ElektroHelios spis/ugn SK6059 fel, hjälp? (Noob Problem)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dutchyGBG

ElektroHelios spis/ugn SK6059 fel, hjälp? (Noob Problem)

Inlägg av dutchyGBG »

:oops:

Har en Elektro Helios Spis med ugn. Model SK6059, övriga uppgifter kommer längst ner.
Denna spisen slår ut min jordfelsbrytaren, även ibland när ugnen inte står på (men är inkopplat i vägguttaget).
Först var det bara när jag använde ugnen, men på senare tiden oxå när jag använder plattorna.
Är inte duktig på ström/el.
Har skruvat av sidorna och toppen för att följa alla kablar (hoppades lite smått att en av kablarna skulle vara skadat eller lös).
Men allt ser bra ut.
Har läst en del här på sidan om att man ska mäta Ohm men hoppas att nån kan ge en lite bättre beskrivning om exakt hur man går till vägen,
(eller vill tjäna lite snabba pengar o komma hem till mig på hisingen i GBG o hjälpa mig fixa spisen).
Spisen är ca 7 år gammal.

Elektro Helios
Modell SK 6059
Prod: 947760111
Type: A7974/4
S/N: 13002224

Hör gärna av er.

Med vänliga hälsningar!

Stu /stu@stuki.se

Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Noob Problem

Inlägg av nlinus »

Ta det försiktigt! Om den löser ut jordfelsbrytaren så betyder det med största sannolikhet att du har ett fel någonstans som gör att det går en ström tillbaks via jordledaren (och chassit).
Vet inte riktigt hur en elspis är kopplat (har inte mixtrat med någon sådan), men prova att koppla ur platta för platta och köra den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om spisen har "gammeldags" plattor (inte induktion eller glaskeramik) är det högst sannolikt att en har pajat "lite lagom".
Alltså är nlinus råd alldeles rätt.

Viktigt är att du, när du kopplar lös ledningar till plattorna, isolerar och märker upp ordentligt, dra ut kontakten medan du pillar.
dutchyGBG

Inlägg av dutchyGBG »

Spisen är Glashäll.
Att ta isär den och märka upp klarar jag av, men jag har ingen aning om hur jag ska mäta, vad jag ska mäta o hur jag ser om nått är fel eller inte.
:oops:
Har en multimätere o tålamöd, vad behöver jag mera? :humm:

Hade en platta inte funkat, så hade jag säkert märkt vilken det var, men pga den slår ut när ugnen står på ibland, när ungen är av men plattan är på eller när allt är avstängd är jag lite förvirrad.

Kan leva (ett tag) med att koppla bort en slinga eller en platta, men med 2 barn och en fru i huset som alla använder elen känns det lite fel att låta jordfelsbrytaren slå av hela tiden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att den får reläet att flippa när den är helt av är bekymmersamt.

Antingen är det felkopplat (osannolikt) så att det är fas där nollan ska matas in, annars ligger felet nära anslutningarna.
Rent omedelbart ville jag råda till att kolla med en elektriker om du kan komma dit med spisen och få den kollat professionellt, du kan ju fråga innan om en pris på detta.
dutchyGBG

Inlägg av dutchyGBG »

Hej.

Tack för era snabba svar.
Att spisen är felkopplat verkar (som du skriver) osanolikt. Jag har haft den i 7 år och aldrig haft detta problem tidigare.
Jag har mätit plattorna på 200K ohm (tror jag läste nånstans att det var så man skulle mäta) o alla plattor visar 0.0
Jag kör en VW LUPO, så att transportera spisen till en elektriker är inte det lättaste.
Som du oxå skriver tror jag att felet ligger nånstans nära kontakten.
Jag har kontrollerad kabeln som kommer ut från spisen till väggkontakten (3 fas) och den ser inte skadat eller klämd ut. (den har hängt där i 7 år utan att blivit rörd.)
Om jag mäter kablarna på insidan, hur och på vilken Ohm stånd (Jag har Biltemas :oops: multimätare (15-133) och den har följande Ohm läge, 2000K, 200k, 20k, 2000 och 200) och vad ska jag kolla efter?
Om kabeln är bra, ska ohm vara noll eller nära noll då?

Uppskattar att ni tar er tid för en Noob, och hoppas att jag kan hjälpa er eller andra på detta forum i framtiden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett kabel (en ledare) ska visa kortslutning (0,0) men det är inte vad du leta efter är "något" mellan 2 inte-ihopkopplade ledningar varför du måste mäta på 2000k. Tyvärr är det inte säkert att du hittar det ändå, det kan vara något som det ska en viss spänning till att "slå igenom".

Men båda fasen och nollan ska vara helt isolerat från skyddsjord, oavsett vilken platta/ugn du slår på. SJÄLVKLART jackar du ut innan du börjar!!!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Löser jordfelsbrytaren fast spisen inte är igång, så har det troligtvis runnit in fett i vägguttaget.
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Ingen kondensator som blivit kortis?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med tanke på att det är en Electrolux produkt så kanske dom "glömt" att lacka kretskorten som vanligt..

Med tanke på driftstiden på 7 år är det risk att någon kondensator torkat ut, fett runnit in, något släppt som släpper in vattenånga, eller att elnätstransient slagit till.

Krävs nog erfaren service för att får rätt på det.
dutchyGBG

Re: ElektroHelios spis/ugn SK6059 fel, hjälp? (Noob Problem)

Inlägg av dutchyGBG »

Tack alla för era svar.

Det blir nog en ny spis imorn, och ska försöka undvika Elektro-Helios i fortsättningen.
En spis borde ha en livstid på lite längre än 7 år, tycker jag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Be en servicetekniker titta på den. Tror det kan löna sig.
dutchyGBG

Inlägg av dutchyGBG »

Men då måste jag ta ledigt från jobbet oxå. O det kostar oxå :(
xxargs

Inlägg av xxargs »

dutchyGBG skrev:Tack alla för era svar.

Det blir nog en ny spis imorn, och ska försöka undvika Elektro-Helios i fortsättningen.
En spis borde ha en livstid på lite längre än 7 år, tycker jag.

inte med dagens kinatillverkade prylar - och det spelar nog inte längre roll vilken märke man väljer då det tillverkas i samma land och kanske tom. samma fabrik...
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Den spisen har inga kondingar eller elektronikmoduler.

Ser kopplingsplinten 37A bra ut (inget bränt eller fett) och aluminiumfolien (om det finns i den modellen)
ligger på sin plats. Kolla även strömställarna så det inte runnit fett i dessa, eller är brända.
Kontrollera att termostatens kapilärrör inte ligger emot ngt elektriskt.

Annars så tror jag inte det är ngt fel på spisen, utan mera det elektriska fram till spisen.

Bild

EDIT: Denna spisen är tillverkad Zanussi S.P.A Forli fabriken, Italien
E-lux spisarna görs fortfarande här i Motala.
Ca 10år ska vitvarorna hålla idag.
Skriv svar