Nixierör sökes
-
Nixierör sökes
Hej.
En god vän håller på att restaurera ett konstverk från 60 eller 70 talet. Till det behöver han att få tag på fyra stycken 14-segment neon display rör, av typen Burroughs B-7971. Vet någon om det går att hitta sådana i Sverige, eller europa?
Vore kul att hitta de så att han kan få konstverket att fungera igen.
MVH
Lars MIdböe
En god vän håller på att restaurera ett konstverk från 60 eller 70 talet. Till det behöver han att få tag på fyra stycken 14-segment neon display rör, av typen Burroughs B-7971. Vet någon om det går att hitta sådana i Sverige, eller europa?
Vore kul att hitta de så att han kan få konstverket att fungera igen.
MVH
Lars MIdböe
-
Re: Nixierör sökes
Hej.
Har kollat e-bay. Där är de är dyra och de flesta finns i USA.
Hade hoppats att någon hade en låda liggande. Men det är väl lite utopisk önsketänkande.
MVH
Lars Midböe
Har kollat e-bay. Där är de är dyra och de flesta finns i USA.
Hade hoppats att någon hade en låda liggande. Men det är väl lite utopisk önsketänkande.
MVH
Lars Midböe
är inte det där snarare numitroner ?
Tyvärr är ju folk ofta ganska medvetna om att nixierör (och numitoner) är ganska dyra.. dessutom tror jag att de flesta här gillar dom och hellre skulle bygga nåt själv
Tyvärr är ju folk ofta ganska medvetna om att nixierör (och numitoner) är ganska dyra.. dessutom tror jag att de flesta här gillar dom och hellre skulle bygga nåt själv

- Mizzarrogh
Hittade för 80 pix förut, nya, ryska från restlager, men verkar vara slut. 
(har dock inga på lager då jag inte använder sådana själv)

(har dock inga på lager då jag inte använder sådana själv)
-
NIxie eller numitron
Hej.
Vet för lite om detta till att säga om det är numitroner eller Nixie. Har haft mest kontakt med engelsk språkliga i samband med detta så möjligtvis är numitroner (fint namn) den europeiska termen.
Oavsätt är det fascinerande och fina rör. En gång såg jag någon som hade ett armbandsur gjord med dessa. Mycket snyggt och lika opraktisk. Det tar en halv sekund för rören att varma up innan du ser vad klockan är. Batteritiden är heller inte i närheten av förnuftig.
MVH
Lars Midböe
Vet för lite om detta till att säga om det är numitroner eller Nixie. Har haft mest kontakt med engelsk språkliga i samband med detta så möjligtvis är numitroner (fint namn) den europeiska termen.
Oavsätt är det fascinerande och fina rör. En gång såg jag någon som hade ett armbandsur gjord med dessa. Mycket snyggt och lika opraktisk. Det tar en halv sekund för rören att varma up innan du ser vad klockan är. Batteritiden är heller inte i närheten av förnuftig.
MVH
Lars Midböe
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Just det, det finns ryska rör att tillgå.Mizzarrogh skrev:Hittade för 80 pix förut, nya, ryska från restlager, men verkar vara slut.
Kolla också på ställen som www.radiodaze.com och www.tubesandmore.com. Vidare tyska www.die-wuestens.de och www.roehrentechnik.de.
Jag har fyra styck men ska nog ha dem själv.
- Mizzarrogh
Är rätt säker på de ryska rören tillverkades tills för ganska nyligen (90 talet?).
Så de borde vara lättare att hitta av den orsaken tycker man. Har för mig Elfa sålde sådana för länge sedan.
Så de borde vara lättare att hitta av den orsaken tycker man. Har för mig Elfa sålde sådana för länge sedan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kolla: http://www.die-wuestens.de/eindex.htm. Det finns en Nixiesida hos honom.
Min uppfattning är att nixierör har "fasta" siffror (eller tecken) medans numitoner har "segment" á la LCD.. vet inte om detta är korrekt iofs,
det är bara en uppfattning jag fått
Men jag håller med om att det är vackra tingestar, jag blir lessen varje gång jag tänker på den gången vi slängde en massa gamla instrument
fulla med nixierör på jobbet
det är bara en uppfattning jag fått

Men jag håller med om att det är vackra tingestar, jag blir lessen varje gång jag tänker på den gången vi slängde en massa gamla instrument
fulla med nixierör på jobbet

- Mizzarrogh
" An alternative to the 7-segment display in the 1950s through the 1970s was the cold-cathode, neon-lamp-like nixie tube. Starting in 1970, RCA sold a display device known as the Numitron that used incandescent filaments arranged into a seven-segment display."
(Saxat ur wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Seven-segment_display )
(Saxat ur wiki.

