Relästyrning serieport?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jochen_birch

Relästyrning serieport?

Inlägg av Jochen_birch »

Hej
Jag vill styra två 24v relä med DCD och DSR från en serieport.
Vilken transistor skall jag använda för att detta skall fungera, hur skall den kopplas? Kan jag använda tex. BC547B?
Jag har dålig (ingen) koll på hur jag skall beräkna transistorn samt resistorer.

Har jag fattat det rätt att det skall kopplas enligt nedan med NPN?
E= reläspolen mot jord
B=signalen från DCD (resistor?)
C=+24V
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Relästyrning serieport?

Inlägg av danei »

Nä det låter inte riktigt bra.
Bild

koppla relät mellan 24V och kollektorn. På så vis behöver du inte 25V för att driva transistorn, utan det täcker med 0,7V

Basresistorn beror på vilken spänning du har ut och vilken förstärkning transistorn har. Se till att porten orkar driva strömmen också.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är ju inte så vidars vettigt att koppla reläer på serieporten. Vore kul att veta varför?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror väl på applikation. Det är ju ett enkelt sätt att börja med dator styrning. Men visst skulle det vara kul att veta mer om syftet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då RS232-signalerna växlar mellan negativ och positiv spänning (+10V = '0') behövs en diod också i serie med basmotståndet.

Men om det inte är stora strömmar/spänningar som ska styras ville jag föreslå ett Solid-State Relä (SSR) som kan drivas direkt och som samtidig ger galvanisk avskiljning. jag skulle inte gilla att ha en extern nätdel med GND till min dator, deta ur störningshänsyn.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ville jag föreslå ett Solid-State Relä (SSR) som kan drivas direkt och som samtidig ger galvanisk avskiljning.

T.ex ett eller två sådana här :

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Tack för svaren.
För att besvara frågan vad jag skall ha det till så är det 2st 24VDC motorer som jag vill kunna starta och stoppa via ett enkelt VB-program.
Det är en low-tech bandstyrning.
Det verkar som om solid-state reläna verkar vara det jag söker, jag återkommer till dig Sodjan.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är nog inte de SSR som Sodjan visade som gäller iom. att de är för växelspänning. I så fall ska du styra innan likriktaren!
För likspänning är det vettigare med optokopplare och FET som styr motorn. DVS en SSR för likspänning. Ska du köra fram/back blir det lite annorlunda.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Korrekt, jag antog att 24V reläerna skulle bryta/sluta nätspänning...
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Okej..
Är det någon som har en ritning för denna lösning(optokopplare och FET )?
Eftersom jag är okunnig i detta ämne så har jag svårt att googla rätt!
Motorerna är på ca 200W.
Jag började fundera på att lösa detta med reläna var eftersom jag hade sådana liggandes.

Det skall naturligtvis bli en pwm-lösning så småningom, men nu vill jag bara få chassit att rulla så löser jag resten efterhand.

Mvh Johan
jaras

Inlägg av jaras »

Jag vill använda en gammal IPAQ för att styra relä, den har bara serie-port. Så även jag är nyfiken på en enkel styrning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En EL817 kopplad via motstånd till porten. Kan vara vettigt att begränsa backspänningen med en diod i antiparallell med lysdioden. Andra sidan styr då FETen. Ett motstånd kan vara på sin plats innan gaten + ett till från gate till gnd. 71-182-43 IRL530 t.ex då jag fick för mig att det var en 24V motor. En st. diod att sätta i backriktningen över motorn.
Skriv svar