Jag går tredje året på gymnasiet och ska som alla andra göra ett projektarbete. Efter lite googling och dylikt har jag kommit fram till att bygga en teslaspole. Efter lite tjatter med lärarna, som förhoppningsvis kommer sponsra det, och väldigt lätt googling om ämnet har en del frågor uppstått.
Jag har hittills bara hittat en svensk sia ang. teslaspolar, och där beskrivs mer delarnas funktioner mer än hur man bygger och räknar. Den mesta infon är på engelska. Min tekniska engelska är inte så jättebra och jag undrar om det finns någon bra sida som förklarar de vanligaste tekniska benämningarna inom el?
En annan funderingen är i vilken ända som är bäst att börja i. Jag hade först tänkt sätta in mig i teorin, så klart, och räkna lite på påhittade siffror för att få in tänket. Men sedan när den praktiska biten kommer, var börjar man? I och med att det skall vara rätt så exakta värden mellan delarna, så undrar jag vilken del som är bästa att börja bygga på, så att man vet t ex vilken transoframot man ska leta efter, kondesator att bygga/köpa, antal spolvarv sam form, terminaluppbyggnad etc.
Vad kostar ett sådant här projekt i material? Det var en av lärarnas mest viktigaste frågor

Oj, vad mycket text det blev det var inte tänkt.. Och ändå tror jag att jag har glömt nån fråga ^^,
Tack!
Edit: Även om ni har andra tips&trix som man kan tänka på, tas gärna emot