Är det sådana som sitter på readouten på mina NC-styrsystem?
De är som en liten "tube", med glödtråds-siffror innuti.
De är som en liten "tube", med glödtråds-siffror innuti.
De rör som nämns B7971, är neonglimrör med segmentuppbyggda tecken. Dessa användes för att presentera aktiekurser på börsen i USA. Det var en firma som hette Ultronic som gjorde detta system. Finns även rör märkta med deras namn.
När detta system skrotades såldes väldigt många begagnade rör som surplus till drägliga priser. När sedan nixieklockor o.dyl. blev populära så sköt priserna i höjden. Dessa rör är idag svindyra trots att de är begagnade. Några NOS finns i princip inte att få tag på.
eBay är det billigaste stället att få tag på nixierör. Den tyska firma som nämns tar ockerpriser. Det gör även Walter med Sphere Research i Kanada, ännu dyrare till och med. Den som vill köpapå annat håll kan pröva TubeHobby, som mig veterligen är den enda firma som har drägliga priser. Det är ryska rör som säljs där och någt liknande B7971 finns inte. Det är endast Burroughs som har gjort dessa, samt även några mindre typer. De enda övriga neonsegmentrör är japanska 7-segmentsiffror.
Det "konstverk" som nämns, är det en "Four Letter Word" från Zetalink/Raymond Weisling? Om någon skulle bli intresserad och få för sig att köpa en från denna firma är mitt bestämda råd: GÖR DET INTE!!!
Han är en fidusmakare och har tagit betalt av många kunder utan att leverera. Som förklaring kommer han med de mest otroliga bortförklaringar. Läs i gruppen "Neonixie" på YaHoo, som för övrigt ägs av just Raymond Weisling.
När detta system skrotades såldes väldigt många begagnade rör som surplus till drägliga priser. När sedan nixieklockor o.dyl. blev populära så sköt priserna i höjden. Dessa rör är idag svindyra trots att de är begagnade. Några NOS finns i princip inte att få tag på.
eBay är det billigaste stället att få tag på nixierör. Den tyska firma som nämns tar ockerpriser. Det gör även Walter med Sphere Research i Kanada, ännu dyrare till och med. Den som vill köpapå annat håll kan pröva TubeHobby, som mig veterligen är den enda firma som har drägliga priser. Det är ryska rör som säljs där och någt liknande B7971 finns inte. Det är endast Burroughs som har gjort dessa, samt även några mindre typer. De enda övriga neonsegmentrör är japanska 7-segmentsiffror.
Det "konstverk" som nämns, är det en "Four Letter Word" från Zetalink/Raymond Weisling? Om någon skulle bli intresserad och få för sig att köpa en från denna firma är mitt bestämda råd: GÖR DET INTE!!!
Han är en fidusmakare och har tagit betalt av många kunder utan att leverera. Som förklaring kommer han med de mest otroliga bortförklaringar. Läs i gruppen "Neonixie" på YaHoo, som för övrigt ägs av just Raymond Weisling.
Marta, du som verkar ha koll på det här, kanske kan klara ut begreppen lite.
Jag vart nyfiken på det här, i och med att jag har dylika displayer på NC-systemen.
Den ena typen har enbart glödtråds-siffror, är det Nixie-rör?
Den andra typen har 13 eller 14 segments led, ser inte ut att vara glödtrådar, är det Numitroner? (japanska)
Ang. den tyska firman, är det priser i EUR som står längs till höger benm. VK?
Stämmer det är det väl inte spec. dyrt.
Jag vart nyfiken på det här, i och med att jag har dylika displayer på NC-systemen.
Den ena typen har enbart glödtråds-siffror, är det Nixie-rör?
Den andra typen har 13 eller 14 segments led, ser inte ut att vara glödtrådar, är det Numitroner? (japanska)
Ang. den tyska firman, är det priser i EUR som står längs till höger benm. VK?
Stämmer det är det väl inte spec. dyrt.