PCB från Electrokit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

PCB från Electrokit

Inlägg av Tottish »

Hallå!
Tänkte försöka mig på min första PCB-beställning. Det är ganske bråttom så Electrokit ser ut att vara ett bra alternativ, rimliga priser och leveranstider.

Det jag undrar över är:
1. Har någon beställt PCB från dem? Erfarenheter? Håller de den utlovade kvalitén och leverans-tiden?
2. Tror ni att de genomhålsplätterar korten? Har inte hållt på med sånt tidigare men det enklaste i Eagle borde väl i så fall vara att göra en via på det komponentbenshål som man vill ha tillgång till på båda sidor om kortet?

Om någon har en bättre idé om leverantör så är det naturligtvis också välkommet. Det handlar om 40-60st kort i format ca 30x60mm dubbelsidigt med typ 40 hål borrade.

MVH
/Tottish

EDIT: Hur gör man egentligen när man dimensionerar ledningsbanor? Funkar tum-regeln 3A/mm^2 eller?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: PCB från Electrokit

Inlägg av Swech »

:vissla: jag tittar gärna på det och räknar om du har lust
Hur brådis är det? 1 vecka 1 månad 1 dag?

Specificerar du ett dubbelsidigt kort så är jag förvånad om du inte skulle få pläterade hål.

Jag kollar alltid på layouterna och kommer med råd/kritik om så behövs.
Swech
Tottish

Inlägg av Tottish »

Åh? Visste inte att du pysslade med sånt. Skickar över en ungefärlig layout senare ikväll eller imorgon beroende på när jag får tid att fixa klart. Börjar förresten luta åt enkelsidiga kort...
Electrokit har 0,15mm som minsta isolations- och ledar-bredd. Kan du erbjuda något liknande?

MVH
/Tottish

EDIT: Angående tidsrymden så skulle jag gärna ha korten i hand om typ 2 veckor...

EDIT2: Har du (Swech) någon tumregel angående ledardimensionering? Ska mata några 7-segmentare med typ 20mA per segment och funderar lite på vad minsta ledarbredden är. Beroende av koppartjockleken förstås...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan tänka mig att 10 mil mil är lagom ledarbredd och isolationsavstånd för att få ett lättillverkat kort, högt utbyte och därmed billigt.

Personligen kör jag med 20 mil ledarbredd och minst 10 mil isolering.

Gör inte hårstråns smala ledar bara för att. Strömmar för olika ledarbredder och folietjocklet och temperaturhöjning finns på ELFA:s faktasidor

Genomplättering blir det i alla hål som du vill att det ska vara genomplätterat (PTH=Plated Thru Hole), de hål (fästhål) som inte ska vara PTH borras (oftast fräses hål större än 2 mm) samtidigt som konturen fräses. Det finns ingen anledning att göra en via bredvid ett komponenthål. Komponenthålet fungerar som via (är billigare och tar mindre plats).

Skulle föreslå att du läser Esbjörn Johansens bok om mönsterkort, delar har även varit publicerade i Elektronik i Norden (tidning).

Protte

PS: 2 veckors leveranstid är lång tid, jag kan om jag vill få tradade Kinakort på 8 dagar och är det brådis så levererar Cogra dagen efter (dock utan lödstopplack).
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jodå... köper mycket mönsterkort...

0.15mm > ca 5 mil ledare. Det kan du få, men kör inte med tunnare ledare än vad som krävs.
2 veckor.. det kan gå..

7 segment med 20mA /segment jag hade kört 25-30mil också beroende på om alla "några" skall matas via samma ledare
Hursomhelst, tunna ledare är snyggt men om man behöver patcha, t.ex. löda på en tråd så svär man.
Tunna ledare som går till ett komponentben kan också lätt gå sönder om man t.ex. behöver löda loss komponenten.

Skall du ha enkelsidigt utan plätering kan jag fräsa/gravera dem istället...

Swech

Prototypen skrev samtidigt.. kan bara hålla med.
Själv har jag krupit ned från 20 mil till 15 och i vissa fall 10 mil ledare
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det finns en hel del olika (fast rätt lika) kalkylatorer för ledningsbredd, t.ex den här: http://www.4pcb.com/index.php?load=content&page_id=95
LoftTomte
Kontakt:

Inlägg av LoftTomte »

Hej,

PCB:erna från electrokit kommer från en svensk fabrik. Leveranstiden är 5-7 arbetsdagar men går att pressa ner om det behövs. På hemsidan kan man beräkna kostnaden för tillverkningen.

Hålen blir genompläterade. Lödmask och komponenttryck ingår. Komponenttrycket maskas av så det inte finns risk för att få tryck på padarna. Är något osäkert går det alltid att ringa dem och fråga!

Mvh
//P
Skriv svar