Till mitt pågående projekt vill jag använda li-po/li-ion batterier och behöver därför en skyddskrets över varje cell.
Dvs jag vill ha en enkel koppling över varje cell som ger en signal då spänningen går under 3.00V (+/- 0.05V). Jag är inte helt 100 på gränsen men det verkar vara lagom med den precisionen.
Försökte mig även på en egen lösning med en zenerdiod + en op-amp men jag har begränsade kunskaper om op-ampar så det gick inge vidare (dessutom har zenerdioder en breakdown som kan diffa alldeles för mycket).
En annan lösning jag kom på var att använda en PIC med inbyggd a/d men även detta var utan framgång. Att mäta cellen närmast gnd går ju bra om PICen har en +Vref på 5V (cellen varierar mellan 3-4.2V). Men när man ska mäta cellen näst närmast gnd så är man redan över +vref. Ett sätt är ju såklart att spänningsdela, men med bara 10-bit a/d så har man efter några celler ingen precision kvar och dessutom måste man subtrahera den första cellens spänning när man vill mäta nästa cells spänning. och att använda en PIC till varje cell är ju helt otänkbart.
Hur ska man göra?
Skulle vara mycket tacksam om någon vänlig själ kunde skissa en bra lösning.