IR-laserdiod, vart kan man köpa?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
joharohl

IR-laserdiod, vart kan man köpa?

Inlägg av joharohl »

Har lite planer på att bygga en triggerkrets för fotoblixtar så att man kan ta lite höghastighetsfoton. De flesta verkar köra med ljud men jag skulle vilja använda ljus. Främst för att kunna trigga innan det man vill fota sker. Största målet är väll att kunna ha större kontroll och kanske i slutändan göra en lite film eller två.

För att fixa detta skulle jag vilja ha tag i en IR-laserdiod. Inte så mycket för effektens skulle utan mer för strålegenskapernas skull. Har försökt leta runt men kan inte hitta något vettigt ställe att köpa ifrån, någon här som kan tipsa om ett bra ställe?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: IR-laserdiod, vart kan man köpa?

Inlägg av TomasL »

Elfa har väl
joharohl

Inlägg av joharohl »

Jag kan inte hitta några IR-laserdioder på elfa i alla fall. Det finns IR-dioder med ganska snäv vinkel, men jag vet inte hur det blir i verkligheten så jag köper hällre laser då jag med säkerhet får vad jag efterfrågar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Närmaste CD-spelare :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

75-706-58

Inte IR men nästan.
Men, det är väl enklare att köpa en lasermodul och slakta, då får du ju drivers osv på köpet
joharohl

Inlägg av joharohl »

Trodde att det var synligt ljus i CD-Läsare men efter lite googlande visade det sig vara 780nm. Bör ju funka perfekt och om jag minns det rätt låg det en hel drös i skrotbingen på jobbet. Får gå hem och skruva. Tack för tipset!

Tyvärr tycker jag elfa-dioden är lite för mycket synligt för att det skall vara optimalt. Och 1600kr är inte riktigt vad jag vill lägga på bara dioden för detta miniprojektet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kolla Ebay om inte CD-dioderna funkar, hur hög effekt behöver du och vilken våglängd?
joharohl

Inlägg av joharohl »

Våglängd och effekt spelar mindre roll. Om en fotodiod kan detektera det hela på minst 10 meters avstånd så är jag nöjd, ju längre desto bättre.

Jag vill nog gärna hålla effekten under 5 mW så att man inte måste tänka på vart strålen är hela tiden. Jag undviker gärna Ebay, tycker det är lite omständigt, men om inget annat finns får jag kika där. Skall kolla cdromvägen först. Ingen som råkar ha en gissning hur mycket ström en CDROM-laser vill ha?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

CD-ROM laser får ej användas utanför chassit. Pga av att strålen inte syns och kan ge ögonskada.
Någon annan kanske kan fylla i med lämplig effekt för IR området som inte är skadligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

CD-Läsares laserdioder är oftast inte kapabla till mer än 5mW och drivs normalt sett på under 1mW, jag ser inte att det är någon fara i den här tillämpningen.

CD-brännare är en annan sak... men då pratar vi synliga laserdioder och mycket högre effekt.
joharohl

Inlägg av joharohl »

Ok. hittade bara brännare i skräpbingen. Såg att det fanns ganska billiga (~100kr inkl frakt) 780 nm laserdioder på ebay så det blir nog en sådan istället. Men om några CD-läsare dyker upp så kommer jag nog pilla isär dom bara för att testa. Vad är bästa tillvägagångssättet för att testa en diod? Använda en konstant strömkälla och sakta öka strömmen tills det dioden kommer igång, eller finns det någon bättre metod?

Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I Brännare sitter det en brännardiod och en läsardiod, så du kan använda dom också... bara att använda rätt diod.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har ett gäng DVD-brännare från laptops om någon vill ha. Bortskänkes i sthlm, avhämtning
Skriv svar