Koppling av diod på befintlig AC matning från slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hampe902

Koppling av diod på befintlig AC matning från slutsteg

Inlägg av hampe902 »

Hej. Mitt första inlägg och därmed en stor fundering.

Jag håller på att bygga ett seriösare subwoofer projekt. Peerless / hyperX 4.0 prylar.

Nu är de så att jag ska koppla in en diod "LED" till slut steget. Som jag ska sätta på subwooferns front. Dioden ska tändas när jag slår till slutsteget. Det finns en inbyggd diod, men jag vill ha en till och min är blå så matningen till den befintliga räcker inte till, då det är en jätte liten diod och min nya är "10mm blå diod"

Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska koppla in det, men jag har gjort ett försök.

Ur transformatorn, kommer det div olika kablar, som sedan går till slutsteget. Var av jag identifierat "2st lila kablar". Som det står att de ska vara 12vAC emellan. Just nu har jag gått parallellt med 2st nya kablar till dioden som har ett motstånd på 500ohm för lämplighetens skull, (det enda jag hade hemma) Nu funkar allt som de ska visserligen flimrar dioden lite, men inget jag bryr mig om.

Men nu till min flashback! Jag kom just på att dioden likriktar spänningen. Så Frågan är nu, sitter jag och smutsar ned spänningen till slutsteget nu? Som sagt dioden ligger parallellt med steget. Alltså inte i serie.

Djupare beskrivning, efter som jag inte fattar hur man lägger upp bilder.

2st lila kablar Går från transformatorn. 12vAC är det emellan dom. Vidare går dom till slutsteget till en kontakt. Från den kontakten har jag dragit en "serie krets" mellan de lila kablarna kan man säga. alltså: en kabel går från kontakten på slutstegen från "första" av de lila kablarna ---> vidare till ett motstånd ----> vidare till dioden ---> åså tillbaks till kontakten på slutsteget igen fast nu till den "andra" lila kablen. Har jag gjort något fel? Ljud kommer det och lysdioden funkar.

"MEN" Är de en dålig konstruktion? "tänk på att jag inte vill göra det mer avancerat än nödvändigt" och förstör jag spänningen till slutsteget nu? För att dioden likriktar i sin lilla slinga?

Mvh// Hampus
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Koppling av diod på befintlig AC matning från slutsteg

Inlägg av arvidb »

Hej! Välkommen till forumet!

Teoretiskt får du antagligen en liten snedbelastning där dioden stjäl lite effekt från ena railen (lite beroende på hur det är kopplat i slutsteget). Detta eftersom diodkretsen bara drar ström under ena halvan av spänningskurvan, den halva där "lila kabeln" som är kopplad till diodens anod har högre potential än "andra lila kabeln", den som är kopplad till katoden.

Men det är så lite effekt så det är helt oväsentligt, mindre än 0,1 W, uppskattningsvis.

Vill du att dioden inte ska flimra så kan du sätta en vanlig diod i serie med och en kondensator parallellt med lysdioden och resistorn:

Kod: Markera allt

AC1------>|------+------|===|------->|------+-------AC2
         D       |        R        LED      |
                 +------------||------------+
                              C
När potentialen AC1-AC2 är högre än spänningen över kondensatorn börjar D leda och kondensatorn laddas upp, och den ger sen lysdioden ström tills nästa puls kommer över AC1-AC2.
hampe902

Inlägg av hampe902 »

Jag blir så glad varje gång man besöker forum, snabba svar direkt från kunnigt folk! Tack så jätte mycket. Ska genast bygga vidare så det slutar flimra. Har ju trots allt gått El-El på gymnasiet för att bli elektriker, men allt vill inte sparas i mitt huvud ;)

Nu ska jag försöka förstå mig på hur man laddar upp bilder, så ska ni får er en titt på mitt projekt :)

Ang. Sned belastningen... Jag vet inte riktigt hur det är inkopplat. Men det är inte matningen till steget den är betydligt kraftigare. 64vAC 0v 64vAC så står det på den. Där jag har varit och snott ström, är en annan liten kontakt in på steget där linan till kontakten är på 12VAC / 0,5A

Mvh/ Hampus
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sätt en liten likriktare mellan trafon och lysdiod-motståndet så flimmrar det mindre.

Men en BLÅ lysdiod, det är SÅ fruktansvärt irriterande med blå indikeringslampor som man sitter och tittar på.
Rapportera om det blev bra med blå.

Protte
hampe902

Inlägg av hampe902 »

Att de är irriterande är jag mycket väl medveten om.

Nu fungerar allt, följde första svarets tips, och de flimrar inget nu!

Nu till min speciella mod "VARNING FÖR KÄNSLIGA LÄSARE".

För att göra dioden mindre jobbig att titta på. "Då den är högintensiv". Jag tog fram bågfil och kapade av toppen på 10mm dioden. Sedan sandpappra jag dioden med finare sandpapper. Resultatet blev super snyggt! en mattdiod blev resultatet. Nu sitter den in fräst jäms med baffeln på baslådan.

Det blev både snyggt med och utan front skydd på baslådan. :) Jag är jätte nöjd. Och skulle man störa sig på den har jag gjort så det är enkelt att koppla ur den med en smidig kontakt.

Mvh/ Hampus
Skriv svar