Vanliga RC-servon rycker till när man slår på matningspänningen. Har någon tips på hur man får bort det alternativt minskar det?
Med den sort jag testat på verkar det hjälpa att rampa upp spänningen långsamt eller använda pull-upmotstånd (lite galet tycker jag, borde funka bättre med pull-down men det gör det inte), men jag vet inte om det är generellt bra metoder, vill gärna att det ska vara en lösning som är någorlunda oberoende av tillverkare av servot.
Anledningen är att jag använder det i ett låssystem där jag dels inte vill ha strömspiken (många servon) vid uppstart och dels inte vill att det rycker till så låset kan riskera att öppnas vid strömavbrott.
RC-Servo, få bort startupryck?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: RC-Servo, få bort startupryck?
Här finns några förslag.
Hoppas du lyckas bättre än jag, för jag fick aldrig bort rycken helt och hållet.
Berätta gärna vad du kommer fram till.
Hoppas du lyckas bättre än jag, för jag fick aldrig bort rycken helt och hållet.
Berätta gärna vad du kommer fram till.

Re: RC-Servo, få bort startupryck?
Hittade lite information om hur några av drivkretsarna för servon fungerar. Den naturliga lösningen tänkte jag mig var att de hade en pulsbedd till spänningsomvandlare som sen jämförde man spänningen med spänningen från pot:en, men så verkar inte fallet vara utan man genererar istället en referenspuls från pot:ens spänning som sedan jämförs med inpulsen med logik, skillnaden mellan de två pulserna förlängs med en pulsförlängare som sedan driver h-bryggan som kör motorn en kort stund, så varje puls puttar lite på servot i rätt riktining.
När man slår på servot blir det kanske en referenspuls från servots pot som jämförs med ingenting på ingången så det skulle kunna förklara rycket. Eftersom servots ingång är kopplad till en SR-vippa som är aktivt låg kanske pull-up motståndet gör att den inte blir aktiverad direkt på något vis så insignalen inte blir jämförd med referenspulsen från pot:en.
Pull-up känns dock fel då servon verkar ha en intern pulldown (har mätt upp 12k resp 22k på två servon av olika tillverkare) trots att det ska vara en logikingång, så en lösning vore att generera en hård etta från MCU:n på servots ingång innan servot får matningsspänning slå på matningsspänningen på servot och sen börja generera pulser som vanligt, kräver dock en extra P-MOSFET som slår på matningen till servot med en extra logikutgång från processorn (N-MOSFET vore enklare och billigare men GND måste nog redan vara inkopplad för att få in ettan i logiken direkt innan spänningen går upp)
När man slår på servot blir det kanske en referenspuls från servots pot som jämförs med ingenting på ingången så det skulle kunna förklara rycket. Eftersom servots ingång är kopplad till en SR-vippa som är aktivt låg kanske pull-up motståndet gör att den inte blir aktiverad direkt på något vis så insignalen inte blir jämförd med referenspulsen från pot:en.
Pull-up känns dock fel då servon verkar ha en intern pulldown (har mätt upp 12k resp 22k på två servon av olika tillverkare) trots att det ska vara en logikingång, så en lösning vore att generera en hård etta från MCU:n på servots ingång innan servot får matningsspänning slå på matningsspänningen på servot och sen börja generera pulser som vanligt, kräver dock en extra P-MOSFET som slår på matningen till servot med en extra logikutgång från processorn (N-MOSFET vore enklare och billigare men GND måste nog redan vara inkopplad för att få in ettan i logiken direkt innan spänningen går upp)