Linda en trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Linda en trafo

Inlägg av MadModder »

Lite då och då dyker det upp idéer till vilande projekt, och nu kom det en idé till LED-snurran.
Om jag tar en sån här hårddiskmotor
Bild
med toppbrickan påskruvad, så finns ju ett väldigt bra utrymme att linda en sekundär på en trafo i.
Och sen en fast primär utanför det, för att få över spänning till kretskortet, utan släpringar.
Men vad bör man tänka på egentligen?
Bara linda på så många varv det går, och sen ännu lite fler varv på primären, och sen hitta den effektivaste frekvensen med tongeneratorn, och köra på det?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Linda en trafo

Inlägg av Glenn »

Det jobbigaste är ju att få den att snurra, har aldrig riktigt fått till det med HD-motorer, borde vara en vanlig borstlös men ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är BLDC ja. 3 lindningar med gemensam mittpunkt. bara att få till en 3-fassignal så... :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har försökt få till det med hjälp av ett fartreglage för en borstlös RC-motor, men det sket sej :)

Tittar man dessutom på signalerna till motorn med ett oscilloscope så ser det inte ut som jag hade väntat mej iaf.
Norpan

Inlägg av Norpan »

En videotrumma innehåller en trafo för magnetisk energiöverföring, tyvärr antagligen för låga effekter för att passa dig men du kan ju se hur det är gjort där om inte annat.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

här är ett sätt att driva en hårddisk motor http://letsmakerobots.com/node/2876

edit : bättre länk här http://letsmakerobots.com/node/2898
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Drivningen tänkte jag försöka få till med sinusliknande 3-fas med lite opampar och så.

Jo jag har en videotrumma här i handen. Det är två högblankpolerade ferritkärnor som ligger på varandra. Den undre är fast, och den övre snurrar. Går inte ens att få in tunnaste bladmåttet mellan...
Men jag tänkte köra med luftlindat.
Det är väl bara att prova det antar jag...
Sen funderade jag på att överlagra en annan frekvens för att få genom enkelriktad seriedata... hehe. Undrar om det går.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

drivningen nåt sånt här menar du ? http://www.viciousbunny.net/images/3phaseOscillator.jpg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... det står inte i den texten om det blir sinus eller digitalt...
Jag funderdade på den här http://www.davidbridgen.com/3phase.htm

Men ingen som har några tips ang. transformatorlösningen? :D
bearing

Inlägg av bearing »

Är motorn jord av stål?
I så fall kanske den kan funka som flybacktransformator, men det kommer bli mycket eddyströmsförluster eftersom att kärnan inte är laminerad.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Höll på och gjorde en LED-snurra för lite drygt 5 år sedan och då givetvis utan släpringar och dylikt utan helt induktiv. Men PVD projektet tog över så det blev ingen tid till mer än testandet av det induktiva som jag dock fick till helt ok tyckte jag och det blev även ett kretskort som jag väldigt nöjd med. Men detta var vad jag hann med så det har varit stående sedan dess. Har en video jag gjorde på det induktiva som kanske kan vara av intresse:

Induktiv.mov

Fick linda om en av banorna i kärnorna med mer tråd så det blev lite bättre utspänning har jag för mig men skulle behövt några varv till men det fanns inte tid längre men det fungerade rätt bra ändå tycker jag och nej det finns inga kontakter eller dylikt under bordet som ger ström. :)

Var en lite äldre jag tog detta med så det är tyvärr i MOV men VLC tex fungerar bra att köra det med. Kommer dock att ta bort den snart för den tar mycket utrymme för jag har lite att röra mig med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Upp-och-nedvänd videotrumma var ju inte en så dum idé...
Blir lite knepigt att fästa rotorn på axeln istället för på trumman, och sen balansera bottendelen. Det är ganska stor obalans i den... Kan ju alltid svarva bort större delen av flänsen.
Remskiva och vanlig DC-motor blir ju dock redigt mycket enklare vad gäller själva rotationen. Har ju en hög starka DC-motorer från gamla skrivare. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte riktigt hur du menar med med upp och ned vänd, den sitter så här i en video.

Blir lite knepigt att fästa rotorn på axeln istället för på trumman, och sen balansera bottendelen. Det är ganska stor obalans i den

Det blev det inte som jag gjorde den i alla fall och nej ingen direkt obalans vad jag kunda känna, kommer inte ihgå varvet men det var runt 1600 rpm har jag för mig. Med eller utan metalltruman fasatt så spann den upp bra och snabbt så det fungerade hur bra som helst på detta sätt, använde en vanlig 12V fläkt som motor dock av lite starkare modell. Utan metalltrumman så spann den upp på runt 1 sek och då höll den maxvarv på runt 2400 rpm.

Tänkte sedan banta det än mer så metalldelen på botten inte var bredare än själva ferritkärnan för den sitter så pass hårt limmad så den går inte att få bort utan att den bryts sönder, men allt sådant här hann jag inte med sedan. Men detta var vad jag hann med på den delen:

http://home.swipnet.se/kmnhij/motor.jpg

Lindade även dit en ny spole så det blev fler varv så den inte drevs onödigt hårt som den gjorde innan men det går visserligen ändå.

http://home.swipnet.se/kmnhij/spole.jpg

Har ju varit en hel del snack om att använda dessa videotrummor till diverse LED projekt och dylikt under några år nu så jag är lite förvånad att det inte varit någon som användt de än för de är som jag ser perfekta till bla sådana här grejer. Och då spolarna dessutom är indelade i fack så att säga så skulle man nog även också kunna skicka information i en av de utan att de andra störs. Det är inte som på en vanlig trafo med lindningar med en kärna utan med denna typ av uppbyggnad så borde inte de andra lindningarna störa varandra då det kan ses som enskilda lindningar på olika trafos som inte alls är magnetiskt sammankopplade med varandra men i detta fall ändå är på en och samma kärna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok. Min är lite annorlunda då. Axeln sitter nämligen fast i bottendelen, som är fastskruvad i videons chassi. Sen kommer spolar och videotrumma med kullager som man skjuter ner på axeln och ovanpå detta sitter metallhuset med magnetring fastskruvat, och motorlindningar med kretskort högst upp. Så det är fasta punkter både över och under trumman. Den snurrar alltså fritt på axeln. Därför måste jag, om jag ska använda min, låta bildtrumman sitta fast, och snurra på den del där flatkabeln kommer ut.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Henrys motor känns som en äldre konstruktion, de modernare påminner mer om en hddmotor.
Har dock aldrig sett nån där inte videotrumman är längst upp.
Skriv svar