Teslaspole

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
!Search

Teslaspole

Inlägg av !Search »

Hejsan hoppsan.. Trevligt att ha hittat hit ;)

Jag går tredje året på gymnasiet och ska som alla andra göra ett projektarbete. Efter lite googling och dylikt har jag kommit fram till att bygga en teslaspole. Efter lite tjatter med lärarna, som förhoppningsvis kommer sponsra det, och väldigt lätt googling om ämnet har en del frågor uppstått.

Jag har hittills bara hittat en svensk sia ang. teslaspolar, och där beskrivs mer delarnas funktioner mer än hur man bygger och räknar. Den mesta infon är på engelska. Min tekniska engelska är inte så jättebra och jag undrar om det finns någon bra sida som förklarar de vanligaste tekniska benämningarna inom el?

En annan funderingen är i vilken ända som är bäst att börja i. Jag hade först tänkt sätta in mig i teorin, så klart, och räkna lite på påhittade siffror för att få in tänket. Men sedan när den praktiska biten kommer, var börjar man? I och med att det skall vara rätt så exakta värden mellan delarna, så undrar jag vilken del som är bästa att börja bygga på, så att man vet t ex vilken transoframot man ska leta efter, kondesator att bygga/köpa, antal spolvarv sam form, terminaluppbyggnad etc.

Vad kostar ett sådant här projekt i material? Det var en av lärarnas mest viktigaste frågor :P

Oj, vad mycket text det blev det var inte tänkt.. Och ändå tror jag att jag har glömt nån fråga ^^,

Tack!

Edit: Även om ni har andra tips&trix som man kan tänka på, tas gärna emot ;)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Teslaspole

Inlägg av Oblivion »

Det bästa tipset är nog lär dig bättre Engelska.

Finns hundratals fina sidor och forum på Engelska som beskriver hur man bygger en teslacoil och hur man räknar på dessa

Ett bra forum är 4hv.org, där kan man läsa, och fråga om det mesta.

kanske tråkigt men sant :)
!Search

Inlägg av !Search »

Engelska kan jag, bara vissa, eller de flesta kanske, tekniska ord som jag inte riktigt kan.. Ibland finns det ju special lexikon på nätet, men jag får klara mig med en vanlig svenska-engelska bok :)

Tack för tipset om forumet. Det skall kollas upp.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

http://www.dictionary.com/ brukar jag använda för tekniska termer. Det blir förstås ingen översättningen, men orden förklaras i "vardagliga" termer så att det åtminstone blir begripligt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Väldigt många tekniska termer och uttryck i svenskan är lånord från engelskan.
watti

Inlägg av watti »

Här har du yterligare ett tips http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html, och vill du bara sås läsa något funkar google.com/translate utmärkt (Dock kommer du få ett och annat skratt :) )
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Oavsett om du är infödd engelsktalande finns det en hel del "egna" ord/uttryck inom coiling. http://www.capturedlightning.org/hot-st ... jargon.htm är en hjälp.

Börja med att skaffa en transformator och utgå från den.

Edit: nu försvann ett störande moment, så jag kan utveckla lite.

Effekten på trafon ger dig en ungefärlig längd på gnistorna i ett optimerat system.

Kod: Markera allt

spark in inches = 1.7 * SQRT( primary Volts * primary amps).
Sikta inte så högt med det första, utan räkna med hälften. Det ger längden på sekundären. Välj en tråd som ger 1000-1400 lindningsvarv på den längden. Förhållandet diameter/höjd bör vara 1:4 - 1:5.

Trafon ger också storleken på kondensatorn. Kolla upp LTR (Larger Than Resonant), 1,5 gånger större än en som är i resonans med sekundärlindningen på transformatorn vid 50 Hz. Det finns en massa små program som hjälper dig med uträkningarna. Wintesla är ett exempel. Det var några år sen jag höll på så det har säkert kommit en massa nya. Googla på "tesla calculator" t ex.

Nu borde du ha tillräckligt med info för att knacka in det i ett sånt program och få ut på resten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gnistlängd [m] = 0,04318 * sqrt(spänning [V] * ström [A])

Testade med 400V, 10A .. 2,7 meter.

Teknisk engelska lär du inte komma undan om du vill göra något mer komplicerat.
!Search

Inlägg av !Search »

Tack för alla svar ;)
Speciellt Sparkz, då jag fick svar på i vilken ände som är lämpligast att börja i.
Nu får vi hoppas detta går vägen..

Återigen, tack för alla svar och kommentarer samt tips :D
!Search

Inlägg av !Search »

Det blir en liten bump här nu.. Men kom ganska nyligen igång med projektet.

Vi kommer använda en trafo på 8kv och 50mA. Det ger en längd på 43cm på sekundärspolen, vilket känns kort. Samt undrar jag vad som är vanligast att använda som terminal. Vi har en markrör till kabel, men känns smalt. Kanske är de rör man har t ex till köksfläkten,eller något i dem dimensionerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Efter hela fyra månader är det definitivt ok med en bump. :)

Rörande rör: Det finns rör som man ibland använder när man gjuter betongpelare. Finns på bl.a ByggCoop och andra bygg/gör-det-själv-ställen.
De är gjorda på samma sätt som tomma toarullar, dvs remsor som går diagonalt. Vet inte om det skulle fungera,
men det är iallafall ett tips. Sådana rör brukar vara billigare än kök/avlopp-prylar.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Papprör kommer inte funka. Det blir överslag i pappen även med en massa lager lack på det. Dessutom blir det jobbigt att linda koppartråden när det är diagonala spår. Jag skulle använt gråa avloppsrör som är gjorda av någon plast som är lämplig för RF vill jag minnas.

43cm låter som en ganska rimlig längd tror jag. Det vore intressant med mer siffror som bredd på sekundär, antal varv koppartråd, kondensatortyp och kapacitans mm.

Toroid kan man bygga enkelt av flexrör till ventilation. Det finns en smalare sort som används till bilmotorer men den blir nog för smal med en 43cm lång sekundärspole.
!Search

Inlägg av !Search »

Sekundärens diameter är 3tum. Vi siktar på 900 varv, då jag läste att det ska vara mellan 800-1000 varv. Då får vi en tråd som ska vara 0.508mm i diameter. Vi hade en på 0.470mm som vi ska använda, och får väl kompensera det med antal varv.
Kommer köra med mmc kondensator. Kapacitansen vet vi inte ej, då terminalen inte är bestämd än..

Men ska kolla upp de där rören ;)
!Search

Inlägg av !Search »

Nu har jag skaffat ett avloppsrör på 75mm, vilket var perfekt, då vi behövde ett på 76,2och antar att de 1,2mm inte skadar så mycket..

Som terminal så blev det något liknande ett ventilationsrör i aluminium på 4tum. Ska hämta den imorn hos en plåtslagare. Vad brukar man ha i mitten av själva toriden? Läste att man kunde ha 7tums paj former i aluminium, men hittar inga sådana någonstans.. Har ni några förslag? :)
Spazze

Inlägg av Spazze »

Man skulle kunna såga ut en cirkel från en plastskiva med en diameter som är lite större än toroidens innerdiameter. Sen får toroiden vila ovanpå den och man skulle kunna fixera den med lim på några ställen.
Helst skulle man vilja kunna justera toroiden i höjdled och det blir krångligare. Jag har ingen bra lösning där, testa att googla. Man vill ha toroiden så långt från primärspolen som möjligt för att undvika överslag men om den hamnar för högt får man gnistor direkt från sekundärspolen.
Skriv svar