Högskoleingenjör inom Elektroteknik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Är detta ett spännande yrke?

Ja
12
80%
Nej
3
20%

Antal röster: 15
pandan!

Högskoleingenjör inom Elektroteknik

Inlägg av pandan! »

Hejsan, jag är ny på forumet. Blev medlem för jag hade lite frågor om de yrket jag håller på att utbilda mig till.

Har nyss börjat läsa Elkraft co-op på högskolan väst i Trollhättan. Programmet är 3,5 år med ett års praktik.

Någon som jobbat inom elkraft eller elektroteknik? Vad var era arbetsuppgifter? Vad tjänade ni (erfarenhet+bakrund)? Finns det många lediga jobb som högskoleingenjör?

Hoppas det är rätt forum och att jag får många svar

Mvh Emil
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Högskoleingenjör inom Elektroteknik

Inlägg av danei »

Elkraft finns det gansa bra med jobb vad jag vet. Jag har visserligen inte sökt mer än det jag har. Men jag har fått uppfattningen om att det är en tämligen bra inriktning.
Jag läste visserligen elkraft och reglerteknik. Men det jobb jag har nu är inte reglertekninskt. Men det är nog en bra utbildning.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Än så länge är det lite körigt på arbetsmarknaden pga konjunkturen. Men elkraft borde ha lite bättre förutsättningar om jag fattat saken rätt, iaf om man är villig att flytta på sig.

Elkraft och elektroteknik kan vara ganska skiljda områden, elkraft blir väl en inriktning inom elektroteknik. Vill du veta mer om alla områden eller är det elkraft specifikt? Du kommer annars kunna få alla svar mellan himmel och jord.
pandan!

Inlägg av pandan! »

eqlazer skrev:Än så länge är det lite körigt på arbetsmarknaden pga konjunkturen. Men elkraft borde ha lite bättre förutsättningar om jag fattat saken rätt, iaf om man är villig att flytta på sig.

Elkraft och elektroteknik kan vara ganska skiljda områden, elkraft blir väl en inriktning inom elektroteknik. Vill du veta mer om alla områden eller är det elkraft specifikt? Du kommer annars kunna få alla svar mellan himmel och jord.

Programmet heter Elkraft, co-op. Vi får Högskoleingenjörsexamen i elektroteknik. Teknologie kandidatexamen med huvudområdet elektroteknik.

Det är det enda jag vet. Om elkraft och elektroteknik är skiljda saker kanske vi läser lite av båda. Mitt drömjobb är väl att jobba på Ringhals.

År 1: Elteknik 22.5 hp, Elkraft 7.5 hp, Matematik 15 hp, Arbetsperiod 1 (Co-op) ca 18 v
År 2: Elkraft 22.5 hp, Ingenjörsmetodik och industriell ekonomi 15 hp, Mät-, styr- och reglerteknik 15 hp, Transformer 7.5 hp
År 3: Arbetsperiod 2 (Co-op): ca 18 v, Datakommunikation och databaser 7.5 hp, Elkraft 22.5 hp, Valfria kurser 15 hp
År 4 (halvt år): Elkraft 15 hp, Arbetsperiod 3 (Co-op) 12 v med Examensarbete 15 hp.

Så ser planeringen ut. Hoppas det hjälpte för fler svar :)

Mvh Emil
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Elektroteknik, en gren inom fysik. Teknik som utnyttjar elektricitet och magnetism. Några av elektroteknikens grenar är telekommunikation, elektronik, radiosystemteknik och elkraftteknik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroteknik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Läs gärna reglerna.
Det ser ut att vara mycket elkraft. Får du elektriker behörighet på den utbildningen? Elkraft är en bra inriktning att ha på arbetsmarknaden.
pandan!

Inlägg av pandan! »

danei skrev:Läs gärna reglerna.
Det ser ut att vara mycket elkraft. Får du elektriker behörighet på den utbildningen? Elkraft är en bra inriktning att ha på arbetsmarknaden.
Oj då, vad har jag nu brytit mot? Tyckte jag läste reglerna innan registrering men måste vara något jag missade då. (om du nu inte menade några andra regler).

Och svar på din fråga: ja, vi får teoretisk allmän behörighet för elinstallationer. Vi får även ett års erfarenhet av yrket.

Tack för svaren!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Första regeln. En gång till...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bara en nyfiken fråga, hur kommer det sej att du valt en utbildning du vet så lite om ?

nu är väl alla människor olika, men jag skulle ju inte kasta mej in i en utbildning på fyra år (minst) utan att
veta var den leder mej, om jag ska lägga den tiden och energin (och pengarna) på något så är det ju
för att jag har ett specifikt mål, typ "Jag vill jobba med xxxx, då måste jag gå utbildningen yyy".
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

pandan! skrev:Det är det enda jag vet. Om elkraft och elektroteknik är skiljda saker kanske vi läser lite av båda. Mitt drömjobb är väl att jobba på Ringhals
Under första året läser du parallellt med de som läser mekatronik. Det är i princip det enda elektrotekniska du kommer att stöta på under utbildningen. I tvåan delas kullarna upp så att elkraftarna och mekatronikerna läser var för sig. Siktar du på Ringhals så är Elkraft rätt utbildning för dig.

Om du har Sikström i elläran så lyssna noga på honom. Bättre föreläsare finns inte på HV.
pandan!

Inlägg av pandan! »

Glenn: Jag har alltid varit intresserad av el och teknik. Fick inget jobb som driftmaskinist som jag är utbildad till. Tänkte att det var lika bra att utbilda sig till något roligt inom el. Så det fick bli Elkraft. Jag är nästan säker på att jag kommer trivas, så, varför inte?

bos: Har du läst på HV innan, eller? Vilket program läste du? Fick du jobb?

mvh
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

pandan! skrev:Har du läst på HV innan, eller? Vilket program läste du?
Ja. Jag läste mekatronik.
pandan! skrev:Fick du jobb?
Ja, men jag läste aldrig klart utbildningen (vilket jag antar är det du undrar). Jag insåg att den var så gott som enbart inriktad på att man skulle jobba med trista ABB-robotar, och det var inte riktigt det jag ville.

Dessutom lärde jag mig mer på egen hand än att sitta bakom bänken. Bortsett Sikströms kurser var därför utbildningen helt bortkastad tid för mig så jag började jobba med skräddarsydda lösningar istället. Bra mycket roligare.
Skriv svar