Elektronik till CNC.. vad köpa.. ?
Elektronik till CNC.. vad köpa.. ?
Nu ska jag hitta vad jag ska köpa till den CNC fräs jag har i en annan tråd här på forumet, har ingen aning om man ska ha Bipolär eller unipolär.. skillnad.. ?
Vill helst ha ett färdigt kit som bara är att koppla ihop o sätta i nån låda o sen köra..
Hittade detta... kan det vara nåt för min maskin.. ??
http://cgi.ebay.com/Cnc-Mill-3-axis-Con ... 286.c0.m14
Om nån vet nåt av det jag behöver så ge mig gärna lite tips och idéer på vad och vart man kan köpa, etc..
// Perkla
Vill helst ha ett färdigt kit som bara är att koppla ihop o sätta i nån låda o sen köra..
Hittade detta... kan det vara nåt för min maskin.. ??
http://cgi.ebay.com/Cnc-Mill-3-axis-Con ... 286.c0.m14
Om nån vet nåt av det jag behöver så ge mig gärna lite tips och idéer på vad och vart man kan köpa, etc..
// Perkla
Re: Elektronik till CNC.. vad köpa.. ?
Har hittat ett nätaggregat som är på 24 volt och 4,3 amp.. har tänkt mig bipolära motorer samt självklart 3 drivercards och ett breakout boardkort.. och ev detta nätagg om det kan vara nåt.. ??
// Perkla
// Perkla
...har ingen aning om man ska ha Bipolär eller unipolär...
Bipolärt är att föredra.
Bipolärt är att föredra.
jojje--->
Då blir det Bipolärt... helt klart..
Tack för tipset, såg i nån webshop nån brundin.biz eller vad det var... där finns nog allt jag behöver.. till ett ganska bra pris åxå, tror jag köper det jag behöver därifrån, har skickat ett mail till han som driver shoppen o gjort lite förfrågningar... se om jag får svar imorgon..
// Perkla
Då blir det Bipolärt... helt klart..
Tack för tipset, såg i nån webshop nån brundin.biz eller vad det var... där finns nog allt jag behöver.. till ett ganska bra pris åxå, tror jag köper det jag behöver därifrån, har skickat ett mail till han som driver shoppen o gjort lite förfrågningar... se om jag får svar imorgon..
// Perkla
Om du inte måste köpa allt från samma ställe, så har väl PeterH kvar någon Gecko G540.
jojje--->
Gecko G540... vad är det... driver eller sånt där breakout board.. ? låter som en liten ödla från kina eller nåt sånt.. hehe..
Jaa.. jag vet ju som inte vad det igentligen är för grejer som finns på brundin.biz heller eftersom jag inte är så bra på sånna grejer... skulle lätt kunna blir hur lurad som helst på en sån affär då jag totalt saknar kännedom om detta.. har aldrig fördjupat mig i nåt som har med elektroniken till CNC att göra..
PeterH.. är det nån som finns här på forumet.. ?
// Perkla
Gecko G540... vad är det... driver eller sånt där breakout board.. ? låter som en liten ödla från kina eller nåt sånt.. hehe..
Jaa.. jag vet ju som inte vad det igentligen är för grejer som finns på brundin.biz heller eftersom jag inte är så bra på sånna grejer... skulle lätt kunna blir hur lurad som helst på en sån affär då jag totalt saknar kännedom om detta.. har aldrig fördjupat mig i nåt som har med elektroniken till CNC att göra..
PeterH.. är det nån som finns här på forumet.. ?
// Perkla
Jag gjorde ett sök på "peterh + gecko + g540" och kom direkt rätt. Sju inlägg ner, så ser du PeterH's inlägg.
jojje--->
Då ska jag testa det på en gång.. o höra om han har nåt och till vilket pris osv...
Tack för tipset.. det var värdefullt för mig..
// Perkla
Då ska jag testa det på en gång.. o höra om han har nåt och till vilket pris osv...
Tack för tipset.. det var värdefullt för mig..
// Perkla
Har du råd att investera i en G540, så kan du ha den till dina andra fräsar. Den kan du leva med i flera år. 
Föresten, vart i landet var det du bodde?

Föresten, vart i landet var det du bodde?
Själv kör jag med Gecko G540 och resten av elektroniken ifrån brundin.biz
Inga klagomål alls =) Funkar hur fint som helst
Inga klagomål alls =) Funkar hur fint som helst
Fick hem min G540 igår.
Betalade 240.05 Dollar för den ink frakt
Dom hade rabatt 8/12 till 8/23 fast dom hade back order till den 7 sep.
Betalade 240.05 Dollar för den ink frakt
Dom hade rabatt 8/12 till 8/23 fast dom hade back order till den 7 sep.
Går det fortfarande att handla G540 för det priset? (240.05 Dollar för den ink frakt )
Tycker Peters pris på 3795:- verkar lite dyrt.
Tycker Peters pris på 3795:- verkar lite dyrt.
Ja men kan ju kanske vara så att jag kommer att köpa all elektronik från brundin.biz, är det nån som vet om det är bra grejer, ?
// Perkla
// Perkla
Ett "paket" dvs. drivare och motorer från JB kommer duga gott till din träfräs. Men det var väl tänkt att du skulle skrota din fräs senare och återanvända motorer och så? Jag tycker det är bättre att du bygger klart med något som är lagom för din fräs, tex. JB,s grejer och börjar på något helt nytt. Då kan du sälja fräsen när du är klar med din andra.
Fräsen--->
Ja men då tror jag att jag ska köpa från brundin då... men såg att stegmotorstyrningen hade utgått, det var visst ett kort för 4 axlar på ett o samma kort.. ja jag vet inte när han får in några nya då.. bara att vänta o se antar jag. Hade som tänkt att kunna beställa nu i det snaraste.
Ja men kan ju vara så att sen när jag bygger en ny så tar jag bort elektroniken och använder det som går att använda till den nya, motorerna lär nog gå att använda till nåt större än jag har nu antar jag..
Men först ska jag ju leka lite med den här fräsen.. att bygga nån ny lär inte komma på fråga förrens fram till våren eller nåt, bra med den jag har nu att jag precis kan fräsa ut en likadan och kanske sälja eller nåt.. vet att det är stor efterfrågan på små hobbyfräsar...
// Perkla
Ja men då tror jag att jag ska köpa från brundin då... men såg att stegmotorstyrningen hade utgått, det var visst ett kort för 4 axlar på ett o samma kort.. ja jag vet inte när han får in några nya då.. bara att vänta o se antar jag. Hade som tänkt att kunna beställa nu i det snaraste.
Ja men kan ju vara så att sen när jag bygger en ny så tar jag bort elektroniken och använder det som går att använda till den nya, motorerna lär nog gå att använda till nåt större än jag har nu antar jag..
Men först ska jag ju leka lite med den här fräsen.. att bygga nån ny lär inte komma på fråga förrens fram till våren eller nåt, bra med den jag har nu att jag precis kan fräsa ut en likadan och kanske sälja eller nåt.. vet att det är stor efterfrågan på små hobbyfräsar...
// Perkla