16F887 (73-873-54) just för att de var så billiga och de passade mina användningsområden bra (många ben bl.a.), men det kanske inte är en optimal nybörjarpic.
PIC16F628 (73-197-83) är en bra ersättare till den utdaterade PIC16F84 som används i boken. Kolla upp den!

Hoppas detta gav dig något!

//Sebastian
Xynter

Re: PICKit?

Inlägg av Xynter »

Tack för tipsen!

Det var ju trevlig att Elfa har kampanj på det kittet.
Det blir nog boken du tipsar om också, då har man nånting man kan läsa om kvällarna.

Stort tack igen för förslagen och tipsen.

//Patrik
Skriv svar