Styra Magnetventil med LM2907 Transistor fråga?
Styra Magnetventil med LM2907 Transistor fråga?
insingnal är alltså varierande mellan ja 0.5-3Hz fyrkansvåg. Är då i behov att få styrning till transistor eller relä alltså logisk 1 när frekvensen är ungefär 2Hz samt återgå till noll om värdet är mindre än 2Hz. har ganska nyss börjat med AVR mikros men inte hunnit kolla så mycket på dom, samt en arduino käns lite overkill
har dock några Atmel tiny som skräpar.

Senast redigerad av MIX 24 september 2009, 12:41:16, redigerad totalt 2 gånger.
Re: krets för att styra relä vid 2hz signal uppstår.
Finns annars frekvens till spänningsomvandlar kretsar som man nog mycket väl skulle kunna ställa in så den gör som du vill eller koppla in en koparator om det skulle behövas och justera det på det viset mha omvandlaren så du får ut en 1:a och 0:a vid rätt frekvens.
Hur detta skulle gjorts med en µP vet jag inte men det bör nog gå med räknare.
Hur detta skulle gjorts med en µP vet jag inte men det bör nog gå med räknare.
Som jag fattar ska utgången vara hög när frekvensen på insignalen är >= 2 Hz, och låg när den är < 2 Hz. Det är inte så avancerat. Mät tiden mellan två pulser med en timer och sätt utgången om tiden är tillräckligt lång.
Vi vet nu vad du är i behov av, men var nånstans är frågan?MIX skrev:insingnal är alltså varierande mellan ja 0.5-3Hz fyrkansvåg. Är då i behov att få styrning till transistor eller relä alltså logisk 1 när frekvensen är ungefär 2Hz samt återgå till noll om värdet är mindre än 2Hz. har ganska nyss börjat med AVR mikros men inte hunnit kolla så mycket på dom, samt en arduino käns lite overkillhar dock några Atmel tiny som skräpar.
Kretsen ska reglera en mekaniska gas i diesel pumpen på en lastbil. Hastigheten skall alltså begränssas till ungefär 80km/h. har puls från hastighetsmätaren på 14v och frekvensen då vid begränsningen 2Hz. skulle då styra en solenoid som drar tillbaka gasen vid för hög fart. man blir nog tvungen att PWM:a solenoiden för att rörelsen ska bli lite mjukare. eller kanske det skulle funka med en starkare RC servo?
Att göra frekvensavkänningen är enkelt, en Capture-funktion klarar av detta lätt som en plätt.
En solenoid är inte gjort för att styra mjukt, den är på eller av, det är vad man kan räkna med.
Och då jag inte ha någon aning om hur man kan styra gasen och vad som annars driver är det omöjligt att svara på mer.
Skulle det vara så att det _bara_ är pumpen som ska styras ville det vara en sak men en pump går inte i 80km/t, alltså är det en fordonsmotor som ska styras och då får man fundera på om man ska göra en mekanisk OR-gate eller bygga om gasen till att vara "drive-by-wire" helt.
Jag hade nog vald att göra en helt elektronisk lösning med en motorstyrning (servo) av pumpen och ett potentiometer på gaspedalen men det är en hel del som ska lösas säkerhetsmässigt i det, speciellt på en dieselmotor.
En solenoid är inte gjort för att styra mjukt, den är på eller av, det är vad man kan räkna med.
Och då jag inte ha någon aning om hur man kan styra gasen och vad som annars driver är det omöjligt att svara på mer.
Skulle det vara så att det _bara_ är pumpen som ska styras ville det vara en sak men en pump går inte i 80km/t, alltså är det en fordonsmotor som ska styras och då får man fundera på om man ska göra en mekanisk OR-gate eller bygga om gasen till att vara "drive-by-wire" helt.
Jag hade nog vald att göra en helt elektronisk lösning med en motorstyrning (servo) av pumpen och ett potentiometer på gaspedalen men det är en hel del som ska lösas säkerhetsmässigt i det, speciellt på en dieselmotor.
jag hadee kört med en frekvens till späningsomvandlare 2907, och haft två funktioner till gasen
ett servo som spänner en kraftig fjäder mera och mera till gaspedalen, så det blir tyngre att gasa desto mera över 80 det går
och en solenoid som knackar på gaspedalen så den verkligen känns att det går för fort
men allt beror ju på om det ska vara fysiskt möjligt att gå över 80 eller om man bara ska undvika det i möjligaste mån
ett servo som spänner en kraftig fjäder mera och mera till gaspedalen, så det blir tyngre att gasa desto mera över 80 det går
och en solenoid som knackar på gaspedalen så den verkligen känns att det går för fort
men allt beror ju på om det ska vara fysiskt möjligt att gå över 80 eller om man bara ska undvika det i möjligaste mån
Som det är nu så är gasen direkt ansluten från gaspedal till pumpskaftet med en metallstång. tanken var då att sätta en fjäder mellan stången så att skaftet blir fjäder belastat mot gaspedal, och då skulle kunna regleras tillbaka av servot/solenoiden. är det verkligen så att det inte går att PWM:a en solenoid.
Självklart kan du PWM'a en solenoid men du får inte den effekt du tror.
När ankaret åker inåt ökar dragkraften exponentiellt(?) och det du vill ha är en "10% PWM = 10% indrag" och så fungerar det helt enkelt inte.
Jag kan dock föreställa mig att man kan utforma den så att det fungerar och jag vet att det finns i elektrisk styrda hydraulikventiler.
När ankaret åker inåt ökar dragkraften exponentiellt(?) och det du vill ha är en "10% PWM = 10% indrag" och så fungerar det helt enkelt inte.
Jag kan dock föreställa mig att man kan utforma den så att det fungerar och jag vet att det finns i elektrisk styrda hydraulikventiler.
Är det en veteranlastbil du vill montera det här på?
Lastbilar har ju länge haft en begränsning på 85-90 eftersom att det krävs(?) i Sverige.
Ett RC-servo kan nog funka, men jag tror inte det är lämpligt i miljön då de innehåller borstade likströmsmotorer.
Det finns linjära ställdon som består av en stegmotor med skruv. Finns på ELFA.
Lastbilar har ju länge haft en begränsning på 85-90 eftersom att det krävs(?) i Sverige.
Ett RC-servo kan nog funka, men jag tror inte det är lämpligt i miljön då de innehåller borstade likströmsmotorer.
Det finns linjära ställdon som består av en stegmotor med skruv. Finns på ELFA.
Senast redigerad av bearing 1 september 2009, 23:11:09, redigerad totalt 1 gång.
veteran och veteran
en 90a
saken är ju att det ska sitta där men det gör det tyvärr inte, kostar så in i helsike mycket och köpa ett orginal.

