Finns det glapp kompensering i cam prrogrammen?
Finns det glapp kompensering i cam prrogrammen?
Finns det glapp kompensering i cam prrogrammen? Eller förutsätter de att maskinen är glappfri? Kan man ställa programmen så de bara bearbetar när man har rörelse tex i z-led?
Edit: z-led
Senast redigerad av 1802 31 augusti 2009, 13:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: Finns det glapp kompensering i cam prrogrammen?
Mach3 kan fixa det men det är mycket bättre att ha en "glappfri" maskin så lägg tiden på att
göra hårdvaran glappfri i stället.
göra hårdvaran glappfri i stället.
Hårdvara är dyrt för hobbyisten. Tid är billigare. En pelarbor blir snabbt glappig som cnc fräs. Blir det bättre om den bara får jobba i z-led? Finns det funktioner för det i programmen?
Senast redigerad av 1802 31 augusti 2009, 13:20:29, redigerad totalt 1 gång.
I tex artcam kan man ju välja att bara köra raster i y-led, är det nått sånt du menar?
Men det funkar ju bara bra på en del typer av fräsjobb att köra så.
Då tror jag att kompensera i mach3 är det bättre av två dåliga alternativ.
Men det funkar ju bara bra på en del typer av fräsjobb att köra så.
Då tror jag att kompensera i mach3 är det bättre av två dåliga alternativ.
Man kanske kan köra ett grov fräs med bara kraft i z-led, för att spara sin pelarborr. Sedan finlira med låg hastiget.
Senast redigerad av 1802 31 augusti 2009, 13:21:05, redigerad totalt 1 gång.
-
Machén hanterar glappkompenseringen dåligt, så bygg bort glappet.
Min maskin när jag försökte kompensera 0.1mm, så fick servokontrollern knäpp när den skulle i samma moment som den stannar backa tillbaka 0.1mm och då blev momentet för högt.
Och kontrollern startade om.
/ Johan
Min maskin när jag försökte kompensera 0.1mm, så fick servokontrollern knäpp när den skulle i samma moment som den stannar backa tillbaka 0.1mm och då blev momentet för högt.
Och kontrollern startade om.
/ Johan
Jag kör kompensiering i Mach men jag har stegmotorer. Tycker det är bättre än ingen. Har inte lyckats få bort allt glapp men är nere på 0.1 mm. Är det vad man kan förvänta sig eller har ni andra lyckats med mindre glapp på trapetsskruvar?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har traåets på min Aldrin och den har delad mutter som enkelt kan justeras att ta bort glapp på X och Y. Z har säkerligen glapp den med men vikten på spindel gör att glappet inte märks men detta sliter mer på skruv och mutter då vikten trycker ner Z hela tiden.
Åtgärda mekaniskt med all vändglapp, Mach3 kan inte göra detta riktigt bra i nuläget och vi får väl se vad som kan komma i nya 4:an då den släpps inom en snar framtid. Men som sagt...... ÄTGÄRDA GLAPP MEKANISKT!
Åtgärda mekaniskt med all vändglapp, Mach3 kan inte göra detta riktigt bra i nuläget och vi får väl se vad som kan komma i nya 4:an då den släpps inom en snar framtid. Men som sagt...... ÄTGÄRDA GLAPP MEKANISKT!
Om den börjar bli glapp så indikerar det väl ändå att lagrena börjar tröttna? Pelarborrar brukar inte gilla att fräsa..1802 skrev:En pelarbor blir snabbt glappig som cnc fräs.

Bonehead: Just därför skall man låta den jobba som den är gjord för z-led.
Senast redigerad av 1802 31 augusti 2009, 13:21:50, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
QUE ???
Pelar borr är väl gjord för att BORRA i Z-led
Pelar borr är väl gjord för att BORRA i Z-led
Y är väl fortfarande sid/längd rörelse? Enda pelarborren "klarar" är höjdled(Z?)1802 skrev:Bonehead: Just därför skall man låta den jobba som den är gjord för Y-led.
Givetvis z-led helt rätt.
Och funderandet gäller pelarborr med "fräsbord" och stegisar.
Och funderandet gäller pelarborr med "fräsbord" och stegisar.
Glöm inte bort att en pelarborrmaskin är gjord för borrning. Ett borr styr sig själv genom den borrvinkel som den har i spetsen. Börjar man fräsa så kommer det att påverka X- och Y-axeln i samma grad som du hade fräst i dessa riktningar, bättre är det att då fräsa i tex. X-led och låsa Y och Z.
jaras skrev:Jag kör kompensiering i Mach men jag har stegmotorer. Tycker det är bättre än ingen. Har inte lyckats få bort allt glapp men är nere på 0.1 mm. Är det vad man kan förvänta sig eller har ni andra lyckats med mindre glapp på trapetsskruvar?
Jag kör med kompensering på en gammal fräs med trapetsskruvar, jag ligger på 0 glapp och tycker det funkar kanon har inte märkt nå problem än.
Om du ligger på 0.1mm så varför inte öka på kompensering? om det nu är skruv och mutter som är problemet dvs.