12Volt 3-fas aggregat
12Volt 3-fas aggregat
Funderar på att bygga 3-fas 12 Volt. Egentiligen inte just 12v utan nära 0V till 50V. Aggregatet i sig skall bara dela upp en valfri inspänning. Så det som behövs är en variabel pulsare med 3 steg och 3 effektsteg. Några tips på ritningar?
Är en IFR "mosfet" lämplig? Vilken?
Kan man ta en NE555 och en 40xx(borde finnas en kompis till 4011 som räknar till 12). Och brygga 4 och 4.
Edit: 4040 12 bit räknare. Borde funka, men det finns säkert bättre sätt.
Kan
den här funka med lite starkare IRF'er och justering av kringkomponenter? Arduino är i mitt fall datorn eller "pulskretsen". Så kanske hellre den här.
Hm varför 2 drivtrissor?
--------------------
Jag slog ihop några inlägg (pga den korta tiden mellan dem) och gjorde om bilder till länkar (pga bredden).
//Jimmy
--------------------
Är en IFR "mosfet" lämplig? Vilken?
Kan man ta en NE555 och en 40xx(borde finnas en kompis till 4011 som räknar till 12). Och brygga 4 och 4.
Edit: 4040 12 bit räknare. Borde funka, men det finns säkert bättre sätt.
Kan
den här funka med lite starkare IRF'er och justering av kringkomponenter? Arduino är i mitt fall datorn eller "pulskretsen". Så kanske hellre den här.
Hm varför 2 drivtrissor?
--------------------
Jag slog ihop några inlägg (pga den korta tiden mellan dem) och gjorde om bilder till länkar (pga bredden).
//Jimmy
--------------------
Re: 12Volt 3-fas aggregat
Är det tre halvbryggor du vill göra för att få 3-fas? Bara tre LDOer blir inte riktigt rätt.
LDO, low side driver. Det du visat på bilderna är en sådan som sitter på låga sidan av lasten. Vad HDO är kan du nog lista ut själv.
Borde det inte bli LSD
? Oservera att det blir bara 3-fas likspänning. Har provat manuellt med sladdar och det funkar. Och första bilden driver vel en likströmsmotor?
Edit: Med sladdar och utan komponenter bara 12V och motorn direkt.
LDO Low Drop Out får jag det till och High Drop Out vill man vel inte ha???

Edit: Med sladdar och utan komponenter bara 12V och motorn direkt.
LDO Low Drop Out får jag det till och High Drop Out vill man vel inte ha???
Senast redigerad av 1802 3 september 2009, 23:42:24, redigerad totalt 1 gång.
Kolla Typical application på andra sidan: http://www.intersil.com/data/an/an9642.pdf
Tja, Low side driver output kanske det blir om man ska vara noggrann.
Det beror ju på vad du ska driva om det räcker med tre LDOer eller om det ska vara halvbryggor. Men kan man kalla bara tre LDOer 3-fas? Det får nån som är bevandrad inom kraftelektronik svara på.
Tja, Low side driver output kanske det blir om man ska vara noggrann.
Det beror ju på vad du ska driva om det räcker med tre LDOer eller om det ska vara halvbryggor. Men kan man kalla bara tre LDOer 3-fas? Det får nån som är bevandrad inom kraftelektronik svara på.
Min elcykel går på 24v batterier så det är nog likström det är frågan om, så det borde funka. Och med datorns hjälp blir det en stegmotor 
Gissar vilt Det kanske beror på om det är y eller d kopplat och om det är lik eller växelspänning. Rätta mig gärna.

Gissar vilt Det kanske beror på om det är y eller d kopplat och om det är lik eller växelspänning. Rätta mig gärna.
Att du har 24VDC som källa säger ju ingenting om lasten. Genom en sådan koppling som visas i PDF-dokumentet så kan du få 3-fas växelspänning från likspänning.
YD-koppling eller annat kan inte jag säga nått om då jag inte vet vad du ska koppla in och vad du vill göra med det.
YD-koppling eller annat kan inte jag säga nått om då jag inte vet vad du ska koppla in och vad du vill göra med det.
Tror inte jag har behov av växelspänning. Och på 380V motorn kan jag välja y eller d-koppling. På cyklen är det nog fast, och murphy säger att det är den krångliga varianten ....