Skicka signaler över elnätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Skicka signaler över elnätet

Inlägg av arte »

Hej,

Hur gör man när man skickar signaler via elnätet?
Vet att det finns både nätverkskort (20mbit?) och enklare snabbtelefoner som använder detta.

Använder man spänning som signalbärare?
För i såfall så måste man ju orka driva hela lasten på nätet?
Skulle kanske fungera runt nollgenomgången men verkar ändå problematiskt....
watti

Re: Skicka signaler över elnätet

Inlägg av watti »

Är de inte så att man får olika motagning med de där också, precis som Wifi.. Så elnätet användskanske som en stor antenn bara. Nu vet jag inte, men har också funderat på de där.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Kan ju även slänga in en personlig fundering kring elnät;
Säg att man vill ha nätverk via elnätet hemma... & om man bor i lägenhet och vill ha en server i förrådet... hur vet man om de två näten "hänger ihop"?
(inget gallerförråd här... utan egna låsta utrymmen som låses med lägenhetsnyckeln)
Logiskt sett borde ju elen där gå på min räkning?
Går det att "pinga" sitt elnät och se vart det är kopplat?
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Man kan slå av huvudströmbrytaren i lägenheten och se om lyset i förrådet slocknar.
En tanke bara. Jag tvivlar på att det matas från din lägenhet. Men jag har haft fel förut. :D

Jag vet ju inte hur ditt hus ser ut men troligen tar man ut en schablonavgift för elförbrukning i trapphus, tvättstuga, förråd mm. Ett dra ledningar mellan varje lägenhet och motsvarande förråd borde vara dyrt.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

pratar inte sån utrustning via Nollan o i vissa fall över skyddsjorden?

Isf borde det vara lätt att få en kommunikation i ett helt hyreshus.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

anrhm skrev:Man kan slå av huvudströmbrytaren i lägenheten och se om lyset i förrådet slocknar.
En tanke bara. Jag tvivlar på att det matas från din lägenhet. Men jag har haft fel förut. :D

Jag vet ju inte hur ditt hus ser ut men troligen tar man ut en schablonavgift för elförbrukning i trapphus, tvättstuga, förråd mm. Ett dra ledningar mellan varje lägenhet och motsvarande förråd borde vara dyrt.

Kan vara så dock så sitter ju oftast elmätaren i källaren så inte så svårt och dra en kabel därifrån till sitt förråd men kan inte vara så i många fall. dock vet jag att vissa lgh ha det kopplat så på elementen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, de kommunicera inte över "nollan". Det går alldeles utmärkt att skicka frekvenser runt 100-200kHz kortare sträckor om man bara ser till att hålla sig till samma fas i sändaren och mottagaren. Och det finns redan en tråd om precis detta.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man överlagrar signalen på den befintliga som ju är konstant.

Vet ej hur de fungerar mellan faserna men ska visst funka rätt bra annars.
arte

Inlägg av arte »

Icecap skrev:Nej, de kommunicera inte över "nollan". Det går alldeles utmärkt att skicka frekvenser runt 100-200kHz kortare sträckor om man bara ser till att hålla sig till samma fas i sändaren och mottagaren. Och det finns redan en tråd om precis detta.
Verkar som om man skickar under nollan...

"Household electrical wiring — the same which powers lights and appliances — is used to send digital data between X10 devices. This digital data is encoded onto a 120 kHz carrier which is transmitted as bursts during the relatively quiet zero crossings of the 50 or 60 Hz AC alternating current waveform. One bit is transmitted at each zero crossing."

Från http://en.wikipedia.org/wiki/X10_(industry_standard)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Skulle vara rätt begränsat om man har någon utrustning som skickar data tex internet vid elnätet (lokalt) om då utrustningen kör på någon fas så bör det ju vara rätt svår placerat om man inte har tex L2 i bägge rummen. tänk om man har L2(rum1) och L3 (rum2) isf faller ju hela iden med att slippa extra långa kablar. körs utrustningen via nollan så täcker man ju hela huset då nollan finns med överallt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

arte: nej, X10 kör vid nollgenomgången men det gäller X10-enheter. Jag har en intercom som man bara ska plugga i 230Vac uttag, har man samma fas kan man enkelt prata med varandra.
Skriv svar