Kan du inte kolla hur original fungerar och utgå från det?
Har inte tillgång till riktigt objekt men har kollat lite att det är någon större servo som kommer med i paketet i allafall. signalen tas då i allafall från hastighetsmätaren då det är utgång på den. satte en LED på utgången och räknade på att det va ungefär 2Hz. en bekant körde över mitt oscilloskop en tid sen tillbaka så fick mätä på detta vis 

Nu är det en tid sen tillbacka när jag läste elektronik men
. Funderar över Speed Switch i LM2907 manualen hur ska jag ingentligen slå in 1/(2RC) i miniräknarn som anges för att räkna ut frekvensen nä den ska slå på utgången på kretsen. blir det 1/(2*R i ohm *C capasitans) i exemplet är värdena 100kohm sam 0.3uF och frekvensen blir då 16.6Hz Datablad sida 9. Jag ska då ha frekvensen på ungefär 2hz när den slårtill. taksam för svar 

Re: krets för att styra magnetventil vid 2hz signal (LM2907)
Du kan inte beskriva vad det är för lastbil mera?
Jag har själv jobbat med Volvos senaste lastbilar, och har koll på just hastighetsbegränsningar och programmeringskoder till deras LCM(styrbox).
Det var bland annat en kund i ett oljeborrande grannland som ville stänga av radion för föraren när hastigheten översteg 80km/h, ha ha, var lite roande....., skulle själv blivit galen över en sådan funktion.
En annan kund, i ett varmare land önskade slå på saftblandarna automatiskt när hastigheten översteg ett givet värde.
Men det låter som en gammal lastbil det här?
Jag har själv jobbat med Volvos senaste lastbilar, och har koll på just hastighetsbegränsningar och programmeringskoder till deras LCM(styrbox).
Det var bland annat en kund i ett oljeborrande grannland som ville stänga av radion för föraren när hastigheten översteg 80km/h, ha ha, var lite roande....., skulle själv blivit galen över en sådan funktion.
En annan kund, i ett varmare land önskade slå på saftblandarna automatiskt när hastigheten översteg ett givet värde.
Men det låter som en gammal lastbil det här?